Trycksvarvning?

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Trycksvarvning?

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det någon här som håller på med detta?
(är mycket sugen på att testa detta, därav frågan)

Såvitt jag fattat klämmer man fast en lämplig plåtskiva mot en mall med önskad form och pressar en tapp mot den roterande plåten så den följer konturerna hos mallen. (Edit: på bilder jag sett i samband med kopparslagar arbeten ser det ut som man använder ett verktyg som liknar en gevärskolv i en rem som hålles under armen med andra armen styr man ståltappen i verktygets andra ände (antagligen mot ett mothåll i form av en tapp)

Mässingsplåt och andra mjuka material verkar gå att handköra mot trämallar, men även tjock stålplåt skall gå i maskin om den först värmes till smidestemperatur och sedan pressas över en stålmall?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag har bara gjort det i skolan för länge sedan. Jag vill minnas att det bara var ett verktyg med härdad rundad topp som man satte i stålhållaren.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

En liten varning om det är någon som tänkt prova, det är ganska farligt så se till att ni vet vad ni gör innan ni ger er in på det. :)
Men annars går det till ungefär som ni redan beskrivit.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Inte för att jag tänkt prova, men var ligger den speciella farligheten ?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Farligheten ligger i att du har en plåt framför näsan som ligger ur centrum och snurrar, man centrerar plåten genom att släppa på dubbtrycket och låter den flyta samtidigt som man trycker på den med en träbit. När man sedan har "satt" materialet mot formen kan man väll säga att det farligaste är över. Man kan även skära sig rättså duktigt på spånor och i värsta fall tappa nått finger.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du menar så, då förstår jag, jag tänkte mer på att trycksvarva rör som var fastpänt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Mizzarogh, jag ska leta fram en länk till en demovideo som jag hittat som beskriver lite kring det. Fixar det ikväll...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar för svar!

Andax, tack, det vore helhyggligt!
:)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Här kommer länken som utlovat: "Metal spinning"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, missat denna tråden, har trycksvarvat några saker, en del så har jag tryckt ihop tunnväggiga rör

då har jag haft ett dorn inne i röret och bara tryckt mot den, lätt och smidigt

har tryckt några "tallrikar" i aluminium , svarvat mall i trä , skruvade fast en fyrkantig plåt som täckte gott och väl sedan tryckte man in den, och skar loss den med svartven det sista man gjorde

tryckverktyget gjorde jag i trä och metall i grundskolan, en kraftig stålbit med en 12mm axel, två kullager och en välvd härdad välvt hjul utanpå

min stackars lärare i trä & metall / teknik funderade nog på många saker jag gjorde, men så hadde jag fuskat i farsans jobb och hadde redan då en del maskiner som inte fanns i skolan
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Trevlig film, blir fina raketmotordysor.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Här kommer en film om CNC trycksvarvning. Som ni ser i filmen behöver man inte alltid ha ett verktyg att trycka mot. Man kan även värma detaljerna för att lättare kunna forma dem.

http://www.youtube.com/watch?v=qCmWZY_00_I

I mitt arbete har jag konstruerat lite brännkammardelar i superlegeringar med nästan 2000 mm diameter som trycksvarvas.
Vi la ut tillverkningen på ett företag i USA som heter Spinncraft, som jag besökt. Denna jättemaskin som de trycksvarvade detaljerna i manövererades med en hydraulstyrd bom. Det var rätt så mäktigt att se.
Dessa superlegeringar deformationshårdnar något fruktansvärt, så man måste göra 7-9 st mellanliggande värmebehandlingar för att det inte skall spricka.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Häftigt, hade ingen aning om att det var så man gör fälgar.

Hm, 2 m brännkammare, det kan inte vara så många företag som håller på med sånt i Sverige. :)
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

saab?
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Nej det finns bara ett.
Skriv svar