Lödning med gaspenna?

Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Visst går det!! Jag gjorde ju det alldeles nyss :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Visst var det EF-mästerskap i trådlyft på gång? :)

Funderar också på detta med hårdlödning... om man vill ha ett flatstift på ett kopparrör, 3 cm i diameter och 10 cm långt, är det hårdlödning som gäller? Skulle http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=14639165 fixa jobbet? Kan jag använda vanlig lödtenn?

Eftersom jag nu gjort mitt största trådlyft någonsin ska jag även komplettera med lite OfT angående flygplan :)

Många plan låter gött, men har särskilda minnen av Viggen från lumpen. Hade ofta nattpasset på sambandscentralen, då kom man i säng vid 8-tiden på morgonen. Somnade gott och hoppades på att vindriktningen var den rätta. För om den var fel startade planen inte särskilt långt utanför fönstren, var inte särskilt kul att försöka sova när det skallrade i rutorna när Viggenplanen drog iväg... :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Använder du lödtenn är det mjuklödning. Det som skiljer mjuk- hård- lödning definitionsmässigt är temperaturen. Man brukar ha 450 grader som gräns. Lod skiljer naturligtvis också. Hårdlödning ger mera styrka och mjuklödning bättre elektrisk förbindning. Generaliserat. Frågan är vad du är ute efter.

Bränn inte för hett med lödtenn fluxet brinner upp och gör ingen nytta. Den såg lite farlig ut för mjuklödning den du länkade till men du riktar inte lågan mot tennet utan värmer röret tills tennet smälter av rörets värme. En 150-300W lödkolv vore inte dumt för sådana lödningar. Använd separat flux också det lilla som finns i lödtennet räcker inte.

Undrar hur det gick för han som skulle skaffa gasolkolv då. Jag kan i varje fall inte förlika mig med dessa. På nästan 3 år må han ju hunnit prova.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm ja det blir nog hårdlödning. Prylen är ett sorts anslutningsrör för en termogivare, sitter på en kylslang i motorrummet på min tvåtaktare. Problemet är att givaren bara har en pol, måste få dit något att jorda i.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har själv bla en sådan där och den är helt ok för lite mindre kopparvolymer vid mjuklödning och väldigt smidig då den också kan drivas på en vanlig enkel cigarettändare. Den storleken du nämner borde kunna gå då jag bla lött 12 mm kopparrör med 1.5 mm gods utan problem med denna typ. Det bör kunna gå med ett 3 cm rör men bara om det inte är något vatten i röret och godset är för tjockt. Skall du däremot hårdlöda så tror jag inte att denna klarar av att få upp tillräcklig värme för det och för att få flusset att aktiveras som det skall.

Skall du mjuklöda (vilket jag hade gjort om det inte funnits något annat alternativ för en jordningspunkt) så rengör utan noggrant med ett sandpapper och smeta på lite lödfett så flyter lödtennet ut helt perfekt vid lödningen sedan. Men är ytan helt ren så brukar det ändå räcka med flusset i lödtennet, om man håller tempen rätt, vilket kanske är att rek då lödfett och elektronik inte tycker om varandra även om det nu bara skall vara en jordpunkt även om det nog säkert hade fungerat en bra tid ändå.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Mindmapper:

"Undrar hur det gick för han som skulle skaffa gasolkolv då. Jag kan i varje fall inte förlika mig med dessa. På nästan 3 år må han ju hunnit prova."

Nä, har inte hunnit än :humm:

Jag har haft mycket annat för mig...men jag lödde lite ytmonterade komponenter med hjälp av en vanlig lödstation...men de minsta komponeterna var ju av storlek "1206"...å det klarar till och med jag (med viss möda) - jag tror dock att det blir lite problem om jag skall löda "0603" eller "0402".

edit: stavning
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fri frakt på Conrad var ju trevligt, där har de flera modeller i lämplig prisklass. GASBRÄNNARE MED LÖDSPETS PT-16T. Artikelnummer: 588275 låter ju smidig. Gaslåga på 1300 grader, lödspets på 400 grader. 103:- är ju rätt överkomligt också :)
Kan det vara nått att ha?
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

evert2> Kul att höra. Kanske lika bra så.

PHermansson> Prova mjuklödning och kasta ett getöga ditt då och då. Henrys tips är bra. Jag tror också att det håller rätt bra. Håller det inte får du skaffa lod för hårdlödning och göra om.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Lödspets 400 grader kan vara bra för oblyat. Men för blyat är det för hög temperatur, fluxet klarar ej så hög temp på blyat.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Gaslödkolven är bra när man klänger högst uppe i antennmasten och beöver löda någon kontakt eller krympa en slang.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack för alla tips! Lågan är reglerbar, tänkte det kunde vara bra med en lödspets i vissa lägen. Annars har jag ju 60W lödkolv, 15W lödpenna, 100W lödpistol och en liten batteridriven penna om det skulle vara så....
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Håller gör det. När jag höll på och tillverkade en AC här hemma så mjuklödade jag ihop alla kopparrör och dessa var allt från 8 - 12 mm breda och vissa av dessa rör bar sedan 15 - 20 Bars tryck utan problem så det är mer hållbart än vad man kanske kan tro, om man gör det rätt vls. Men hårdlödning är förstås att rek vid det jag gjorde för lödtenn har förlorat en del av sin styrka efter ett antal månader men kompenserar man för det så håller det helt ok och i ditt fall då det inte är några direkta belastningar så sitter det.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Jag vet inte hur praktiskt det är vid lödning men att ha något tungt i handen gör att du skakar mindre. Vet inte hur du ska översätta det i praktiken men prova att ha något tungt i handen som du kan greppa samtidigt som lödkolven och se om det hjälper.
Skriv svar