Sida 1 av 1

för lite spänning till relät

Postat: 10 juni 2008, 18:52:25
av johanml
Hej har ett relä på 12v som skiljer 2 batterier i båten. Genneratorns laddlampa som man kopplar till relät lämnar ca 7volt ut så i bland blir det att relät endast står och brummar när det ska slå till. Nån som vet nån bra lösning för att få relät att slå till skulle behöva öka spänningen nån volt extra. Gör inget om det skulle bli en liten fördröjning kanske går med en kondensator eller nått sånt hoppas nått har svar


/johan


Hoppas ni petiga tycker allt e gramatiskt rätt nu....................

Postat: 10 juni 2008, 19:11:43
av vfr
Jag fattar ingenting. Skriv med punkt och stor bokstav så det går att läsa! :)

Det låter kanske som en skitsak, men det blir riktigt jobbigt att försöka förstå vad du menar när allting är ihopskrivet.

I övrigt, välkommen hit! :D

Postat: 10 juni 2008, 19:39:27
av danei
Nja allt är inte rätt. Men det blev ju mer lättläst.

Lyser inte laddlampan när generatorn inte laddar som den ska?
Du skulle ju kunna ta ett mindre relä som klarar sig på den lägre spänningen. Det går i sin tur styra kraftreläet.

Postat: 10 juni 2008, 19:48:38
av johanml
Har ingen laddlampa var voltmätare i stället. det e stiftet på generatorn som lämnar 7volt som är till för en laddnings lampa jo har tänkt sätta dit ett extra relä som drar det andra fast vill ha så lite komponenter som möjligt. För i bland slär det till fint och ibland inte så det saknas säkert yterst lite spänning ibland



/johan

Postat: 10 juni 2008, 19:53:31
av danei
Det heter spänningsmätare.

Så generatorn laddar som den ska, och ger 7V ut till laddlampan när den gör det? Vad är det för generator?

Det skulle vara bra om du ansträngde dig lite mer när du skrev.

Postat: 11 juni 2008, 20:30:21
av Andy
>Det heter spänningsmätare.<

Det heter voltmeter i bil o båt sammanhang.

Postat: 11 juni 2008, 20:47:51
av Norpan
Framför allt, vad är det för generator?

Officiellt så börjar inte en europeisk växelströmsgenerator att ladda utan laddlampa, så nåt lustigt är det.
Strömmen genom lampan behövs för magnetiseringen innan generatorn har börjat ladda och mata sig själv.

Brummar relät kanske det är kopplat på ett "W" uttag.
W uttaget är för varvmätare och innehåller växelspänning, med spänning beroende på hur hårt generatorn laddar och frekvens beroende på varvtal.

Postat: 11 juni 2008, 21:11:19
av johanml
Ska kolla märket igen när jag kommer ner till båten. Inte alla generatorer behöver laddlampa pratade med firman start och generator och dom sa att det skulle vara på den kontakten där jag satt den har ett stift som den ger 12volt på när jag slår till tändningen. Det är den spänningen som gör att den börjar ladda när den går i gång fast jag vill ju inte att relät ska slå till när jag slår på tändningen utan när den börjar ladda låter som om det blir till att sätta dit yttligare ett relä som drar på lägre ström. Tänkte stesta och koppla dit en lampa och se om spåningen ökar med last på


/johan

Postat: 11 juni 2008, 21:15:39
av Icecap
Laddlampan är till för att magnetisera rotorn och om den ligger på 12V (eller mer) kontinuerligt är generatorn överbelastad så 7V är nog ganska lämpligt som magnetiseringsspänning men det rätta stället är den spänningen som bildas i generatorn till magnetiseringen, den kan man nog komma åt via regulatorblocket.

Postat: 11 juni 2008, 22:45:21
av danei
Andy: Voltmeter kan jag gå med på, men inte voltmätare.

johanml: seriöst. försök skriva begripligt.

Var det såhär du menade?

Ska kolla märket på generatorn igen när jag kommer ner till båten. Inte alla generatorer behöver laddlampa för att fungera. Jag pratade med firman om startmotor och generator och dom sa att det skulle vara på den kontakten där jag satt den. Generatorn har ett stift som den ger 12volt på när jag slår till tändningen. Det är den spänningen som gör att den börjar ladda när den går i gång, fast jag vill ju inte att relät ska slå till när jag slår på tändningen utan när den börjar ladda. Det låter som om det blir till att sätta dit ytterligare ett relä som drar på lägre ström. Tänkte testa att koppla dit en lampa och se om spänningen ökar med last på

Laddlampan brukar sitta i serie med 12V matningen. Så det andra stiftet du pratat om är nog inte till laddlampan. Spänningen borde inte öka med belastningen.

Postat: 12 juni 2008, 09:43:11
av Icecap
På ELFA's forum där samma fråga postades av samma person har det tillkommit en bra förklaring men essensen är att spänningen på laddlampans anslutning visar magnetiseringsspänningen av rotorn och den BÖR ligga runt 7V men varierar självklart med belastningen av generatorn.

Den rätta lösning är att använda den spänning som generatorn genererar till styrningen. Det är nämligen så att det förutom spänningen ut till förbruk likriktas en spänning internt i generatorn, denna spänning används av laddningsregleringen till att driva magnetiseringen av rotorn.

Enda kruxet är att den kan vara svår att komma åt på ett bra sätt.

Men om det är så att ackumulatorerna ska kopplas ihop när motorn kör kan man använda oljetryckskontakten till att styra reläet.

Postat: 12 juni 2008, 19:24:08
av Norpan
Det brukar inte vara så svårt att komma åt den interna spänningen, iallafall inte på Boschgeneratorer.
Den finns på stiftet som man kopplar laddningslampan på, och brukar kallas D+ eller 61, på Boschspråk.

Kan ju vara att det är en amerikansk generator, de brukar matas med 12V direkt från tändning. Isåfall är det fältmatning och ett växelströmsuttag på generatorn.
Förutom kraftsidan då.
Laddningslampan styrs isåfall av laddningsrelät och har ingenting med magnetiseringen att göra.

Men somsagt, detta är lättare att lösa om man vet vad det är för generator.