El eller Bensin kjedjesåg (motorsåg)

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

El eller Bensin kjedjesåg (motorsåg)

Inlägg av AndLi »

Har i helgen stått och försökt kapa stockar med en elektrisk partner elkedjesåg med 1400W motor och 40 cm svärd...

Upp till en 20-25 cm går det ganska bra, kommer över det och har kommit in halvvägs i stocken,slår något överbelastningsskydd in (motorn fortsätter varva med kedjan stannar). Och jo kedjan är slipad, iof av mig efter studerat otal guider på nätet...

Så nu funderar jag ju på att skaffa något starkare, finns ju elmaskiner upp till ca 2200 W, det är ju en ökning med mer än 50%. Och eftersom jag inte äger någon egen skog utan det handlar bara om att kapa redan fälda träd i en hög på vedbacken är det inget problem med sladden...
Och slippa ljudet är ju trevligt...

Men är det dumt? Får jag mer kraft för pengarna om jag satsar på en bensinare?
Hur upplevs en bensinwatt jämfört med en elwatt?

Och en helt annan sak, hur mycket kedjeolja är det egentligen normalt att det går åt?
Känns som jag får hälla i en 2 dl varje timme typ, och nä det finns ingen inställning för mängd...
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Skall du såga ved ur en trave så är Elkedjesågen oslagbar, låg vikt tyst och mera smidig samt upplevs såsom starkare. Jag har två elkedjesågar 1600+1800W samt en liten Stihl 018C (för kvistning och trädgårdsarbete) och en stor Stihl 066 (7,5hk!!!) men den går nästan inte att jobba med, den är för tung. Jag saknar dock en mellansegmentsåg till skogen men det kommer...

Annars så är en kapklinga helt oslagbar när det gäller att kapa upp stock, mycket fortare, smidigare och enklare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

pixelkedja gör det hela mera lättarbetet med

annvänder min husqvarna 55 för kapning, men gör det i skogen så el är inget allternativ

prova med en icke hobbymotorsåg och känn skillnaden
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo kapklinga kör jag på allt upp till 15 cm,går helt klart snabbare...

Över det tycker jag stockarna blir för jobbiga att flytta upp i sågen, (hade jag fått dit dem hade de endå inte fått plats....) Väldigt sällan 3m längd på dem oftare 5-6m...

Så någon typ av motorsåg lär behövas, särskilt när man kommer ner till stockarna i botten på ca 70-80 cm i diameter... Vågar inte ens fundera på vad den väger :)

grym: jo, att en proffsmaskin är skillnad förstår jag med, men för 20-30 kubik om året vet jag inte om det behövs... Är ju bra om man inte köper maskiner för hela vinsten från att elda med ved :)

Pixelkedja?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, kan nog vara så, har i och för sig inte så stor erfarenhet av elmotorsågar, men den jag testat för länge sedan som var av riktigt billig kvalla var komplett värdelös, så kan nog skilja en hel del i kvalitet och känsla.

Kedjan skall, som du säger, alltid hållas frech, rengjord och väl vässad, i synnerhet på kraftigare maskiner (speciellt de med förbränningsmotor) kan sådant annars utgöra en säkerhetsrisk med risk för personskador.
Så en bra kedja är A och O :)
Men utgår från att detta är korrekt gjort, att döma av din beskrivning.

Delvis därför det drar en del olja, för att kedjan skall löpa lätt när man kör i trä, vet ej exakt vad som är normalt, men till husquvarnorna här brukar det räcka att fylla oljetanken kanske ett par-tre gånger om dan eller så vid intensivt arbete.

Om det är strul med oljan kan det kanske vara tid för översyn demontering och rengöring (tryckluft (på rätt ställen) och litet bensin eller fotogen brukar göra susen).
Då kan du ju även passa på att kolla att inget kärvat fast av träspån och annat så att det går trögt av den orsaken om du nu inte redan gjort det.

(får nog kolla om det fins manualer om du tror oljeflödet behöver justeras)

Rent allmänt sagt, så ser man tyverr rätt ofta olyckor eller maskinhaverier som är orsakade av okunskap och bristande underhåll, så kan vara bra att kontakta tillverkaren för utförliga manualer om man är osäker på hur maskinen skall skötas.

När det gäller hållbarhet och enkelt underhåll i fält är de bättre fabrikaten överlägsna, här skulle jag inte kompromissa. De billiga modellerna brukar ha en massa integrerat skit som är omöjligt eller omotiverat dyrt att ge sig på och fixa dessutom brukar de vara gjorda av sämmre material.


