USB device not recognized...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Markus_I

USB device not recognized...

Inlägg av Markus_I »

...säger min PC med Windows vista. Problemet är bara att jag inte har någon usb device ansluten. Vad kan orsaka detta problem? Är det vista som spökar eller hårdvaruproblem?

Hur fungerar det, är alla USB ingångar kopplade till samma buss på moderkortet? Eller går det att stänga ner vissa USB ingångar i windows, tex avinstallera drivrutin?

Tacksam för hjälp med att komma till rätta med problemet. Det är rätt störande med pop-up meddelandet hela tiden... och jag är inte så sugen på att skicka in moderkortet för lagning bara pga en sketen usb ingång.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Bärbart eller stationärt ??

Blåtandenheter brukar vara kopplade på usb internt på bärbara, saknas drivare då får du "USB not recognized"

edit:Men jag antar att det är ett "hemmabygge" å andra sidan finns ju även blåtand o likn på stationära moderkort
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Inte bara BT-moduler som hänger på en USB-lina. Allt möjligt hängs på via USB internt, tala om "universal", speciellt på billigare datorer.

Samma felmeddelande ges väl också vid kortslutning (överström) på en USB-kanal?
gripner

Inlägg av gripner »

både vid kortis samt kortslutning mellan datatrådarna ger om man har "tur" får man det felmedelandet, eller inget alls. Trasiga USB enheter ger ofta detta felmedeland, har en upsjö brända usb minne mm som gör så.

Din dator har ev en usb hub på en av USB portarna som kanbske e paj.
Trådlösa nätverkskort även sådana som sitter i icke USB portar kan identifiera sig som USB enheter iom att det sitter en usb "driver" på kortet som sedan trådlösa sitter i
Markus_I

Inlägg av Markus_I »

Det är en stationär dator med moderkort P5B-plus från Asus. Det var en intern USB-hub inkopplad, dock hjälpte det inte att dra ut den. Vad jag känner till ska det inte finnas någon blåtand inbyggd och jag har inga PCI enheter förutom grafikkort. Dyrare varianter av kortet har inbyggt "USB-flashminne", men det ska inte finnas på detta kort.

Visst är det så att en USB-device sätter en pinne till 5V när den kopplas in för att USB-host (moderkortet) ska veta att något anslutits. Så det kanske är så som ni säger att det någonstans blivit kortis mellan 5V matningsspänning och denna tråd.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Om den dyrare modellen har inbyggt flashminne så finns risken att styrkretsen finns på ditt moderkort då denna kan ha någon mer funktion. Ett sätt är att tanka ner ett program som heter usbview som finns i m$ "driver development kit ". Visar kort och gott all information om usb enheter.
Markus_I

Inlägg av Markus_I »

Jepp, så kan det nog vara. Jag lyckas inte ladda hem usbview programmet. M$ verkar kräva att man typ ska vara inbjuden medlem för att få tillgång till de där dev. kiten.
Markus_I

Inlägg av Markus_I »

Kontaktade Asus support:
[Problem Description]
Windows pop-up message saying "USB device not recognized". The problem is just that I have NOT attached any USB device. This keeps repeating, sometimes several times per minute which is very annoying.

I tried to remove the internal USB-hub (which was bundled with the motherboard) but the error message still keep popping up.

Is there any way to uninstall a single USB port (without uninstalling them all)? Any other suggestions how I can fix this problem?
och fick följande "standard" svar:
Dear valued customer

Please check the factory defaults is set in BIOS. If this is the case then I recomende you to contact your dealer for replacement /repair.

Best regards
ASUS TMSS support
så det får väl bli att skicka in skiten för lagning. :evil:
Skriv svar