Sida 1 av 2

Motor, AC eller DC?

Postat: 24 maj 2008, 19:09:15
av PerVita
Kan man avgöra på bilden om det är en AC eller DC motor?
Jag vill ha det till en DC motor (24V), eftersom den ska starta
när man jordar den. Det är en motor för trådmatningen till
en svets.

På vilka och hur kopplar jag för att testa motorn?

Är det någon klippa som kan svara, så jag kan komma igång
och svetsa på min CNC-maskin.

Bild

Postat: 24 maj 2008, 19:28:52
av Icecap
Ser faktisk ut som en allströmsmotor (som kan köra på vilketsom), men ser man på kablarna som leder till är de svarta och röda, detta brukar betyda DC, svart = -, röd = +.

Postat: 24 maj 2008, 19:30:25
av peter555
Det är antingen en DC eller allströmsmotor. Prova med att lägga spänning mellan svart och röd ledare. det sitter väl någon PWM-styrning där också så du kan reglera matningshastigheten.

Postat: 24 maj 2008, 19:39:15
av PerVita
Tack för hjälpen!
Det var bara för kolla att motorn funkar,
utan att behöva dra igång svetsen.

Postat: 24 maj 2008, 20:55:16
av PerVita
Det roliga är att det kommer två ledare (vid pilarna, jordade)
från handtagets brytare, när man trycker på brytaren
sluts kontakten = motorn får jord. Tyder inte det på AC matning?

Bild

Postat: 24 maj 2008, 21:22:10
av Icecap
Vad jag kan se kommer dessa ledningar MED jord till svetsaktiveringen (knappen).

Motorn är MONTERAT på jord men anslutningarna är isolerat från chassit, att ledningen sitter monterat där är alltså för att det är den närmsta chassiskruv i lämplig storlek.

Postat: 24 maj 2008, 21:27:38
av PerVita
Tack, tack, lite klokare för varje svar!

Postat: 24 maj 2008, 21:43:52
av probe
Segmenterad kollektor brukar betyda allström eller DC-motor. En viss förenkling av verkligheten, men stämmer tillräckligt ofta för att göra det till en tumregel.

Postat: 25 maj 2008, 12:33:16
av Andy
Det är svårt att se på bilden men, är det 4 trådar till motorn?
det kan då vara en shunt kopplad DC motor vilket inte är ovanligt vid varvtalsstyrning.

Postat: 25 maj 2008, 18:39:05
av PerVita
Fyra trådar är det! Men jag skulle vilja kolla om motorn funkar.
Vilka trådar kan jag lägga strömmatning på.
När jag mätte motståndet på de röda blev motståndet nästan 0.

Postat: 25 maj 2008, 18:51:31
av Icecap
Du ska definitivt se till att ledningarna inte är kopplat till något i den andra ända som första steg.

Sedan ska BÅDA de röda kopplas ihop med varandra och +(lämplig spänning) ska läggas på där, du kopplar ihop de svarta med varandra och lägger på GND.

Postat: 25 maj 2008, 19:24:47
av PerVita
Mja, så enkelt var det tydligen inte. Inte en suck från motorn.
Men visst borde det funka? Tittar jag på kretskortet, bör motorn
matas med 24V DC.

Postat: 25 maj 2008, 19:25:10
av Andy
Om det är en shuntmotor ska stator och rotor matas separat, statorn oftast med en fast spänning och rotorn (ankaret) med en variabel spänning.

Postat: 25 maj 2008, 19:29:00
av PerVita
OK! Jag får väl sätta tillbaka kretskorten och dra igång hela svetsen.

Postat: 25 maj 2008, 23:45:47
av Tekko
Dra igång, har den ett startsnöre ? ;) :lol: