Sida 1 av 1

Räkna ut vilken FET som passar mig

Postat: 2 april 2008, 20:09:43
av AndGo
Hej på er allihop!
Jag är nyreggad här på forumet även om jag har smygläst era trådar ett tag.
Jag kastar mig rätt på en fråga.
Hur räknar jag ut om en FET klarar det jag ska ha den till?
Jag har försökt googlat fram ett svar men misslyckats att förstå.
Så jag testar med ett teoretiskt exempel:

FET ska driva en DC motor.

Givet:
DC motor 12V 10A
FET IRFZ44N (71-175-42 ELFA) Ptot:94 Vds:55 Id:49 r(DS on):0,018

Beräknar spänningsfallet över FET'en:
U=10*0,018 -> U=0,18V

Beräknar effektförlusten i FET'en:
P=0,18*10 -> P=1,8W

FET'en måste klara av att kyla bort 1,8W. P är mindre än Ptot så jag kan annvända FET'en.
Är jag helt ute och cyklar?

Postat: 2 april 2008, 20:39:09
av probe
Beror lite på HUR du skall driva motorn med denna. PWMár du så måste du lägga till switchförlusterna också, men IRFZ44N är rätt kraftig så väl kyld klarar den av detta också. Däremot så MÅSTE du ha frihjulsdiod, en som tål strömmen och är skapligt snabb skadar inte heller.

Okyld så kommer INTE trissan att må bra då den kommer bli över 100 grader varm högst troligt så ett kylelement på omkring 10-20 K/W rekomenderas. Detta så länge du inte kör PWM. Kör du PWM så räkna på det igen med lite mer parametrar och lite mer mätningar för att bestämma Tsw framförallt med aktuellt drivsteg.

EDIT: Kanske skulle passa på och tipsa om PROFET ifrån Inineon istället. I många fall en bättre lösning för elaka laster i stökiga miljöer då dessa är i princip oförstörbara innom rimliga gränser. Titta exempelvis på PROFET® BTS 6133D för ett exempel. Riktigt bra prylar - utvecklade främst för fordonsmarknaden som reläersättare och de är high-side switchande utan stökigt drivsteg som med högsides fetar. Klart att det går bra att lågsidesswitcha också, men högsidesswitchning är bättre i fordonsmiljö där jordfel är vanliga.

Postat: 2 april 2008, 21:02:54
av AndGo
Tack för svaret!
Att räkna på switchförluster ligger lite utanför min kunskapsnivå.
Jag har aldrig läst någon ellära.
Tack för tipset, men hur fungerar dom? Det där med hög/lågsidesswitcha dom förstår jag inget av (noob). Ska kolla på dem och läsa lite datablad.

Postat: 2 april 2008, 21:37:02
av probe
Högsides switcha är att bryta på plus sidan om lasten. Lågsides switcha att ha brytaren mellan last och jord. Det är oftast enklare att lågsidesswitcha eftersom drivspänningen till gate då ligger vid en nivå som är lättare att åstakomma.

Postat: 2 april 2008, 21:46:15
av danei
FETar har en inbyggd diod. Ska du bara styra till och från så ode den räcka bra. Ska du köra PWM så kan en separat vara bra. Ska du inte köra PWM kan du strunta i switchförlusterna också.

Postat: 3 april 2008, 01:51:37
av kimmen
Neej! Den sitter på fel ställe den dioden för att göra någon nytta i det här fallet. Tänk på vilket håll strömmen flyter åt genom motorn och att den vill fortsätta flyta åt det hållet när transistorn stänger av. Har man en halv eller helbrygga däremot så sitter ju motstånde transistors diod på rätt ställe.

Postat: 3 april 2008, 08:52:28
av danei
Helt rätt. Jag har tittat för mycket på bryggor på sistone.

Postat: 3 april 2008, 21:01:49
av probe
Jo, den enda "frihjuls" funktion du får från body dioden är en zenereffekt us innan trissan brinner upp...

Och så fort man kör PWM så rekomenders stark att använda externa dioder då dessa är av bättre kvallité samt lastar av mosfeten termiskt. Dessutom har scotky dioder sjunkande spänningsfall vid höjd temperatur till skillnad från bodydioden. Men bättre än diod är aktiv frihjul med en fet istället då detta sänker förlusterna ännu mer, men tyvärr ger lite stökigare elektronik samt tar ändå inte dioden ifrån bomen då man bör ha kvar den av safe-fail skäl ändå (inte vid bryggdrift dock då korrolerande bodydiod fungerar som safe-fail skydd)