Sida 1 av 2
Kontrollbox till ankarspel för båt
Postat: 16 juli 2008, 21:13:00
av Flotec
Har en kontrollbox idag till mitt ankarspel som består av fyra stycken 80A reläer och en automatsäkring 25A. Har gått sönder och jag tycker den har lite för dålig kvalitet för att reparera. Hade därför tänkt bygga något eget.
Har skaffat en kontaktor från Engelska Albright som kan styra ankarspelet upp och ner. Jag behöver dock något som kan begränsa strömmen så att inte motorn i ankarspelet brinner upp. Kan ju hända om man fortsätter att trycka på upp när ankaret sitter fast. Vad jag förstår så ökar då strömmen tills motorn brinner upp. Finns det något bättre alternativ till en enkel automatsäkring? Något mera robust, men alltså inte en vanlig säkring som måste bytas varje gång det händer. Någon som vet?
Postat: 16 juli 2008, 21:34:17
av tompa74
Brukar inte det sitta i själva mekaniska konstruktionen på ett ankarspel?
Motorskydd används ju annars för att "skydda" motorn i yttersta läget.
Någon form av gränsläge som bryter manövern är ju att rekomendera
utöver ett motorskydd.
/ Tompa
Postat: 16 juli 2008, 21:54:49
av Flotec
Finns inget sådant. Vad jag är intresserad av är någon form av strömbegränsare.
Postat: 16 juli 2008, 22:03:30
av tompa74
Svaret är nog motorskydd i alla fall.
Det förhindrar att motorn brinner upp, samt att du kan återställa det när
det löst ut.
/ Tompa
Postat: 16 juli 2008, 22:10:24
av Flotec
Förlåt min fråga men vad är ett motorskydd?
Postat: 16 juli 2008, 22:22:16
av Stinrew
Postat: 16 juli 2008, 22:28:23
av Flotec
OK, jag föstår. Vet någon var man kan få tag i en sådan för 12 volt? Elfa verkar bara ha för trefas 380V.
Postat: 16 juli 2008, 22:31:14
av tompa74
Aha, sorry.
Man tar ofta förgivet att folk vet sådant som man själv tar förgivet.
Enkelt beskrivet:
Motorskydd är precis som det låter.
Ett skydd för motorn.
Man ställer in motorskyddet likvärdigt med motorns märkström.
Märkströmmen finner du på en skylt på själva motorn eller i bruksanvisning/teknisk beskrivning.
Vid den händelsen motorn drar mer ström än motorskyddet är inställt på så
slår det ifrån.
/ Tompa
Postat: 16 juli 2008, 22:47:32
av Flotec
Tack för svaren, helt suveränt forum det här.
Jag är visserligen elektronikingenjör, men kan inget om sådant här. Allt över 5 volt är livsfarligt.
Om jag förstår det rätt är ett motorskydd något mer avancerat än en automatsäkring. Innehåller förmodligen lite elektronik, eller hur? Vad heter det på engelska så man kan Googla efter det?
Ingen som vet var man kan få tag på 12 volt motorskydd?
Postat: 16 juli 2008, 22:51:28
av danei
Nja det är nog att se som en väldigt långsam automatsäkring. Ev med automatisk återställning.
Postat: 17 juli 2008, 06:58:24
av grym
bara en fundering, om man kunde parallellkoppla polyswitchar så man får ström nog, billigt i sådanna fall
annars kan man ju alltid göra en elektroniks variant, där när man får överström låter elektroniken kugga motorna säg tre gånger så man vet att den går för tungt, behöver inte bli särskillt svårt
kolla hur mycket ström det verkligen drar vid normal respektive hård last så man kan sätta gränserna
Postat: 17 juli 2008, 09:05:16
av limpan4all
Nja, så avancerade är dom nog inte, snarare simplare än bra automatsäkringar.
De motorskydd jag har plockat isär har snarare varit av typen tre/fyra bimetalfjädrar som värms av kantaltrådar. Men med viss gemensam mekanik, bryter en bryter alla.
Postat: 17 juli 2008, 09:13:44
av Flotec
Efter lite Googlande på circuit breaker (som jag förmodar det heter på engelska) förstår jag att det ni kallar motorskydd är för 220/380 volts motorer. Vill man ha något för 12 volts är det en liten automatsäkring eller en bimetallfjäder som gäller.
I min okunskap trodde jag det fanns någon form av elektronik som kunde användas som strömbegränsare istället, något som inte löste ut.
Postat: 17 juli 2008, 09:19:40
av limpan4all
Jodå det går att bygga med elektronik.
Som kuriosa så har du troligen ett ankarspel från en känd svensk källartillverkare.
Vi tittade på att göra en "all singing and dancing" variant till det med alla finesser.
Produktionskostnaden vart rätt så mycket högre än relävarianten och uttestandet skulle blivit dyrt.
Det finns VÄLDIGT många felfall som kräver olika hantering.
Så vi avstod...
Ångrar inte det beslutet en sekund!
Postat: 17 juli 2008, 09:41:41
av blueint
Strömbegränsare i kombination med temperaturprobe på motorn borde förhindra att man bränner upp motorn..?