Sida 1 av 1

Högtalväljare?!?

Postat: 27 maj 2008, 22:59:12
av Bosen
I min cadillac så har jag 4 högtalare som skall drivas med ett slutsteg, men ibland vill jag stänga av steget för att spara ström (svårt med laddning när man kör väldigt sakta väldigt länge). Så jag tänkte mig att använda mig av reläer som styrs av remote-kabaln till steget (och en strömbrytare mellan stereon och remoten) för att skifta samtliga högtalare mellan slutsteg och inbyggd effekt på stereon.
Nu är jag lite rädd att reläer kommer att störa om jag kör högtalarsignal genom dom (har ej testat).

Vad tror ni?
Finns det någon som har förslag på något störningsskydd??
något annat förslag på att lösa mitt dilemma???

EDIT: Stavfel!

Postat: 28 maj 2008, 09:10:38
av mri
Mekaniska reläer (växlande i ditt fall) är nog bästa alternativet. De kommer inte att störa signalen så något störningsskydd behöver du inte tänka på. De flesta slutsteg använder ett relä på utgången som kopplar in högtalaren en stund efter att förstärkaren har startat.

Postat: 28 maj 2008, 18:51:18
av MadModder
Och glöm för allt i världen inte att du måste se alla kablar som individuella spänningar, så du måste ha 8 poler. Det finns ingen gemensam jord till högtalarna.

Postat: 28 maj 2008, 19:31:05
av Bosen
jo madmodder, det var jag inne på jag med....
Nån som har rekomendation på reläer???

Postat: 28 maj 2008, 19:47:04
av mri
Tja, varför inte ett sånt här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _37_141_02
10A, 4-pol växlande, då skulle det räcka med två stycken.

Postat: 29 maj 2008, 18:29:15
av Bosen
Skitbra förslag!!! ... men jag hittade faktiskt 2st gammla reläkort i mina gömmor med 4 växlande reläer på varje kort... så dom får det bli....

Postat: 29 maj 2008, 19:18:23
av MadModder
Du har helt säkert tänkt på det redan, men jag skriver det ändå. :)
Koppla så att reläerna är dragna i slutstegsläget, så de inte drar massa ström i cruising-läget... ;)

Postat: 29 maj 2008, 22:38:08
av Bosen
japp, det har jag redan tänkt på, men tack ändå.... :)

Postat: 30 maj 2008, 16:24:06
av Sinumerik
Om du väldigt ofta kör med lågt motorvarv, så kan du ju överväga att förändra förhållandet mellan remskivorna vevaxel - generator... dvs en aningen mindre generatorskiva alt. större vevaxelskiva så generatorn laddar optimalt i ditt varvtal.