Sida 1 av 2
Vilka lager till svarvdubb?
Postat: 9 april 2008, 22:51:39
av Uttis
Jag håller på och sätter ihop en egen svarv och skulle ev vilja göra en egen dubb. Jag har tidigare använt ensån här från jula
och det har funkat ok, är det någon som har koll på vad det brukar sitta för lager i dubbar och vilket dubbtryck man kan klara? Såg nu att jula har skrivit nål och kullagrad.
När jag hör nållager tänker jag på sånna hära
och sen ett vanligt kullager i botten.
Eller om man vänder på det ett sånt här i botten,
och sen ett kullager i andra änden.
Uj nu blev det kanske snurrigt hoppas det går att förstå lite iaf

någon som har koll på hur det brukar se ut inuti?
Postat: 9 april 2008, 23:23:17
av Jim_the_one
eller så kan det vara sådana som är i naven på en del bilar, om inte alla. En blandning av dom där två lagrena, rullarna sitter i en vinkel.
Postat: 9 april 2008, 23:37:45
av Henry
Är förmodligen nållager av den typen som Jim nämner, kommer dock bara inte ihåg vad dessa heter nu, men dessa klarar av både radiell som axiell tryck och samtidigt då de är nållagrade en rätt hög belastning så det hade varit att rekommendera och då behöver du bara två stycken.
Postat: 9 april 2008, 23:39:04
av Jim_the_one
Precis, fast jag glömde att skriva att dom inte heter nållager utan rull-lager eller nåt sånt..
Postat: 10 april 2008, 12:15:42
av Bosen
Ett vanligt hjullager heter koniskt rullager och skulle nog funka bra.
Men min direkta tanke är att man vill klara kanska mycket varvtal, därför hadde jag i första hand funderat på ett vinkelkontaktkullager i sidan närmast spindeln och ett vanligt spårkullager i bakre ändan, men det skal vara av C3 modell vilket klarar mer varvtal!
EDIT:
I julas modell så tror jag att det är ett vanligt spårkullager närmast spindeln och ett axialnålrullager i bakre ändan.
Postat: 10 april 2008, 12:47:28
av Uttis
Jo hjullager är oftast koniska rullager och sånna samt vk-lager skulle säkert funka finfint men priset på dessa är ju ganska höga. En annan sak är att dem kräver en del utrymme.
Jag har slagit lite i mina kataloger och kikat på lite olika lager och varvtalet ska inte vara något problem men där finns tre kolumner i listorna jag inte har så stor koll på.
Dessa är
Basic load rating dynamic 8,5kN
Basic load rating static 26kN?
Fatigue load rating 2,85kN
Så vad betyder dessa tre och hur mycket är 1kN? (100kg?)
Basic load rating static, kan det vara vid stötar kanske?
Postat: 10 april 2008, 12:54:18
av Bosen
Nja 1kN äe 1000 Newton!
Men det stämmer väl som du säger att 1kN=100kg... men det är fel att säga så

kolla här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_%28enhet%29
Postat: 10 april 2008, 13:00:37
av Uttis
Ok jag har sett det räknas så nånstans själv har jag igentligen igen aning då jag aldrig fick lära mig sånt i skolan
Om vid då inte säger det utan bara skriver lite tyst så skulle det bli 8,5x100=850kg beroende på vad som är vad i katalogen. Då blir ju frågan hur mycket tryck det kan tänkas vara på dubben?
Postat: 10 april 2008, 20:49:28
av Bosen
Själva trycket borde igentligen bara vara så hårt du har tryckt dubben mot materialet, största belastningen borde vara i sidled. men det borde inte vara så mycket belastning det heller tycker jag!
Postat: 10 april 2008, 20:59:37
av Uttis
Jo precis jag testade att dubba mot en fjäder idag och det verkar inte vara så mycket kraft. Ska kolla med en våg imorrn så får vi se vad det blir. Det lutar åt (s)nållager.
Postat: 13 april 2008, 11:55:49
av Uttis
Nu har jag testat med en våg och det blev ca 200kg(vågen bottna vid 150kg)
Jag ska testa med nållager, enligt mina kataloger så ska dom klara det och en massa därtill.
Postat: 13 april 2008, 13:02:11
av hecke
Om du skall göra en enklare lagerdimensionering så har SKF lite verktyg för det på sin hemsida.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en
Postat: 16 maj 2008, 13:19:06
av monoton
Kolla på denna bilden, kan ge lite inspiration.

Det är två nållager och ett axialkullager. På denna variant är hela grejen fjädrad, vet inte hur vanligt det är på "vanliga" dubb men principen är nog densamma.
Postat: 16 maj 2008, 16:37:27
av Uttis
tack för bilden, svarven och dubben är nästan klar och dubben funkar fin fint. Jag använde två nålkransar och billigare än så kommer man nog inte undan samtidigt så hölls diametern nere till 30mm på dubben.
Postat: 16 maj 2008, 16:43:24
av tecno
Nållagren kan inte ta upp axiellt tryck, det ska man göra med typ vinkelkontakt kullager.