Sida 1 av 2
Använda elsvets / svetsgenerator som DC-motor
Postat: 4 augusti 2008, 12:16:51
av Frolle
Funderar på att bygga om lämplig bensinbil till att gå på el.
De likströmsmotorer jag lyckas hitta med lite större effekt kräver vanligtvis också högre spänning (högre spänning = dyrare styrning och fler dyra batterier). Vad jag är ute efter är en kraftig DC-motor som kan lämna runt 10kW vid 50volt.
Det som slog mig är att man kanske kan använda generatorn på en gammal svetsomformare som DC-motor?
200A vid 50v blir ju 10kW (13.6 hp), sedan är tanken att mata högre spånning (överbelasta) korta stunder vid acceleration och burnouts :-).
Bör man kunna använda en svetsgenerator rakt av som en elmotor?
Postat: 4 augusti 2008, 12:34:53
av peter555
Det går säkert men de är väl tunga som bly. Sedan är de väl endast avsedda för intermittent drift så du kanske kan få ut en tredjedel av effekten kontinuerligt. Jag skulle satsa på en modern BLDC-motor.
Postat: 4 augusti 2008, 12:38:46
av bearing
Postat: 4 augusti 2008, 15:06:37
av danei
BLDC är helt fel i de här sammanhangen. Men jag gissar att peter syftar på en permanentmagnetiserad synkronmotor. De kräver en lite dyrare styrning, men är effektivare. Vill man komma billigt undan ska man nog titta på gamla truckmotorer.
Det är inte alls säkert att det blir billigare med lägre spänning. Strömmen blir väldigt hög, så det blir inga små saker. Går man där emot upp i spänning kan man använda prylar som är byggda för nätdrift.
Postat: 4 augusti 2008, 16:03:44
av Frolle
Hittade på ett annat forrum:
Motor:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Kv_/_1820w
PWM-styrning:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=7340
Då får man 2,5hp för 500:-
Multiplicerar man detta med 12 så har man en lösning med 30hp i peak-effekt för 6.000SEK + kostnad för batterier och lite annat småplock då såklart...
Totalvikten för dessa 12 permanentmagnetsmotorer blir ju bara runt 5kg.
Låter det helt tokigt ???
Postat: 4 augusti 2008, 16:55:01
av Matte
Låter det helt tokigt ???
Japp...
Det här är BLDC motorer där varje behöver en inviduell och rätt dyr styrning.
Sen blir jag rätt tveksam på att det klarar den effekten kontinuerligt(låter iaf rätt otroligt).
Dessa motorer går inte att bara paralellkoppla. utan du måste ha 12 styrningar isåfall också.
Dock håller jag inte med danei om att BLDC är ett dåligt val.
har liknande ide för drivning av en segelbåt(samma effekt) och isåfall kollar jag främst på BLDC. Visst är det krångligare och dyrare men då får man något som är riktigt bra.
Ska du ha enkelt och billigt kolla DC.
Postat: 4 augusti 2008, 16:59:16
av peter555
BLDC eller PMSM är väl en nyansskillnad, det är ju bara styralgoritmen som skiljer.
Hobbymotorerna tror jag inte på, de är ju bara gjorda för några minuters drift, även i övrigt är säkert livslängden ytterst begränsad.
Jag har sett pannkaksmotorer som borde gå att använda. En 4 kW väger runt 5 kg.
Postat: 4 augusti 2008, 19:51:02
av danei
Motor typen är ju ganska lika. Men jag ser BLDC som en specialvariant. Det är fel att kalla PMSM generellt frö BLDC. BLDC har en enkel styrning som inte är alls lämplig till större effekter.
Re: Använda elsvets / svetsgenerator som DC-motor
Postat: 4 augusti 2008, 21:30:31
av Norpan
Frolle skrev:
Bör man kunna använda en svetsgenerator rakt av som en elmotor?
Det går, men det behövs nog micklas med fältlindningarna, de är lite lustigt kopplade för att få självreglering av strömmen.
Postat: 5 augusti 2008, 15:02:30
av Frolle
Hummmm....
Ok, då är tankarna om svetsgenerator som drivkälla nerlagda.
Perm Motor PMG-132 på:
http://www.electricmotorsport.com/store ... pmg132.php
verkar ju helt klart vara ett superbt elaternativ (tack för tipset !!).
