Sida 1 av 1
Origo Mag C140 (230V 1-fas 50/60 Hz)
Postat: 8 mars 2008, 13:18:02
av Mizzarrogh
Jag har några funderingar över ESABs modell "Origo Mag C140 "
Länk
PDF (informationsblad)
1. Är det någon speciell skillnad att köra MIG på just denna modell mot de andra i serien, eller är det bara produktnamnet? (får ingen riktig klarhet i detta)
Teknisk specifikation
2. Duger den något till när det gäller mindre saker som karossarbeten och annan klensvetsning? Inbillar mig i vart fall ESABs prylar skall vara bland de litet bättre.
Postat: 12 mars 2008, 14:30:31
av Mizzarrogh
*bump*
Ingen som har någon ewrfarenhet av denna, altså?
Går kanske att kontakta ESAB direkt i så fall...

Postat: 12 mars 2008, 22:17:32
av sa2avr
Jag har en C280 och är väldigt nöjd med den.
Jag har inte testat någon C140 så jag kan tyvärr inte uttala mig om den.
Men tyvärr är C280 lite dyrare än C140.
Postat: 12 mars 2008, 23:05:45
av Mizzarrogh
Ok. Jo, ska mest vara som komplement till pinne och köra tunn karossplåt och liknande ute i fält, var det tänkt.
Postat: 13 mars 2008, 07:37:41
av bjolin
Har en C170 3-fas. Tycker att den fungerar bra. Kör Mison-Ar (nu kommer en och annan säkert skrika

). men jag har inte hunnit använda den riktigt så mycket som jag skulle vilja. Den verkar göra sitt jobb och det går alldeles utmärkt att bränna hål i plåten om man eldar på för mycket.
Här i Linköping har det varit lite svårt med 0,8 trådmunstycken då Jula har haft trassel med sitt lagersystem. Men till min brännare passar trådmunstycken som finns på C-O, så det löste sig.
Min morbror kommenterade valet av 3-fas med att den inte blir speciellt flyttbar, vilket jag personligen tycker är bra. Det minskar utlåningspotentialen.
Dessutom är den ganska tung.
Postat: 13 mars 2008, 11:33:20
av Mizzarrogh
Ok, jo står en gigantisk halvgammal trefas MMA här, Funkar utmärkt som skärbrännare, äter 6mm stålplåt som skirat smör....
Men måste erkännas man är ganska grön på MIG och tunnplåt, har mest kört detta i samband med jobbet och liknande.
En fundering, kanske dum fråga, men är det egentligen någon skillnad på själva aggregatet när det gäller dessa små bärbara MAG svetsar mot vanliga större MIG?
Har ej tänkt på detta förut, tog för givet aggregatet var exakt samma, bara att byta gastub (och regulator) till argon (från CO2 för MAG), eller?

Postat: 13 mars 2008, 11:42:08
av Icecap
Skillnaden mellan MIG och MAG är enbart gasen!
'M' står för "material tillförs"(svetstråden) och "IG" står för "Inert Gas" och "AG" står för "Aktiv Gas".
Argon/annan ädelgas = "IG"
CO2/blandgas = "AG"
En svets med tråd och Argon = "MIG"
Samma svets med CO2/blandgas = "MAG"
Postat: 13 mars 2008, 13:13:45
av Mizzarrogh
Ok. tack. Ville bara kolla att jag tänkte rätt innan man kör igång. Skall bli kul att testa MAG och se om det blir någon märkbar kvalitets skillnad när det gäller tunnplåt

(howewer, MAG fogarna bör väl ha sämre djup och mer flyta ut på ytan, sas Teoretiskt sett bör de bli sämre.)
BTW, en annan grej, fungerar egentligen dedär TIG tillsatserna som fins till vanliga MMA agg?
Postat: 13 mars 2008, 15:18:53
av bjolin
Till min svets verkar det finnas ett tillbehör för att värma gasen om man kör koldioxid. Jag antar att detta inte behövs när man kör blandgas.
Postat: 13 mars 2008, 15:22:56
av Mizzarrogh
Ok, är det en extern pryl?
Postat: 17 mars 2008, 09:07:08
av bjolin
Det framgår inte direkt av instruktionsboken, men jag antar att det är en intern historia. Min har ju namnet origo MIG C170 3ph så i originalutförande är det nog Ar eller blandgas som gäller för egen del. ESAB har manualer till sina apparater på sin hemsida så det går ju att kolla upp hur det är med MAG C140, dessutom går det ju att ringa och fråga.
Postat: 17 mars 2008, 11:25:49
av Mizzarrogh
Ok. Tack, jo, det jag hittade på sidan fins i länkarna längst upp.
Men då är det förmodligen sådana detaljer som skiljer, mha. att de kraftigare modellerna i serien verkar ha mer elektroniska finesser och kanske förvärmning och annat för industrimodellerna. Låter ju i vart fall mycket troligt när man läser de tekniska spec.arna.
Men tror i vart fall vi fått svar på frågorna.
Får nog ringa deras information annars.
Postat: 17 mars 2008, 20:14:28
av einar
Jag kör MIG på min och det går utmärkt att svetsa bilplåt med den. Mison 18 tror jag gasen hette men ja har glömt va det var i den.
Postat: 17 mars 2008, 20:31:46
av Mizzarrogh
Ok.
Har för mig Mison 18 är blandgas Co/Ar om jag inte mins fel, vi använder den också på jobbet, får nog bli sådan till att börja med.
Edit:
MISON® 18
Ar + 18% CO2 + 0,03%NO
AGAs produktblad:
Mison