Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.25 2019-06-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.43 2008-01-17 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.53 2006-01-20
Inlägg: 6380
Ort: Stockholms utkant
Vilka har fått igång sin Lillsyrra?
Kan man fräsa aluminium?
Vad ska ändras före försäljningsstart?
Vad ska göras nytt?
???

Här kan du skriva vad du tycker är bra eller dårligt, vad som bör göras om eller nytt. Det är bara att tycka till. Allt som är bra för oss att veta, men bara ang. Lillsyrran.

Mycket står i dom andra trådarna, men nu är det snudd på omöjligt att hitta nåt vettigt.

Tack för hjälpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.15 2008-01-17 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.20 2003-10-18
Inlägg: 1672
Ort: Göteborg
Jag köpte ju version V1 av lillasyster av dig. Kan sammanfatta lite av vad jag tycker med den som nog även gäller för den andra, eller vad jag tror är bättre med den mindre.
Den lilla lillasyster har inga problem med vibrationer eller liknande, jag har hört att den större har det. PF013 (tror han kallar sig så här på forumet) har vissa problem med vibrationer på x-axeln med den stora lillasystern.
Jag tror att det kan vara bra att fästa t-spårskenorna på något sätt Kanske borra hål för skruvar? De hoppar upp lite lätt.
Skulle gärna se lite större spelrum på Z-axeln,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.53 2008-01-17 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6706
Ort: Typ Nyköping
Förslag på förändringar.
Konstruera in plats, funktion och fästen för ändlägesbrytare.
Ändra stegmotordistanserna så dom blir ca 5-10mm längre och är av typen "lång mutter" då kan man ha skruv + insexskruv i stegmotoränden. Det skulle göra montering och eventuell demontering av stegmotorerna enklare.
Göra om kulskruvsmuttrarhållarna på Y och Z axeln så dom tål mera ev. låta även dom få nyckelhålutseende. Lägga till förstyvningarna som har föreslagits eller göra dom i ett tåligare material än HDF, (polykarbonat?).
Försågade "glappfria" muttrar.
Ta upp hålen för en del skruvförband där man inte måste ha precision (typ hålen för skruvarna till tvärbalken) så att ett liten miss i produktionen inte gör att man måste tvinga in skruvarna snett för att få dom att ta gäng.
Lite längre distanser mellan breakoutkortet och drivarkorten.
Ett "blankkort" eller annan 1,6mm distans för att få de fyra distanserna lika långa.
Göra alla expansionsmöjligheter på breakoutkortet så att skruvblock passar 3,5/3,81 eller 5/5,08 block.
Rätt längder på gängstängerna.
Bättre kvalitet på gängstängerna (raka från början).
Korrigera (korta) skruvlängden för skruvarna mellan bordet och undre förstyvningsbalkarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.21 2008-01-18 

Blev medlem: 07.54 2007-03-07
Inlägg: 824
Ort: Skellefteå
Driftstidsmätaren för spindelmotorn visar snart på 15 timmar, så lite borde jag ha hunnit med.
Elektronik: Stift och hylslist för enklare demontering av kraftkort. Lite längre mellan kraft och breakoutkort för att undvika problem.
Skruvblock för home/limit/SR/aux..
Dokumentation om pinnar och inkoppling.

Mekaniskt: Minska antalet skruvlängder, flytta skruvhål så att brickorna inte krockar/sticker utanför.
Starkare fäste för Z-muttern.
Stumpar med plastslang för att hålla lagren på plats på avgasklämmorna.
Infräsningar för ändlägesbrytare typ ClasOhlson.
Hål i gavlarna för kabeldragning.
Förläng Z≈10mm uppåt, Kressen är lång och tillåter inte att hela arbetsområdet ytnyttjas optimalt. Det blir fräsen isf tvärbalken som blir begränsningen.
Låsmuttrar till avgasklämmor och gängstänger.
Större hål till axelgenomföringarna (gummislanghålen).
Jag fick en fläkt som inte hade skruvöron, fick såga egna.
Dokumentation om monteringsordning.

