Sida 1 av 1
Kontrollmäta luftmassemätare på Mazda
Postat: 2 mars 2008, 14:29:26
av xarragon
Hejsan, farsan köpte precis en Mazda 262 2.0 från 93, och vi har problem med att den rycker rejält när man accelererar lite hårdare samt något ostabil tomgång. Vi hade liknande problem med hans Alfa tidigare och det löstes med en ny luftmassemätare från Bosch, vilken dock kostade flera tusen kronor...
Systemet består som jag fattar det även av en temperaturmätare för intagningsluften, vilken vi hittat i luftfilterlådan och en potentiometer på gasspjällsaxeln, vilken kontrollmätts och hade en resistans på 4K i ändläget och svepte fint upp och ner med gaspådrag.
Vet ni någonting om signalerna som ska komma från MAF:en (det är vad jänkarna kallar mätaren, Mass AirFlow Sensor)? Jag har för mig att man ska kunna koppla ur sensorn på en Alfa varpå den märker det och approximerar istället, men när farsan ryckte kabeln från sensorn under drift så stannade motorn. Har inte lyckats övertala honom att testa med den urkopplad vid start än för att testa den tesen.
Enligt Wikipedia låter det som det skall komma en analog spänning från sensorn, men det lär ju variera från system till system. Någon med erfarenheter att dela med sig av? Jag sa försöka få fram exakt tillverkare och modell på systemet.
Tack på förhand.
Tillägg: Det verkar som om det är samma motor i den här bilen som i Ford Probe och en del andra bilar. På den här sidan
http://www.geocities.com/adamk01452/
finns t.ex. bilder på motorn och luftmassemätaren som är identiska med vår bil men med ett Fordmärke på motorn. I övrigt har vi redan testat att byta bränsle- och luftfilter samt rengjort sensorn ifråga. Man kan också koppla ur lufttemperaturmätaren under drift utan att motorn stannar.
Sensorn bär också märkningarna B577 och E5T51071 1213.
Postat: 2 mars 2008, 16:42:02
av Kjelle
Låter som att motorn går magert, samt att den går oroligt på tomgång kan ju bero på att den får tjuvluft.
Har ni provat det vanliga tricket att spruta startgas runt insugningrör och slangar ?
Kjelle
Postat: 2 mars 2008, 21:05:16
av Sparkz
626 antar jag?
Det brukar vara en analog spänning ut. Tar vi en volvo 740 så är det 1,4 V stillastående och 2,5 V på tomgång, ökar med luftmassan mot 5 V. Ford har haft en frekvenssignal från sin tryckgivare (MAP) men annars är det i stort sett alltid analog spänning om vi pratar 90-tal och äldre.
Det är inte omöjligt att jag kan skrapa fram lite mer info på jobbet i morgon...
Postat: 3 mars 2008, 01:11:45
av xarragon
Japp, startgas har sprutats med givmild hand men utan resultat. Farsan ska koppla in den på skolan där han jobbar och kolla eventuella felkoder och om den ger data från sensorerna, sen är det analog mätning på kvällen.
Däremot pyser det en del uppe vid en ventil dit luftintaget och en herrans massa slangar går. Farsan hör det inte men det gör jag. Väldigt hög ton, dör ut några sekunder efter det att motorn stängs av. Har ju dock inte den blekaste aning om det är normalt eller inte. Om nu inte luftmassemätaren är paj så får vi väl gå igenom alla slangar och leta efter en läcka.
Tack för all hjälp hittils.
Postat: 3 mars 2008, 12:09:35
av AntiZ
Hade en Saab 900 som ryckte lite vid lämpliga tillfällen. Det löstes med 5-56 i kontakten till luftmassemätaren.
Symptomen som var när man drog ut kabeln var att den gick utmärkt på tomgång, men bara man nuddade gasen så dog den. Dvs. ingen reservplan om den inte fungerar. Däremot behövdes den inte vid tomgång.
Postat: 3 mars 2008, 16:02:17
av sm2wls
Hade själv en 626 samma årsmodell; den betedde sig likadant.
Lösningen var synnerligen enkel - smuts på trådgivaren i luftmängdsmätaren, borstades rent med en glasfiberpenna.
