Sida 1 av 1
LM 3886 fråga om V+
Postat: 12 februari 2008, 11:46:28
av bjornen
Skall man spänningsmata både pin1 och pin5 med V+ ?
Håller på med en gitarrstärkare och leker.
Har tidigare byggt om en sådan och då användes bara
pin1 som V+ och pin4 som V- enl en anvisning jag fick.
Har tittat igenom en del gaincloner på nätet och ser att
de alla har både pin1 och pin5 matade.
Mäter man imellan pin1 och pin5 så är det ju dött.
Nån som kan berätta det rätta för en glad amatör?

Postat: 12 februari 2008, 12:29:32
av PHermansson
Ja.
För att utveckla mig lite: Det står så hos National (
http://www.national.com/mpf/LM/LM3886.html) och det fungerar bra i mina byggen.
Edit:

Postat: 12 februari 2008, 16:10:48
av bjornen
Skumt.Dottern spelar för fullt nu på den stärken jag tidigare byggt
om med en lm3886 endast V+ matad på pin1.
Är det inte så att man kan välja vilken av pin1 el pin5 man vill välja
rent monteringspraktiskt och att man därför också kan mata på båda?
Note 8 i specen för lm 3886 :
Human body model,100pf discharged through a 1.5kohm resistor.
Gäller det den isolerade varianten och vad innebär det?
Tack för svaret ovan.
Postat: 15 februari 2008, 09:28:30
av rikkitikkitavi
båda pinnarna är anslutna till V+ internt, och du behöver inte ansluta mer än en av dem i kretsen, beroende på hur din kretskortslayout ser ut.
men kom ihåg att själva benet ligger på V+ potential även om det inte är anslutet till något på kretskortet!
skulle du kortsluta benet då kommer strömmen gå genom bondtrådarna internt och dessa är effektiva säkringar---- kretsen blir alltså oanvändbar.
dessutom , pinnar som är nämnda NC kan du ansluta till vad som helst för de har ingen förbindelse till själva chipet.
http://home.pacific.net.au/~gnb/audio/lm4780.html
lite information om dual-versionen av LM3886 , och där är en länk till nationals hemsida där man ser hur pinnarna är anslutna till chipet (men det kräver login)
Postat: 17 februari 2008, 14:12:29
av bjornen
då var det som jag trodde.tackar för svar och länk.
mycket läsvärt där.
/björn
Postat: 18 februari 2008, 16:39:55
av bjornen
c1 på den här bilden.vad gör den egentligen?
och vad betyder det att man har dc on the output,mäta med eller
utan högtalare som last?vad skall resultatet (vad mäter man?)
jag lurar på om jag har för hög "spänning" på outputen.
vet att jag frågat ang 3386 men bilden är bara ett exempel.

Postat: 18 februari 2008, 18:21:59
av kimmen
Varför chansa? Gör som databladet säger - mata båda pinnarna. C1 är för att ingången ska se samma resistans vid DC oberoende av hur volymkontrollen står och för att kretsen inte ska förstärka DC på ingången. Jag skulle definitivt vilja ha en kondensator i serie med R3 - kan hända otrevliga saker (DC på utgången) annars när förstärkaren klipper med assymetriska signaler. Dessutom får man lägre DC-offset på utgången både genom minskad förstärkning av DC och att båda ingångarna ser samma resistans vid DC.
Postat: 18 februari 2008, 18:49:39
av bjornen
bilden är för att visa på c1.
jag har en konding (22microF) i serie med r3 (1k) på mitt bygge.
på c1´s plats har jag ett motstånd på 1k.jag har sett layouter med både konding och motstånd i serie.
löder jag in c5 och r5 blir r5 varmt så jag inte kan ta på det.3w.
volympotten har ett område "på mitten" där det brummar och oscilerar,när jag passerat detta läge har jag bra ljud igen.
r2 och r4 är på 22k
Postat: 19 februari 2008, 19:13:47
av kimmen
Du bör ha med C1, då får du lägre DC-offset på utgången men den är inte helt nödvändig. Om R5 blir varmt så självsvänger förstärkaren. Gör den det även utan R5? Det är antagligen något fuffens med jordningen, alltså själva layouten. Har du nån bild på bygget?
Postat: 20 februari 2008, 01:07:28
av bjornen
jag löda dit ett 3,3microF som c1 och problemet med volympotten
försvann.jag håller på flytta feedbackkretsen upp på på boarden
med kretsen nu och drar om med skärmade kablar.det är en gitarrstärk
så jag måste pga utrymme ha input,output,v+ och v- via kabel mellan
preamp och kretsen.det lät bra igår men då hade jag hela inputkopplingen
utanför chassit och den var tyst och fin och spela på bra.idag flytta jag in den i chassit och den brumma på igen.så nu är det helt klart ett skärm och jordproblem att lösa.
Postat: 22 februari 2008, 13:05:31
av bjornen
eftersom det är kul med feedback!
nu är trådarna omdragna med skärmade kablar och en sk stjärnjord
är skapad.preampens jord är förbunden med lm386´ans trafos likriktade 0v med ett 2 ohms motstånd.r5 blir inte varmt nu och det blir inte 3886´an heller.man kan faktiskt ösa på bra utan att den ens blir ljummig.
det som återstår att få bukt med nu är ett svagt brum i högtalaren när volymen inte är uppdragen.några tips??
Postat: 22 februari 2008, 13:28:23
av PHermansson
Jordslingor? Har du jordat skärmarna i båda ändar?
Postat: 22 februari 2008, 18:04:03
av bjornen
tar på dumstruten och ställer mig i hörnet.
jag hade glömt löda in skärmen vid volympotten.
tack för supporten.nu är den tyst och brumfri.
/björn