Men jag blir inte klok på om man kommer att behöva en eller två motorer, alternativt betydligt högre spänning för att komma upp i 34,3hp (som man nog vill ha vid acceleration)
Man kan läsa följande på sidan (se länken ovan).
"Continuous current: 110A
10 minute current: 200A"
"72 V Performance Peak efficiency: 88.6% *
Peak power: 34.3 hp"
Hur skall man tolka detta?
Om man använder PWM och 72v batteripaket och skruvar upp till 100% duty cycle, så borde ju spänningen till motorn bli 72V och strömmen 110A... Eller blir det 72V och 200A???
Är det då så att man i normalfallet bara har runt 50% dyty cycle vid 72V för att kunna få ut 7,22kW vilket är högsta konstant-drifts-effekt..?
Vore ju onekligen trevligt om man kan peaka 34hp och klara sig med 72V då MOSFETar tenderar att bli hyffsat mycket dyrare vid högre spänning.
Finns här någon vänlig själ som har koll på begreppen?
Postat: 5 augusti 2008, 19:55:26
av bearing
Om två används behövs ingen differential.
Läs på om hur likströmsmotorn fungerar. Strömmen motorn drar beror på belastningen. Det är ett enkelt samband: M = k * I. Spänningen bestämmer varvtalet. (Enkelt förklarat.) Konstanten k går att räkna ut baserat på motorns specifikationer, det är bara att ta en lastpunkt och dividera M med I.
k = 20,5 Nm / 110 A = 0,186 Nm/A
Belastningen är summan av rull-/luftmotstånden, motlut och acceleration. Elektronikboxarna som säljs till motorerna känner av strömmen och begränsar pulsbreddsförhållandet så att strömmen blir rimligt låg.
P = 34,3 hp = 746 * 34,3 W = ca 25,5 kW
Om verkningsgraden ŋ = 80% vid vid U = 72 V och P = 34,3 hp så blir strömmen:
I = P / (U*ŋ) = 746 * 34,3 / (72 * 0,8 ) A = 444 A
Den strömmen är ju fyra gånger nominella - det klarar motorn bara under kort tid. Värmeutvecklingen i lindningen är proportionell mot strömmen i kvadrat. Om motorn klarar 10 minuter vid 200 A borde den klara 10/(440/200)² min = 2 minuter.
Tillägg:
På sidan med Perm-motorn finns en motorstyrning som klarar 450-ampere. Antagligen är det den som ger begränsningen 34 hp.
Postat: 5 augusti 2008, 19:58:57
av kimmen
Man kan tänka sig motorn som en spänningskälla i serie med en resistans.
Följande gäller för permanentmagnetiserade motorer eller motorer med fältlindning där fältet hålls konstant:
Spänningen över spänningskällan är proportionell mot varvtalet.
Motorn utvecklar ett vridmoment proportionellt mot strömmen genom kretsen.
Proportionalitetskonstanterna för just den här motorn är:
Angular-velocity constant: 50.2 rpm/V
Torque constant: 27 ozf·in/A
(bläh, amerikanska enheter...)
Serieresistansen verkar vara 0.05 ohm om man kollar på stall-strömmarna.
Så strömmen kommer bero på belastningen på motorn och varvtalet på PWM-ens pulsfaktor.
100% duty kommer ge olika ström beroende på belastningen: Är motorn obelastat drar den någonting runt 6A (no-load current). Är rotorn fastlåst blir strömmen 1440A om matningen är 72V.
Fördelen med hög batterispänning är att man kan få ut högre effekt ur motorn. Vridmomentet kommer inte öka, däremot gör ju det högre maxvarvtalet att man kan använda en lägre utväxling och därför få bättre acceleration med samma maxfart.
Postat: 5 augusti 2008, 20:38:25
av JanErik
Jag skulle nog föreslå en 400V trefas växelströmsmotor och frekvensomriktare.
Postat: 5 augusti 2008, 21:58:02
av peter555
Det är klumpiga och har dålig verkningsgrad jämfört med PMSM.
Postat: 6 augusti 2008, 22:16:42
av danei
Om man ens överväger en svetsomformare så är nog den skillnaden överkomlig. Fördelen med industriprylar är att det nog blir billigare. PMSM motorer dräller det inte direkt av. De kräver med av motorstyrningen också. Men jag håller med om att det är det bästa alternativet.