Sida 1 av 1

Värmeutveckling 7805

Postat: 23 mars 2008, 21:46:06
av zebs
Hejsan!!

Har en LCD med LED som jag vill driva... Vf ligger på ca 4.5 och If 120 mA... inspänningen på mitt kort ligger på mellan 12-14 volt. Variationen kommer från att kortet ska köras i bilen, så antingen på batterispänning eller från generatorn.(kommer det att uppstå problem när generatorn körs, störningar, brus osv?)

Men, antingen kör jag LEDen på en stab på +5V eller så kör jag bara genom motstånd o får ta att styrkan kommer att variera beroende på om bilen är på eller inte.

Jag har provat o köra med staben, och det blir varmt som f-n. Så vad gör jag? Om jag kör flera motstånd i serie, delas effekten upp på på antalet då?

Tack ska ni ha!! ;)

EDIT: Kom på att 7805:an ska klara 1A, och det hamnar jag ju inte på, är det bara en kylfläns som ska på?

Postat: 23 mars 2008, 21:58:18
av grym
effekten på 7805 är strömmen * spänningen över 7805, termiska resistansen hittar du i databladet

bäst är nog att ha en liten kylfläns på den

Postat: 23 mars 2008, 22:05:06
av zebs
Tänkte såhär, om displayen drar 120mA, och en processor drar ju inte så mkt.. men säg att allt drar 200 mA, stämmer då: 0,2(14v-5v)=1.8watt?

För 0,2A klarar den ju, bara att det blir lite för mkt effekt för att köra utan fläns?

Postat: 23 mars 2008, 22:17:41
av Mindmapper
1,8W skapar en del värme. Du behöver lite kylning. En annan sak du behöver är avkoppling enligt databladet. Tänk på att du har mycket skräp på spänningen så att du tar till ordentligt med spänningståligheten på kondingarna, köp bra kvalitet med lågt esr. En induktans på 100uH i serie med matningen är också bra att ha.

Postat: 23 mars 2008, 22:21:39
av sodjan
Du får exakt samma mängd värme/effekt att kyla bort oavsett om
du använder en 7805 eller ett effektmotstånd. Vilket som är mest
praktiskt i just ditt fall är svårt att säga. Om du sätter flera motstånd
(med samma värde) i serie så fördelas effekten mellan dom, ja.
Samma sak om du t.ex sätter en 7809 i serie med en 7805, men det
är inte någon speciellt praktiskt lösning...

Postat: 23 mars 2008, 22:43:11
av MadModder
Jag antar att det är en TO220-kapsel. Den har en termisk resistans på 53°C/W ända innifrån kislet ut till luften. Vi antar att du har 22°C inne. 22+53*1,8≈117°C. Det är vad du i teorin får för temperatur internt i kapseln. Den klarar upp till 150°C innan den stänger av sig, så just det är inga problem. Men det är ju inte så kul att ha något över kokpunkten i sina byggen...

Postat: 23 mars 2008, 23:12:09
av sodjan
Montera den uppe i defroster rännan, så får du imfritt redan innan motorn
har hunnit bli varm... :-)

Postat: 23 mars 2008, 23:17:49
av Swech
bil är ingen rolig miljö....
Du bör/ska ha transientskydd - tranzil eller liknande på inkommande matning
Elsystem i bilar är riktigt otrevliga vad gäller att döda elektronik.