Jag tycker att lillasyster fungerar bra, mina bilder;
http://karlander.net/projekt/cnc2.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09.20 2008-01-26 

Blev medlem: 07.54 2007-03-07
Inlägg: 824
Ort: Skellefteå
En sak till jag märkte nu, T-spårskenorna är placerade förhållandevis långt från kanterna på bordet, det går att spänna fast långa skivor som är ungefär 290 mm breda, om skenorna sattes närmare kanten skulle det nog gå att öka till 350-360mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.35 2008-01-26 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.53 2006-01-20
Inlägg: 6380
Ort: Stockholms utkant
Tack för kommentarerna, men lite undligt att det är så få som kunnat testa sina maskiner. :roll:

Jag håller på att göra nytt Breakoutkort, så dom sakerna med korten kommer att lösas.
Jag har fått kort, men nu fattas att testa om allt fungerar, som vi (M&M) förväntar.
Det med "blankkort" mellan distanserna. Jag sätter dit en extra mutter bara.

Några av dom andra sakerna, tex distanser, storlek på hål osv. vid stegmotorerna är lite olika utformat på olika maskiner.
Dom som fått stora hål vid motorerna och inga distanser verkar inte ha några problem. Stämmer det?

Jag ska förstärka eller göra om infästningen till dom glappfria muttrarna.

Det med ändlägesbrytare har jag inte sett någon lösning på. Så om ni kan ta några bilder, så vore det fint.

Funkar det bra med T-spåren, förutom att dom inte sitter fast om man inte sätter fast dom?
Ska man gå ifrån det och göra massa gängade hål i stället?
Eller nån annan konstruktion?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.56 2008-01-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7799
Ort: Gävle/Valbo
Även om det går sakta för mig på grund av diverse anledningar så har jag en del idéer som jag tänkt krydda min syster med. Det finns fler idéer som jag inte hunnit med än men här är några bilder på några i alla fall...

Försänkta "muttrar" för att förhöja utseendet och förbättra arbetsbredden något (gör så att inte skruvarna tar i):

Bild

Bild


En liknande lösning på gavlarna för att få det lite snyggare(?). Jag använder hylsmutter 86-746 och pinnskruv 86-748 från Biltema. Genom att kapa pinnskruvarna får man både önskad längd och fäster samtidigt pinnskruven i hylsmuttern. Vill man vara extra noga kan man ju alltid använda gänglåsning... Hålet för hylsmuttern är INTE genomgående utan bara så djup som hylsmuttern är, den sista biten av hålet är 6mm så att den styr på samma sätt som en vanlig skruv hade gjort. Jag fick ju en riktigt tidig variant på syrra och dom flesta hålen saknades precis som försänkningar för arbetsyta i gavlar mm. Jag har heller inte förstärkningen på portalen och den extra HDF-plattan under botten på vagnen, men förhoppningsvis ska det fungera ändå...

Bild

Bild


Jag tycker att Jojjes första idé för att få kullagren att sitta still på avgasklämmorna var den bästa, det blir inge bra med slangbitar och som en del av er märkt blir det *väldigt* nära till rören... Gör istället så att ni filar ner lite grann på insidan av avgasklämman så ligger lagren fin-fint! Som ni ser har jag valt att fila som en "mutter" (rakt innifrån först och sedan i 45 grader på båda sidor, då behöver man inte fila lika djupt som om man bara filar innifrån).