Lycka till!
Postat: 3 mars 2008, 18:29:59
av xarragon
Farsan hade med bilen till jobbet idag, dessvärre hade den inget OBDC-kompatibelt uttag utan endast en proprietär variant. Men den kunde man faktiskt manuellt utläsa felkoder ifrån genom att bygla två stift i kontakten och mäta antalet pulser som kom ut på två andra pinnar.
Efter en del lek gav den slutgiltigt en lång puls som felkod, vilket betyder 10, vilket är felkoden för lufttemperaturgivaren, en liten doning som sitter precis innan luftmassemätaren. Vid kontroll med ohmmeter visade den runt 82 kOhms motstånd vilket gick upp och ner ett par tiondelar om man värmde den med fingret resp. blåste på den. Ska försökta hitta om det är korrekt eller ej. Kablarna från motorutrymmet till temsensorn mättes och hade +12V på ena och ett par millivolt på den andra, så det verkar inte som om vi har något kabelbrott.
Farsan ska köpa en ny luftmassemätare från en skrot på öppet köp och se om det löser problemet. Annars får vi väl testa med noggrannare rengöring. Vilka delar var det som ni rengjort, och exakt vilka redskap och kemikalier begagnade ni er av? Jag tror farsan använde tops och något industriellt rengöringsmedel på den senast.
Tack än en gång för all hjälp!
Postat: 8 mars 2008, 13:07:59
av xarragon
Jahapp, ny luftmassemätare hjälpte en hel del faktiskt. Men bilen knackar ändå i vissa fall. Smidigt nog hade vi glömt kvar bygeln i diagnosuttaget på bilen, så jag vette tusan om det stört styrdatorn.
Mätte upp tändkablarna idag, samtliga hade en resistans på 9,5-10,0 kOhm med undantag för nummer tre som låg på 7,5 kOhm. Först blev jag lite förvånad överden höga resistansen men i moderna bilar används tydligen dessa för att minska störningarna bl.a. i styrelektroniken som tydligen räknar pulser för att hålla takten i vissa bilar.
Tror ni ca. 20% avvikelse kan påverka det hela? Låter orimligt tycker jag, men någon med lite mer erfarenhet kanske vet bättre? På Mazdaklubben är det dock många som haft problem med just tädningen och fixat det med nya kablar.
Mvh Martin
Postat: 8 mars 2008, 13:12:01
av Bumpe
Knackar, tickar, spikar eller misständer den?
Postat: 8 mars 2008, 15:28:03
av xarragon
Bumpe: Nej, problemet är när man accelererar; då hackar/hostar den till och det ger ryckig gång. Bilen går bra med choken intryckt vilket får en att ana att den går magert. Jag hittade en rätt bra FAQ för motorn ifråga:
http://homepage.ntlworld.com/dorothy.br ... /index.htm
Den tidigare ägaren hällde i något klabb i bensinen för att mildra det här, enligt guiden kan man hälla i rengöringsmedel i bensinen för att rensa insprutningsmunstyckena vilka kan sättas igen.
Tydligen är det också rätt vanligt att potentiometern som anger gasspjällets vinkel blir sliten och behöver justeras eller bytas ut. Vi mätte den tidigare varvid vi fann att den rampade upp och ner fint med en DMM inkopplad. Dock kan en sliten potentiometer ge spikar på signalen vilket gör att styrdatorn signalerar felsignal 12 och kör motorn i någon form av strypt läge. Vi nollade flera gånger datorn och den brukade konsekvent ge en felsignal 10, 11 eller 12 om jag minns rätt. Alla de koderna ska motsvara gasspjällsmätaren om jag även minns det rätt.
Postat: 17 mars 2008, 12:54:06
av xarragon
Jahapp, då var problemen lösta. Det var varken luftmassemätare eller gasspjällsgivare. Det var tändkablarna. De hade inte blivit bytta sen bilen var ny tydligen, trots att bilen fått service av en mekaniker med jämna intervall. Det skulle man ju iofs. nästan gissat sig till med tanke på att de inte orkat byta luftfiltret under de servicetillfällena.
Allt är enkelt när man vet vad som är fel. Tack för all hjälp från alla forummedlemmar!