Sida 1 av 2

Vilken Olja till svarv?

Postat: 10 april 2008, 16:15:58
av Anderst
Hej. Jag har en gammal risig svarv som behöver ny olja i växellådan. Jag funderar vilken olja som är bäst?. Saknar manual osv..
En tanke var såklart växellådsolja, men frågan är om den klarar oljesmorda lager så bra.

Postat: 10 april 2008, 18:35:07
av Andy
På riktigt gamla svarvar med glidlagrad spindel användes smörjolja d v s den typen man hade i smörjkannan men en bra motorolja singel viskositet (20) funkar också.

Postat: 10 april 2008, 20:47:36
av danei
Varför skulle de vara bra med en rak olja till det. I oljekannan brukar jag ha 20W-40.

Postat: 10 april 2008, 20:57:12
av Andy
Det har inte mycket att göra med vad du har i din oljekanna, det är kanske t o m syntet i den.

Postat: 10 april 2008, 21:05:02
av danei
Strunt i vad jag har i oljekannan. Det har som sagt inte med saken att göra. Men varför skulle en rak olja vara bättre?

Postat: 10 april 2008, 22:13:50
av Andy
Det var du som drog upp din oljekanna inte jag!

När de äldre svarvarna byggdes med glidlager användes den tidens smörjolja som det idag inte finns någon exakt motsvarighet till. Multigrade olja fanns inte och inte heller syntetolja (nästan inga) en singelgrade mineral motorolja är därför det närmaste vi kommer idag.

Postat: 10 april 2008, 22:26:47
av grym
vanlig motorolja är rekomenderat för dom med glidlager

som hobbyannvändare så kör man ju nte slut på oljan rent mekaniskt

Postat: 10 april 2008, 22:59:22
av dbss
En del svarvar och fräsar har en tjock hydral olja med viskositeten 68 i växellådorna.
Typ
Texaco rando 68
Shell tellus 68
m.f

Postat: 11 april 2008, 06:52:55
av danei
Så för att det inte fanns bra olja så är det bättre med en dålig i de maskinerna. Bra då vet jag.

Postat: 11 april 2008, 13:20:43
av Anderst
Tack för alla tips!. Då får det bli motorolja tror jag, är inte glidlager. Oljan är inte slut mekaniskt utan kemiskt :), är kondens i samt färgflagor, och det saknas olja så känns bättre att byta helt än fylla på bara

Postat: 11 april 2008, 19:19:24
av Andy
danei skrev:Så för att det inte fanns bra olja så är det bättre med en dålig i de maskinerna. Bra då vet jag.
Du är ju mer än lovligt dum, men det är ju mest ditt problem!

Postat: 11 april 2008, 20:39:14
av danei
Nej. Det var i princip det du sa.

Postat: 11 april 2008, 21:08:09
av MadModder
Det tycker inte jag. Han skrev att det närmsta man idag kan komma dåtidens smörjolja (vilket man hade i smörjkannorna) är en singelgrade med viskositet 20. Vad DU IDAG har i din kanna har väl inget med saken att göra. Förr hade man väl inte annat än smörjoljan i fråga för det fanns väl inte mycket annat att välja på. Det här betyder inte att man måste ha en sådan olja! Det betyder att man MINST bör ha en sådan olja. Vad mig anbelangar får du ha rapsolja i din kanna om du vill.

Postat: 11 april 2008, 22:08:55
av danei
Strunt i vad det är i kannan. Det sa jag ju tidigare det har inte med saken att göra.

Jag menar att det är ett dåligt argument att en rak 20 olja är det bästa för att det inte fanns bättre näs svarven tillverkades. Jag menar att en vanlig motorolja antagligen är bättre. Varför då rekommendera en dålig olja som knappt går att få tag i?

Postat: 11 april 2008, 22:34:49
av Andy
Det är stor skillnad på ett relativt lågvarvigt glidlager av gjuten brons jämfört med lagren i en högvarvig bilmotor med en lager temperatur på upp till ett par hundra grader.
"Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt de flesta tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump. Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförslen aldrig understiger lagrets sugbehov. Om så skulle ske bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret kan skadas. Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning."
Dagens tillsatser kan i vissa fall göra mer skada än nytta!