Sida 1 av 1

Elektronik i bil

Postat: 18 mars 2008, 10:21:46
av Nannou
Hej!

Jag ska sätta in lite elektronik i bilmiljö och det ska gå direkt från bilbatteriet under drift. Först i kedjan är en 12V switchregulator (Max runt 1A) för vilket ska driva en del enkel elektronik som inte har några direkta krav på störningsfrihet, men även en 5V linjärregulator för att driva en PIC.

Jag har aldrig arbetat med denna miljö tidigare. Batterispänningen kan variera en del, vilket inte är något problem, men jag är orolig för spikar och liknande vid start. Har ni tips på var man kan börja titta? Vad brukar användas i såna här fall? Transorb? Zener?

Postat: 18 mars 2008, 10:30:54
av Icecap
Vid start är det inte spikar som är problemet, det är dyk i spänningen som är boven.

Om du vill göra en "ren" matning till elektroniken kan du göra så att du tar +12V genom en lämplig induktans (kanske 100mH) och har en bra elektrolyt efter (100µF låg-ESR) och lite kondensatorer innan. På båda sidor av spolen har du även några 100nF keramiska kondensatorer.

Detta bör filtrera bort "allt" smuts som kan ställa till det.

Postat: 18 mars 2008, 10:32:57
av squiz3r
Bör man inte koppla det via en diod så att kondensatorerna inte laddas ur bakvägen när det kommer en svacka i spänningen?

Postat: 18 mars 2008, 10:34:28
av Icecap
Det är en utmärkt idé med dioden, den ska då sitta som det första +12V kommer in till. Om man inte har problem med att det försvinner 0,7V är denna diod nästa ett "måste".

Postat: 18 mars 2008, 11:12:51
av blueint
Går det att trixa till det med en mosfet-synkron lösning så att man kan slippa spännngsfallet?

Postat: 18 mars 2008, 12:26:38
av Mindmapper
En schottkydiod är att föredra framför kiseldiod!

Postat: 18 mars 2008, 12:50:18
av blueint
Fast då får man fortfarande 0,4V spänningsfall :P
Om dioden klarar max 1W avgiven effekt så kan max belasta den med 2.5A.

Postat: 18 mars 2008, 12:56:45
av Mindmapper
Jag menade inte att den lösningen var bättre än mosfetlösningen. Enklare är den i varje fall. I detta fall var det väl frågan om 1A. Men det blir förluster av det också.

Postat: 18 mars 2008, 23:16:55
av kimmen
Icecap skrev:Vid start är det inte spikar som är problemet, det är dyk i spänningen som är boven.

Om du vill göra en "ren" matning till elektroniken kan du göra så att du tar +12V genom en lämplig induktans (kanske 100mH) och har en bra elektrolyt efter (100µF låg-ESR) och lite kondensatorer innan. På båda sidor av spolen har du även några 100nF keramiska kondensatorer.

Detta bör filtrera bort "allt" smuts som kan ställa till det.
100mH? Verkar vara några tiopotenser för stort. Kondensatorn bör nog vara större också/åt minstone. Kondensatorn måste klara switchregulatorns rippelström på ingången t.ex. Vad är det för sorts switchregulator? Switchregulatorn bör arbeta ned till kanske runt 7 volt eller kanske t.om. lägre om strömmen inte ska försvinna när startmotorn går. En diod lär inte hjälpa mycket om man inte har enorma mängder kapacitans.

Men något som är mycket viktigt är att LC-kresten är dämpad när man hänger på switchregulatorn med sin negativa ingångsimpedans. Elektrolytkondensatorernas ESR kan göra det. Men 100mH och 100uF kommer bli väldigt intressant. (och en stor spole!) :mrgreen:

Postat: 19 mars 2008, 07:14:25
av Icecap
Ja, halkade lite i minnet, 100µH är rätt och fyller en hel del mindre.

Postat: 19 mars 2008, 15:06:19
av kimmen
Här står lite vad som kan hända pga den negativa ingångsimpedansen:
http://www.smpstech.com/filter00.htm

Postat: 19 mars 2008, 15:50:44
av Mindmapper
Trevlig sida! :D