Edit: Självklart är oljan till för att smörja kedjan, men det tog jag för givet borde framgå ändå...
Senast redigerad av Mizzarrogh 26 mars 2008, 00:57:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

pixelkedja, lite smalare sågkedja , man behöver annat svärd och kedja, märks stor skillnad om man har en klenare maskin

kanske inte proffsmaskin, men defenitiv bättre än en hobbymaskin
har tre halvprofsmaskiner och det känns ungefär lagom för samma vedvolymer
två hadde räckt, men jag fixade i ordning den äldsta för att ha som reservmaskin

55'an tog ju bort nu annars hadde jag rekomenderat den
kan inte dom nya nog för att veta vad som är bra eller ej

jag är inte så bra på det utan får min info från en proffshuggare jag jagar ihop med och tillika föradetta granne
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, fast en grej man bör tänka på och som är mycket viktigt är att vissa profsmaskiner (åtminstone husquvarnas kolvmotorsågar) är att de kan kräva ganska avancerat undehåll (tex byta av drevstången) med visst drifts intervall (dock inte värre än att man kan göra det själv utan avancerad utrustning).

Vad som mest skiljer är att "bonnvarianten" har saker kraftigare stång, osv, just för att undvika skador av folk som ej känner till detta.

Mha, de tål mer stryk och slarv vid "hobbybruk" men är klumpigare.

Annars brukar det väl mer vara sådant som att de nya pro varianterna har bättre ergonomi, lägre vikt och är bättre avvibrerade, osv. Altså saker som väl kanske inte är livsavgörande om man inte jobbar många timmar om dagen med den.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Som Mizz säger smörj ordentligt annars blir det tvärstopp. Jag körde en rejäl björk i somras, det var inga problem bara man såg till att det fanns gott om olja.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Får erkänna att jag insåg den i mina ögon höga oljeförbrukningen just genom en kedja som mer eller mindre tvärstanna...

Men nu har jag införskaffat 4 nya liter så nu ska inte det misstaget händ igen :)

Lutar nog att det blir en elmaskin, kommer som sagt inte stå ute i urskogen och kvista av granar.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Det pågår för tillfället en tråd om motorsågar på ett annat forum som jag följer.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... sagar.html
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mmm, brukar smygläsa där lite nu och då... Såg tråden..

Men alla verkar ha sånna trädfällarambitioner, vilket jag inte riktigt har...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Oljan är väl ändå för att smörja kedjan och framför allt mellan kejda och svärd. Påverkar den verkligen sågningen?

Vegetabilisk olja kan ställa till det. Den härsknar och kan sätta igen smörjningen om sågen ligger oanvänd länge. Dessutom gillar mössen den. På min svärfars såg gnagde de sig genom oljelocket för att komma åt oljan.

Kör man fast så är det för att man sågar fel. Orkar inte sågen så är kedjan felslipad.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

danei: Hur definierar du att köra fast? Att svärdet blir klämt i sågspåret för att stockens vikt klämmer ihop den?

Känns som det problemt kommer uppstå om man lägger ett sånt snitt oberoende hur stark såg man har?

Jag hänger inte med hur du tänker när du säger att alla sågar orkar allt så länge kedjan är välslipad. Du menar altså att en 1400W kinasåg med 16" svärd och perfekt klinga utan problem ska orka ett snitt som ligger inne i en 80 cm stam med hela svärdet dolt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med köra fast menar jag så ja.

Jag sa inte välslipad, jag sa rätt slipad. Vad jag menade är att kedjans spånvinkel ska vara anpassad efter sågens kraft, och virket man normalt sågar i. Träts hårdhet och diameter påverkar ju också. Jag har dock mest sågat gran med bensinsågar. Jag kommer inte riktigt överens med elsågar. Men det är väl en vanesak. Jag är inte proffs på området direkt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har även en tidig husqvarna elsåg som är ok, funkar bra i källaren och kapade lite ved hemma med, men den är annvändbar, om än lite klen, dom nyare är några hundra watt till på så det hjälper inte så mycket

billighetssågarna är för någon som sågar ned flaggstången en gång var tredje år, profffsmodellerna är aningens dyra, bonnmodellen som är mitt emellan passar vedeldarna

att hålla kolla på allt i filningen av kedjan är inget man gör, och dessutom så är det hur hårt man trycker, inte mycket att disskutera, antingen annvänder man det ok, och allt funkar eller så gör man fel

min 55'a är ganska kraftig men jag kan trycka ner den så den stannar, men det är i så fall mitt fel och inte sågens
Skriv svar