Sida 1 av 4

SMD-Fixer

Postat: 1 juli 2008, 15:29:29
av Chribbe76
Det kan vara lite svårt att få komponenterna att sitta fast när man löder ytmonterat.
Jag har caddat lite men det kan vara trevligt att höra vad ni tycker innan jag börjar bygga.
Jag kommer nog använda en fjäder som drar/trycker ner paketet och en låsning i övre läget.
Vill man ha lite lyx så kanske en stötdämpare som gör att den glider långsamt nedåt när man släpper den.

Finns något liknande att köpa?
Tycker ni att det är en bra ide'?

Bild


Så här har jag gjort tidigare.

Bild

Postat: 1 juli 2008, 15:36:27
av Fagge
När jag tog nått sånt där löd cert, så fick vi lära oss att först förtenna ena padden, & sen skjuter man bara in komponenten i det smälta lodet. & när den sidan har stelnat så är det bara att löda till den andra!. Funkar klockrent.

Postat: 1 juli 2008, 15:49:43
av chille
Annars finns det väl såkallade "SMD-pincetter" som man är NC* som man trycker på för att öppna.

* Normally Closed. :lol:

Postat: 1 juli 2008, 16:15:22
av PeterH
En kul idé men känns kanske lite "overkill" :wink: Om du bygger en så tänk på att inte ha för högt tryck, en ytmonterad konding eller motstånd kan få en spricka som kommer påverka värdet negativt... När det gäller kretsar med väldigt täta ben (SSOP eller SQFP) kanske ett för högt tryck gör att benen deformeras och sedan ligger och spänner efter lödning...

Om du absolut vill att dom ska ligga still (och inte vill använda Fagges metod som även jag kör med) så kan du ju köpa en liten spruta med lim avsett för att fästa komponenter innan lödning.

/PeterH

Postat: 1 juli 2008, 17:04:12
av sm2wmv
Jag brukar bara lägga lödtenn på spetsen, ha fluss på kortet och sedan hålla komponenten på plats med pincett och sedan löda ena sidan. Det är den tekniken som jag kommit fram till fungerar bäst och är snabbast.

Postat: 1 juli 2008, 17:15:08
av MiSTer
Ibland använder man smal maskeringstejp för att hålla större kretsar på plats...
Men din konstruktion ser intressant ut dock...

Postat: 1 juli 2008, 21:54:14
av Illuwatar
Skulle vara smidig vid större komponenter med många ben och fin spacing (typ QFP). Tvåpoliga saker (motstånd, kondingar och liknande) gör jag dock som fagge nämner (har dock aldrig gått någon kurs).

Postat: 1 juli 2008, 23:04:36
av Chribbe76
Tack för all feedback.

Jag känner mig fortfarande ganska säker på att vill bygga den.
Men jag får se om jag anser att jag har tid.

Det som skulle kunna få mig på andra tankar är om det finns något liknande att köpa.

Postat: 2 juli 2008, 08:39:32
av Icecap
Större ytmonterade kretsar passar jag in på ett hörn först, löder 1 pinne, passar in diametralt motsatt hörn, löder pinne där och sedan är det bara att släplöda skiten. För att få större kretsar att "flyta" på plats är flusspasta bra, man kan "segdra" kretsarna och flussen behövs ju vid släplödningen ändå.

2-3 poliga komponenter ger jag en minimal klick lödtenn på ena lödön, sätter fast komponenten och löder de andra på vanligt sätt.

Att börja skulle ställa in en ställning till att hålla fast komponenten osv.... jag skulle kasta ut den efter max. 2 komponenter. Jag har å andra sidan också vanan inne samt en samling högkvalitative SMD-pincetter.

Postat: 2 juli 2008, 19:33:46
av wolfheat
Det kanske skulle vara en bra grej att kunna flytta spetsen i alla riktningar. Som din konstruktion ser ut nu så är avståndet mellan "stöttepinnen" och punkten som pressas ned konstant. Kanske kan det vara en ide att även kunna flytta "piggen" innåt med något typ av reglage. När du ändå ansträngt dig så mycket med konstruktionen så kanske det går att förfina det ännu mer.

Sen funderade jag på det där med trycket som kommer på komponenten. Kanske vore det bäst att låta spetsen vara fjädrad. Då kommer det bli lättare att inte överbelasta kretsen som skall lödas fast.

Postat: 2 juli 2008, 20:27:59
av Chribbe76
För min del tror jag inte att det behövs förflyttning i fler riktningar.
Jag tycker dessutom att det blir lite meckigt med broms till denna(dessa) axlar.
Nu är konstruktionen hyfsat enkel, jag vill ju inte att det blir för mycket jobb.

Jag tycker det är lite intressant att så många av er tycker att det går bra att löda utan att fixera komponenterna.
För mig blir det "alltid" så att jag råkar peta på komponenten med kolven så att den flyttar på sig.
Jag kanske är lite fumlig när jag löder. :oops:

Postat: 2 juli 2008, 20:39:56
av xobx
Skulle det inte vara bättre om fjädern satt i "staven" som trycker.
Typ såhär:

Bild
(Paint FTW)

Postat: 2 juli 2008, 20:50:45
av PeterH
Chribbe76 skrev:För mig blir det "alltid" så att jag råkar peta på komponenten med kolven så att den flyttar på sig.
Jag kanske är lite fumlig när jag löder. :oops:
Tekniken är alltså enligt följande:

1. lägg på lite tenn på ena padden (OBS! ej båda)
2. Håll komponenten med en pincett (gärna ESD godkänd)
3. håll komponenten mot padden med tenn samtidigt som du försiktigt värmer tennet och riktar in komponenten
4. håll komponenten med pincetten medans tennet stelnar
5. löd försiktigt andra sidan av komponenten
6. (överkurs) om du vill var noga och vara säker på att du inte får en ful och dålig lödning så tar du bort tennet från första padden med en lodfläta och repterar steg 5 med den första padden.

Med denna metod borde du inte få komponenten att kunna flytta sig...

/PeterH

Postat: 2 juli 2008, 21:17:44
av MadModder
Jag gör som PeterH, utan överkursen, och det funkar hur bra som helst.
Från början hade jag en liknande mojäng med en såndär hjälpande handen eller vad den heter, som höll fast komponenterna, men fy vad långsamt det går att jobba med en sådan lösning. Förtenning av en pad och pincett is teh shit! Funkar ypperligt på 14-pin SOIC också. Har inte provat på större kretsar och/eller mindre pitch.

Postat: 2 juli 2008, 21:28:38
av Henrik
Jag kör med vinklad spetstång, har en med vassa spetsar och gummihandtag. Lägger den på enklaste sätt med spetsten på komponenten, andra spetsen hänger i luften. Funkar jättebra.