Sida 1 av 2
Tyrisor problem
Postat: 29 juli 2008, 13:44:54
av patric_e
Har en (av två) trasig tyrisor till min cdi box, vet någon var man kan vända sig för att tex mäta/kolla upp den hela och på så vis ordna en ny, eller kan man själv på något vis kolla detta?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF3292.jpg
Postat: 29 juli 2008, 17:52:37
av JimmyAndersson
Vad står det på den?
Antar att du menar tyristor, med "t".

Postat: 29 juli 2008, 21:28:21
av patric_e
NTC resten är borta
Postat: 29 juli 2008, 23:31:01
av limpan4all
Är du säker på att det är en tyristor?
Jag har då aldrig sett en hålmonterad tvåpinnars, det brukar alltid vara rester av en mittenpinne på tyristorer.
Postat: 29 juli 2008, 23:36:53
av patric_e
Jag var lite för hårdhänt då jag skulle löda lös den så mittenbent gick av.......... Väldigt smidig kille, va?
Postat: 30 juli 2008, 01:17:45
av kimmen
Vet du att det är en tyristor eller?
Jag skulle gissa på nån japansk PNP-transistor med tanke på att den är grön.
Postat: 30 juli 2008, 02:02:19
av rehnmaak
>>>med tanke på att den är grön
Är det för att de är avundsjuka på NPN transistorerna?

Postat: 30 juli 2008, 03:08:12
av kimmen
Lär ju vara det med tanke på att NPN-transistorer är lättare att få bra och det därför finns bättre såna
Japanerna verkar dock slutat färga sina PNP-transistorer gröna för ganska länge sedan. Jag tycker det ser lite flummigt ut, speciellt på stora effekttransistorer i TO-264-hölje och liknande. Men ändå ganska snyggt på nåt sätt

Postat: 30 juli 2008, 13:17:04
av patric_e
kimmen skrev:Vet du att det är en tyristor eller?
Jag skulle gissa på nån japansk PNP-transistor med tanke på att den är grön.
Nej, jag vet ingenting, men jag får hoppas att killen jag pratat med på Maringuiden.se (båtforum) vet.
Han har lagat sin cdi två gånger och det var han jag fått infon från och vilken komponent jag skulle köpa.
Vad är det för skillnad på en tyristor och en transistor, är det bara färgen som gör att du tror det är en transistor?
Postat: 30 juli 2008, 15:27:03
av JimmyAndersson
"det var han jag fått infon från och vilken komponent jag skulle köpa."
Men du vet du alltså vilken komponent det ska vara? Dvs inte bara komponenttypen.
En stor skillnad mellan transistor och tyristor är att tyristorn fortsätter att leda även när man brutit styrspänningen. Den slutar att leda först när spänningen genom A (anod) och K (katod) är under ett visst värde (beroende på tyristor).
Postat: 30 juli 2008, 15:29:34
av Icecap
Nu blev det fel: "Den slutar att leda först när spänningen genom A (anod) och K (katod) är under ett visst värde (beroende på tyristor)."
Strömmen är det ju...
Postat: 30 juli 2008, 15:38:19
av JimmyAndersson
Hoppsan.
Helt rätt. Strömmen ska det vara.

Postat: 30 juli 2008, 17:07:59
av kimmen
Vad heter komponenten då (modellnummer) som du blivit föreslagen som ersättning?
Om man vet det så kan man veta hur man ska testa originalet.
Postat: 30 juli 2008, 19:33:30
av bearing
Postat: 30 juli 2008, 19:42:33
av JimmyAndersson
jaha ja... två trådar om samma sak.
