Sida 1 av 1

Avbryta laddning av batteri vid fullladdat, hur ?

Postat: 20 januari 2008, 09:18:59
av Charliesnor
Hallå, sökt runt lite men inte hittat nåt så skulle uppskatta om nån kan sparka mej i rätt riktning.

6v 4ah blybatteri som laddas av en 6v 400mah batteriladdare.
Hur svårt och komplicerat skulle det va att få in en krets som bryter strömmen när batteriet är fulladdat ?

Om batteriet är helt tomt, är då 14 timmar lämpligt att ladda ?
Hur många V bör det va vid typ halvfullt och helfullt ?

Mvh Charliesnor

Postat: 20 januari 2008, 09:36:59
av danei
Enklaste sättet är att ladda med konstant spänning. Vill du ladda gämt laddar du med 13,8V Vill du ladda snabbt lägger du dig på 14,4 men stänger av när strömmen går ner eller på tid. Det finns även kretsar som laddar optimalt. Sök på elfa.

Postat: 20 januari 2008, 10:10:27
av xxargs
13.4-13.8 volt mha. spänningsregulator (med strömbegränsning) så kan du ha dessa inkopplade hela tiden när du inte använder batteriet - dock det är noga att spänningen ställs rätt och 13.6 volt kan vara en bra kompromiss för hyffsad uppladdningstakt och lång livslängd även konstant inkopplad. (dom flesta UPS och backuppbatterier ligger och laddar konstant på mellan 13.6 - 13.8 Volt vid 20-24 grader C rumstemeperatur)

Att ladda blybatterier är _inte_ samma sak som att ladda NiMh/NiCd-matterier mha C/10 ström och 14 timmar...

vill du ladda fortare så kan du använda 14.4 Volt (tom. 15 Volt på underhållsfria batterier vid cyklisk laddning) men då _måste_ den stängas av inom 18-24 timmar, då denna höga spänning sliter på blystrukturerna mha. korrision.

Postat: 20 januari 2008, 10:23:00
av Charliesnor
Känns lite väl mycke å ladda ett 6v batteri med 12+v ;)

Skämt osidå men håller på och plockar ihop en honda mt(moped) och hört en del rykten om att man drar ur batteriet bara man tittar på blinkers/broms så kommer montera in en kontakt vid batteriet.
Tanken var lite att jag då och då bara skulle kunna parkera mopeden under köksfönstret och koppla in laddaren och sen inte behöva tänka mer på det förräns jag ska iväg.

Allt i bekvämlighetens namn och fungerande blinkers.

Postat: 20 januari 2008, 10:27:46
av danei
Varför inte köra lite någon gång då och då. Eller föredrar du att bromsa och blinka?