Spänningsfall hur ska man veta....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
043

Spänningsfall hur ska man veta....

Inlägg av 043 »

Hur ska man veta hur mycket spänningsfall en apparat kan tåla? Om jag ex sätter upp 10 uttag på en grupp uttaget längs bort kanske hamnar 20 meter från centralen då blir spänningsfallet jag har en apparat som drar 300W 20 meter bort då blir spänningsfallet 4.8V på en 10A säkring

det står ju inte på apparaterna hur mycket spänningsfall de tål men står det 230V så ska det matas fram 230 kör man då större kabelarea? OCh går det från uttag till uttag räknad man avständet mellan resp uttag eller från centralen hela tiden.

Klurig fråga? :shock:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behöver du inte ta häsyn till. Det du ska tänka på vid längre kabeldragningar är utlösningsvilkoren. Resistansen är ju hela vägen.
043

Inlägg av 043 »

och hur kollar jag det, vill inte göra det i slutet då arbetet är klart för att behöva göra om en massa arbete kan man beräkna detta innan man drar långa kablar. Jag kör annnars med installations provare efter alla arbeten. man vill inte märka att utlösningstiden blir för kort eller lång finns det någon beräkning för detta då...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Utlösningastiden kan inte bli för kort. Visst kan man räkna på det. Lär föreskrifterna. Men snabbt är det att kostslutningsströmen ska bli så stor att säkringen löser innom föreskriven tid. Längs bort i anläggningen. MEn måste känna till impedansen i matningen också.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Spänningsfallet måste man hålla koll på.
Enligt Blå boken (punkt 525) "bör" spänningsfallet inte ÖVERSTIGA 4% av den nominella spänningen. Man kan få kablar där spänningsfallet är större än så och ändå få utlösningsvillkor. Det är iofs överkurs oftast...

Det finns tabeller över maximala kabellängder för en viss kabel och säkrning i tex sek 421 (se den andra tråden).

Edit: Överstiga ska det vara såklart :)
Senast redigerad av behr 12 februari 2008, 14:19:37, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Överstiga menar du väl?
Skriv svar