Sida 1 av 1

MC AC/DC problem Yamaha wr426

Postat: 26 april 2008, 21:23:05
av FTP
Hallå mina vänner.

Jag är ny här. Får säga att mina elektronik kunskaper är begränsade men jag är väldigt intresserad! Så nu behöver jag lite hjälp av riktiga nördar ;)


Det är så att jag köpte en lv-reggad wr426 2001 för ett halvår sen och då var den avställd och utan blinkers, så har den varit fram tills nu då jag tänkte besikta den och motardifiera den lite. Men så har jag ett fockings problem med likriktningen...


Till att börja med så har jag kopplat ur hela elhärvan så bara tändsystemet och AC regulatorn sitter kvar på hojen. Detta för att hela elsystemet såg ut som helvete och för att orginal elsystemet gav för hög voltantal ut till blinkersa och jag felsökte som fan men hittade inte felet så jag rev ner hela kablaget och tänkte göra om det.

AC regulator fungerar fin fint, den ger runt 12vac oavsett varv. Än så länge bra. För att få likström till mina blinkers så har jag därför kopplat in en likriktare (från en gammal husa650) efter ac regulatorn. MEN den ger för hög volt antal beroende på belastningen och varvtal. MEN när jag använder en gammal transformator till nån gammal skrivare som ger 12vac och kopplar in likriktaren och lampor och blinkers så funkar allt perfa, 12vdc straight up! Jag har också provat med en 24vac transformator och det funkade bra det med. Varför funkar det då inte med de 12ac som hojen ger ifrån sig!?


Jag har funderat lite och kommit fram till lite olika alternativ.

1. Jag kör allt på AC vilket resulterar i att när jag kör på blinkersna så blinker alla andra ljus också, jobbigt!

2. Jag kopplar in ett stort klumpigt batteri för att utjämna det hela, men bara så jävla onödigt!

3. Jag använder mig av någonslags kondensator för att jämna ut det hela? Hur, vilken? går det?


Eller om man kan köpa en likriktare och regulator i samma enhet någonstas om någon vet som funkar ger 12vdc ut och typ 5-40vac in?


Sen är det ju sådär kul att vara instängd i en liten bod med stängd dörr för att grannarna inte ska klaga på att man står och varvar. Och ingen elsatart eller batteri så kicka, prova, kicka, prova, kicka, prova, koka, vänta, kicka prova, kocka, .


Själv är jag elektriker men ingen magiker, så snälla hjälp mig!

Postat: 14 maj 2008, 09:53:25
av Fritzax
Kan tyvärr ej hjälpa dig med ett svar på elektroniken men om du ställer
samma fråga på www.soe.se skulle jag kunna tänka mig att du får ett gäng
vettiga svar.

/Daniel

Postat: 14 maj 2008, 18:03:39
av Biker
Kör dc i hela systemet och se till att ha en snittspänning på 13,8 uppåt 14 för batteriets skull.

Du behöver inget stort batteri , köp ett sånt där kapslat blyacc som man använder i upser,leksaker med mera.
Dom finns i storlekar på 2-3Ah , väger inget nästan.

Sen kan du köpa en regulator från en mc skrot eller en avsedd till din.
Dom flesta bågar har trefas generator och du kanske inte har så många men det skall funka ändå.
Ingångarna är +/- samt tre gula för generatorn

Inga regulatorer för fordon håller 12V.
En vanlig mc regulator pallar att hålla c:a 14Vdc från en trefas generator som leverar 18-100Vac ungefär.

Men kolla på soe.se

Postat: 14 maj 2008, 18:33:46
av danei
Om han har ett AC system så gissar jag att det är enfas. Men jag förstår inte riktigt problemet att köra hela systemet på AC. Lik spänningens RMS värde borde inte bli högre än AC spänningen, om man inte glättar.

Postat: 14 maj 2008, 18:46:01
av Biker
Generatorns effekt är väl så liten att spänningen varierar kraftigt.
En dc konvertering och en ett litet batteri på 2-3amp som håller upp spänningen när han ligger på låga varv är ju lösningen.

Det borde ju funka att ta en billig vanlig trefas mc regulator och mata från generatorn - men den lär bara kunna hålla uppe spänningen vid varv på pga generatorns effekt och avsaknden av alla faser.

Postat: 14 maj 2008, 21:04:46
av xxargs
MC-generatorer fungerar som strömgeneratorer. drar man mindre med ström än vad magnetiska 'styrka' i generatorn ger så sticker spänningen högt upp i voltal beroende av varvet. - skall man hålla spänningen hyffsat på en sådan generator så använder man zenerdioder vid små generatorer för att klippa spänningstopparna och tyristorer som kortsluter generatorn när det handlar om större strömmar/effekter - och det är precis vad MC-regulatorer gör på halvperiodbasis när spänningen är över 14 Volt på regulatorns utgång.

Drar man mer ström än vad generatorn kan ge (blinker igång samtidigt med heljuset och bromsljuset tex.) så kommer belysninge att fladdra och du kan inte göra ett skit åt det utan hjälp av ett batteri som går in med extra ström just när alla lampor är tända...


Kom ihåg generator beter sig inte som en trafo som ger väldigt mycket ström när det kortsluts - utan som tidigare nämt som en strömgenerator (ungefär en labbagregat i sin strömgräns och spänningen satt på max)
dvs. är generatorn beräknad för 6 ampere så ger den bara 6 ampere vid kortis, 2 volt, 8 Volt, 14 Volt, (vid högre varv) 20 Volt och vid mycket höga varv tom. 60 Volt och fortfarande 4 ampere. Därför så måste en sådan generator regleras genom att kortslutas då en serieregulator skulle dö värmedöden om den skulle ta 46Volt * 6 ampere = 276 Watt i förlust på kylflänsen vid höga varvtal och sno dessutom 1/3 hästkraft från motorn...

Kortslutning av generatorn drar ingen effekt alls från motorn (förutom förlusten i lindningarna vid 6 ampere i generatorn)

Postat: 14 maj 2008, 21:33:47
av danei
Bra svar. Men jag är överkänslig för "voltal"

Postat: 14 maj 2008, 21:58:25
av goran.jon
När jag höll på med enduro var det ju ett problem med det där.
för späningen är ju inte jämt och frekvensen på växelspäningen ökar med varvtalet.

löste problemet med laddbara batterier vid luftfiltret men laddades inte av generatorn.........
fungerade på bilprovningen , sen monterades de bort för att återmonteras nästa besiktning. likaså med hastighetsmätare och backspeglar.....
ett sk besiktingskit.
kanske en genväg men den funkade då
men nu kan man ju få dispens för detta om man har tävlingslicens.
och då var man ofta till och från träning .