Sida 1 av 1
Problem med lillsyrran-stegmotordrivning, motorn "brumm
Postat: 30 mars 2008, 17:07:08
av larky
Efter 50 driftstimmar på lillsyrran har jag äntligen beställt XLR-kontakter för att göra inkopplingen lite snyggare, men det blev ett problem mitt i det sista fräsjobbet.
X-motorn driver inte längre.
Vid joggning via piltangenterna hörs ett svagt brummande ljud, mycket svagare än från de fungerande motorerna, och ingen förflyttning.
Om jag försöker vrida runt axeln för hand med strömmen inkopplad går det mycket lättare än det gjorde tidigare, men tyngre än om strömmen är frånkopplad då det går lätt att vrida runt.
Jag har mätt med en multimeter på löskopplad motor och båda lindningarna verkar hela, under 2Ω.
Vad är det för fel?
Postat: 30 mars 2008, 20:41:09
av Jim_the_one
Hmm, jag fick samma fel på z-axeln i förra veckan.
Jag har själv ingen aning om vad som kan ha orsakat det.
Jag har beställt ett nytt kort från jojje trode att det var nåt skräp som hänt just mig men nu när det dyker upp en till blir man ju lite orolig..
Postat: 30 mars 2008, 22:34:44
av dar303
Kan ni inte switcha drivkort/axel och se om felet följer med?
Postat: 30 mars 2008, 22:43:52
av Jim_the_one
Så går det när man är trött, missade att skriva att jag har provat att byta motor och plats på BOK. Så jag vet iaf att det är kortet som har flippat.
Postat: 31 mars 2008, 03:03:05
av jojje
Nu är det väl tre stycken, som jag vet om, med samma konstiga beteende.
Jag vet inte vad det är eller varför det blir så, men av ca 150st så är det inte nåt direkt genomgående fel.
Tänkte på om kretsen inte får tillräcklig kylning, men enl. dom som har råkat ut för det, så skulle det inte vara fallet.
Lite mysko eftersom det i princip är samma som dom gamla korten, förutom att nu är det mindre kort, och dom var det nästan inga fel på alls. Kanske 3st av ca 400 kretsar som "självdog". Resten fick bra hjälp att komma till himlen.
Hörde att ca 5% fel var vanligt i elektronikbranchen, så lite spill måste man väl räkna med. Blir det flera med samma mystiska uppträdande, så får jag försöka luska ut varför det blir så här.
Under tiden, så ha koll med värmen, och skruva inte upp strömbegränsningen högre än nödvändigt. Det är väldigt sällan det hjälper nåt med >2V. Har man dom på ca 1.5V så går motorn mycket mjukare + att dom blir inte jumna ens. Bättre höja spänningen än strömen.
Postat: 31 mars 2008, 08:02:01
av larky
Strömbegränsningen stod på 1.78V på det aktuella kortet.
Postat: 3 maj 2008, 19:11:26
av larky
Nytt kraftkort från Jojje, men det hjälper inte. Plockat isär allt för sjunde gången, och börjat mäta. Först monterade jag det nya kraftkortet på X, men det fungerade inte. Flytt till den lediga W, ingen skillnad.
Nu har jag kopplat kortet till 19 volt från ett labbagg, och här är resultatet;
Kontrollmärning på stiften till kraftkortet mot inkommande GND;
Vin 19v
+5v ok
GND 3.5 volt?
Exakt samma för X och W.
Y&Z ger ingen spänning GND kraftkort GND breakoutkort, och dom kanalerna fungerar.
Vad är trasigt, och går det att laga eller har jag ett tvåkanals styrkort?
Postat: 3 maj 2008, 20:43:26
av jojje
Skicka alla kort, monterade på breakoutkortet, till mig, så ska jag byta ut det som ev. är trasigt.
Postat: 3 maj 2008, 22:13:16
av limpan4all
5% fel!
Då skulle man få lägga ned och göra en KK.
Med följande av sunda konstruktionsregler så ligger den seriösa industrin under 0,1% i felutfall under de första 36 månaderna.
Postat: 4 maj 2008, 05:39:46
av Fräsen
GND 3,5V ? eventuellt trasigt, troligare en felmätning
5% låter som ett mått på en resistor, knappast konsument-, eller ännu mindre industrielektronik.
Postat: 9 maj 2008, 09:37:11
av jojje
Bara som en upplysning:
Nya korten blir nog klara snart. Paketet med komponenterna har anlänt Malmö nu på morgonen. Kommer förhoppningsvis att monteras i början på nästa vecka, om nu inte cyckelbudet får punka på vägen till KungsÄngen.
Passade på att beställa >200st på en gång, så nu ska dom väl räcka till industrisemestern iaf.
