Fynd eller skräp?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Fynd eller skräp?

Inlägg av Detraw »

Halloj... har plockat isär ett par skrivare för att plocka stegmotorer och liknande, men så började jag kolla på vilka kretsar det fanns i skrivarna och dessa hittade jag:

N80C186 (INTEL) datablad: http://skogalund.no-ip.com/~detraw/N80C186.pdf
har jag uppfattat det rätt om jag säger att detta är en 186:a? Den satt i en HP Laserjet 4. Enligt databladet ska processorn ha inbygda rutiner för DMA behandling, betyder inte det att den smidigt kan läsa och skriva från hårddiskar? Vad skulle man kunna göra för kul med denna och är den programmerbar, eller hur använder mand en... hänger inte riktigt med i databladet..

Sedan hittade jag dessa två ganska stora chip med var sin kristal:

Kod: Markera allt

D78234GJ-519
RH-0131
9334PK208
Detta står det på det första av de två, men jag hittar inget datablad till det, nån som har vet vad det kan vara, eller en bra sida att leta efter datablad på?

Sen hittade jag nu ett till chip från Intel som ser lite dyrare ut, men jag hittar inget datablad till det. På chipet står det:

Kod: Markera allt

INTEL
NG80960KA-20
L3131515
S V927
I960 (R)
Den ser lite lyxig ut :D så jag skulle uppskatta om nån vet vad det är för något. Det sitter en 40MHz kristall brevid som jag antar att den använder sig av.

Sen hittade jag en hel det olika stegmotor styrkrettsar som jag ska använda flitigt, har hittat datablad till nästan alla :D

Nu när jag ändå skapar en ny tråd... Hur brukar ni göra för att få ut 20 - 50V, finns det transformatorer till det, det skulle ju vara smidig, eller tranfomerar ni ner starkströmmen själva?

Tackar för alla svar ni kan ge
/Daniel
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

80186 plockar programmet från EPROM har jag för mig.
Skriv svar