Sida 1 av 1

ritning till fram-backkoppling

Postat: 1 februari 2008, 14:13:46
av skrotax
jag skulle behöva en ritning till en fram-back kopplare med kretsschema till tryckknappar till en asynkronmotor någon som kan länka eller på annat vis ge mig en sådan? ritning alltså ;)

Postat: 1 februari 2008, 14:22:13
av danei
Det du behöver är att skifta två faser. Det finns färdiga brytare till det. Annars kan man bygga det med en tvåpolg växlande brytare.

Postat: 1 februari 2008, 15:04:09
av danei
Om du ändrar frågan efter att någon svarar så är det bra att det framgår.

Följdfrågor är bättre att ta i tråden än som PM.

Du ska alltså styra det med knappar? ska du kunna ändra rikting under drift eller ska den kunna starta åt olika håll? Hur stor är motor?

Kopplingen är lätt. Den kan du nog komma fram till själv. Frågan är mer vad det finns för komponenter tillgängliga.

Postat: 1 februari 2008, 16:25:54
av skrotax
tack för tipset :). jo den ska ändras under drift utan fördröjning eller inbromsning.

Postat: 1 februari 2008, 17:20:54
av danei
öh va? Om du ska köra åt andra hållet så måste du ju bromsa in först. Det kräver ju lite mer. Vad är det till?

Postat: 1 februari 2008, 18:08:49
av MicaelKarlsson
skrotax skrev:tack för tipset :). jo den ska ändras under drift utan fördröjning eller inbromsning.
Inte för att jag är expert på asynkronmotorer, men det där låter ju som att be om problem.
Man kan ju undra hur den motorn mår efter ett tag :?:

Edit: Menar du att motorn skall stoppas och sedan byta rotationsriktning? Eller menar du verkligen full fart framåt och så full fart bakåt?

Postat: 1 februari 2008, 18:23:44
av danei
Den måste ju liksom gå via nollfart. och så ska man ju helst inte blåsa säkringarna.

Postat: 1 februari 2008, 20:54:05
av skrotax
jo jag vet men vet ni hur ritningen ser ut för tryckknapparna?

Postat: 2 februari 2008, 00:14:58
av jojje
Elfa hittar du många, tex denna.

Postat: 2 februari 2008, 09:16:41
av danei
:D Som man frågar får man svar....

Postat: 2 februari 2008, 20:27:35
av ojjan
Motorn slits väll inte av att byta håll? De ingen fysisk inverkan mellan rotorn eller statorn så de spelar ingen roll..

Som har sagt innan i tråden så ska man byta två faser. Med hjälp av tex två kontaktorer..

Du behöver två knappar, + en stoppknapp.. Sen behövs 2 kontaktorer å ett motorskydd.. Kopplingen lär du kunna lista ut själv.. annrs får du fråga specifikt om den..

Mvh