kretskort: utskrift på komponentsidan

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

kretskort: utskrift på komponentsidan

Inlägg av jesse »

Jag skulle vilja överföra ritningen för komponenterna på komponentsidan på de kretskort jag gör.
Nu har jag en idé och undrar hur det skulle fungera:

Om jag skriver ut det jag vill ha på ett tunt papper och skaffar en lack som jag målar på kretskortet, lägger pappret i lacken och lackar över ett lager igen och låter det torka - då borde väl pappret sitta fast i kretskortet så att det går att borra osv utan problem sen?

Har någon gjort något liknande, eller finns det bättre idéer? Vilken sorts lack skulle vara lämplig? Kanske kan man använda färgat papper för att få en snygg färg på kretskortet...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Byt patronerna i skrivaren till lack.. eller skriv ut rakt av ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Skriv ut en spegelvänd bild på lasern och skryk fast texten på kortet, TT (Toner Transfer) metoden
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

strykjärn? Kanske funkar med laserskrivare, men jag har försökt stryka på utskrift från en "vanlig" skrivare och det blev inte alls bra. Jag måste ha missat nåt?

Lack i skrivarpatronen? gosh... :shock: det stelnar väl om man inte skriver ut på ett par dagar? Det blir en ny patron per utskrift!! Blir billigare att köpa färdiga kort ändå. Å det finns väl inte att köpa utan man får fylla på själv? Skulle vara sjysst med vit lack i så fall.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Toner Transfer metoden bygger på just toner och inte bläck. Det krävs således en laserskrivare och inte en bläckstråleskrivare :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

äsch, det var därför det blev så fult :doh:

men kopiatorer brukar väl använda toner? Kanske man kan skriva ut och gå till biblioteket och göra en kopia för 1 kr :whoho:
Skriv svar