Bild


Mer kommer så snart jag får tummen ur... :roll: (ska fixa min egen syrra-tråd samtidigt som tummen lossnar)

/PeterH


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.12 2008-01-26 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.53 2006-01-20
Inlägg: 6380
Ort: Stockholms utkant
Tack PeterH.
Visserligen använder jag M8, men det blir nog tillräckligt med M6. Ser iaf mycket snyggare ut, och tar mindre plats. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.15 2008-01-26 

Blev medlem: 07.54 2007-03-07
Inlägg: 824
Ort: Skellefteå
T-spåren tycker jag fungerar, limmade med byggmax universallim och skruvar.
Bild
Jag har ingen snygg lösning för ändlägesbrytare, ett par bilder finns långt ner på min byggsida;
http://karlander.net/projekt/cnc2.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.06 2008-01-26 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.53 2006-01-20
Inlägg: 6380
Ort: Stockholms utkant
Vilken typ ska man använda till ändlägesbrytare?
Tryckströmbrytare eller Microbrytare eller ?

Om man gör som du larky, stöder på samma skena, då går det bra, men stöder man utanför, då dras nog profilen lätt upp.

Några förhandsbilder på nya BOK'et.
Det är inte mycket monterat, men...

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.23 2008-01-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7799
Ort: Gävle/Valbo
Jag skulle valt microbrytare som är lite mer "förlåtande" om vagnen går lite för långt... Det blir ju då en fjädrande arm om det skulle vara så att inte Mach3 eller hårdvara reagerar tillräckligt snabbt.

Som någon annan skrev tidigare i annan tråd kanske man skulle bryta "step" signalen direkt med limit switchar istället för att förlita sig på parallellport och Mach3(?)

Jojje: har inte det nya BOK:et stöd för detta? Jag menar så att man kan stoppa KK (kontrollkort) "hårt" via enable/watchdog istället för via mjukvara?


/PeterH


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.30 2008-01-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.47 2005-11-25
Inlägg: 7875
Ort: Kramforce
Brytare som är bra att använda är denna typ:
Bild

Då "rullar" bara vagnen över om inte Mach3 är med just då.

Tom elfa var överkomliga priser på denna köper man 50 eller fler så hamnar man under tjugan. Går säkert att få "gratis" plus frakt från Kina.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.41 2008-01-26 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.53 2006-01-20
Inlägg: 6380
Ort: Stockholms utkant
Hade det varit en två-tonsmaskin så kan jag förstå, men även om du kör full fart till ändläget utan att ha några switchar så stannar motorerna av sig själva. Tom min stora maskin bara stannar om jag kör för långt. Inget går sönder.

Varför skulle inte Mach3 göra så det stannar på en gång? Det finns ingen fördröjning inlagt. Inte mig veterligen iaf. :D

Orsaken att jag frågar om vilken som är bäst är om strömbrytaren kanske inte bryter på samma ställe varje gång. Jag använder microbrytare på storfräsen, och det funkar tillräckligt bra, men dom kan vara svårare att få plats med.

Den som v-g visar, har inte heller någon "förlåtande" fjädrande arm.
Sätter man den som v-g troligtvis menar, så tvivlar jag på att precisionen blir så bra. (Repeterbarheten av brytningen, eller vad man nu ska säga.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.45 2008-01-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 10627
Ort: Ekerö, Stockholm
Jag kör sådana här brytare:
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtId=1039

Där har du en förlåtande arm om stoppet inte kommer direkt, och repeterbarheten blir bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.41 2008-01-26 

Blev medlem: 14.43 2007-06-14
Inlägg: 4080
Ort: Hälsingland
Dessa brytare använder jag, riktigt liten.
(5x5mm rutor)
Bild

Monterar dem på detta vis, som ni ser är hdf-biten nerslipad för att hamna i nivå med mdf-skivan som kullagervinklarna sitter på.
Brytarna sitter allstå på åkvagnen, bakom rören som går mellan traversbenen.
Bild
Bild

Fäster dem med små skruvar eller spikar samt lim av något slag.

Har inga bilder på hur det ser ut för Z.

edit: Har en hel hög såna här brytare så vill någon köpa så går det bra, bara pma.


Senast redigerad av Borre 23.22 2008-01-26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Findecanor, Google [Bot], swesysmgr, Thomas O och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010