Hej, jag håller på att bygga lite på min motorbåt, ca. 4m lång, och eftersom jag inte har någon generator på två-tacktaren så har jag lite problem med strömmen.. Vikten är väldigt viktig, storleken är inte viktig.
Men eftersom jag är ett elektronik-freak så har jag planerat in att fylla upp båten med diverse skit, bla. bilstereo, stort eko-lod m.m.. Belysningen tänkte jag göra av några Rebell LED's (3 * 80Lm, sammanlaggt 3,3w). Änsålänge vet jag inte om det räcker men..
Nu för en stundsedan fick jag en snille-blixt! Kan man inte använda Li-Po batterier till detta? Som ni förstår kommer det krävas ett antal Ah så det får vara rätt stort, så nu till frågorna..
Kan man parallelkoppla dem?
Hur ska jag göra om jag ska ladda dem med solceller?
Kan man lyckas med detta utan att det blir allt för stora pengar?
m.m...
Några svar/tipps/komentarer? Galen idé, det vet jag redan
Postat: 12 januari 2008, 20:10:58
av Electricguy
en blyack kanske.
Postat: 12 januari 2008, 20:13:13
av 007sweden
Li-Po är dyra...
Postat: 12 januari 2008, 20:13:29
av bengt-re
En av våra cellleverantörer har 150Ah LiPo celler.... 3 sådana bör väl duga fint....
Postat: 12 januari 2008, 20:15:18
av Electricguy
vad kostar dom?
Postat: 12 januari 2008, 20:19:59
av bengt-re
Dyra förmodligen... Har inte begärt offert på dem, jag var ute efter typ 3Ah celler...
Postat: 12 januari 2008, 20:21:35
av Electricguy
hehe, ok
Postat: 12 januari 2008, 20:25:08
av squiz3r
Rifakungen: En bly-ack åker ut direkt pga. den extrema vikten.. Det är ju nått av de tyngsta batterierna man kan ha..
007: Mja.. Tyvär.. Men det har blivit bättre på sista tiden.
Bengt-re: Riktigt den budjeten har jag inte, för jag misstänker att de är rätt saftiga priser?? Hade mer tänkt mig 10 - 20Ah.
Räknade lite på li-po från DX. Om man kopplade isär dem och satte ihop dem med 3celler i serie istället skulle man få ett batteripack på 11,1v och 900mAh, om man parallel kopplade 11stycken sånna skulle man få ett pack på 11,1v och 9,9Ah. För en sammanlagd kostnad av ca. 850kr, helt överkommligt .
Men då återstår frågan, kan man parallell kopla dem?
Mvh
Postat: 12 januari 2008, 20:36:52
av Electricguy
det borde ju fungera.
men dom har en viss tendens att sprängas om dom överladdas:
Postat: 12 januari 2008, 21:55:04
av squiz3r
"men dom har en viss tendens att sprängas om dom överladdas"
Mm.. Samma sak om man laddar ur dem mer än till 2,5v/cell..
Men jag kom precis på att lithium och vatten reagerar ju ganska starkt, så att ha lithium batteri på en båt kanske inte är ett alternativ
Vad är annars det bästa alternativet ur viktsynpunkt??
Mvh.
Postat: 12 januari 2008, 21:58:02
av bengt-re
Det går bra att parallelkoppla LiPo, MEN när man kopplar ihop dem så måste måste måste man utjämna dem först via motstånd för att få dem på samma nivå - annars kommer läbbiga utjämnningströmmar att flyta och skiten går troligen sönder eventuellt på ett spektakulärt sätt.... Se också till att cellerna är oanvända och helst lika gammal och från samma batch om möjligt.
Squizer: Du tror inte vattnet i luften skulle påverka dem lika mycket?.. Dem är mest troligt vattentäta.
Postat: 12 januari 2008, 23:50:38
av Henry
Har du kollat på Ebay? Dessa finns ju tex som jag haft ögonenn på lite:
5 st 4Ah Li-Pol för under 300:- inkl frakt och om du köpt 10 st och seriekopplat 3 batterier och gjort 3 sådana pack och sedan parallellkopplat dessa så hade du fått 12.6V (max spänning) och 12Ah för ca, och en bit under, 600:-. För 850:- så hade du nog kunnat köpa 1 pack till men ändå hållit dig under denna summa men då fått 16Ah men dock 2 batterier över så att säga. Har nu inte räknat speciellt noggrant på detta då jag inte kollat upp vad kursen ligger på just nu men har räknat rätt högt i kurs.
Postat: 13 januari 2008, 01:15:04
av xxargs
Om du jagar vikt och kan och inte accepterar blybatteri så kan du också strunta i bilstereon etc. - en sådan med högtalarna väger tillsammans förmodligen mera än en 10 Ah batteri från Biltema 80-411 @ 3.3 kg pris 149:-
Dock granska urladdningskurvorna i biltema-dokumentet över batterierna så att du ser att du kan dra ut den strömstyrkan du tänkte dig över önskad tid.
Det är nämligen stor skillnad på lillgänglig Ah beroende på urladdningstid.
Då du inte själv kan generera ström så måste du köra väldigt sparsmakat och då är bilstereon förmodligen det första du bör ta bort på din utrustningslista och ersättas med en bergsprängare på vanliga torrbatterier, bilstereo drar för mycket ström även vid tomgång...
---
Alternativ till blybatterier är att använda NiMh-batterier, dom största R6 har väl som mest 2.7 Ah styck (även om det står 3300 mAh på etiketten)
Dom fins också i R14 och R20-storlek och destå mera Ah om man letar på rätt ställen (dom flesta säljer bara R6 i ompackade R14 och R20 storlek.
LiPol/LiIon - är knepiga batterier och måste laddas, urladdas och skötas nogsamt för att inte åldras fort och tom. bli farliga (brand i båten)
Man måste bl.a ha i ditt fall dränksäker urladdningsskydd och batterikapsling så att polspänningen inte går för lågt (rek 3 Volt/cell, absolut inte under 2.5/cell Volt en enda gång under batteriets livstid - sker detta så blir batteriet opålitlig och farlig därefter - dvs. kan brinna och explodera från den stunden till flera år efteråt, när som helst - inget att stuva in i förrådet mao.)
Elmodellflygsbatterier har ofta inte något sådan skydd i sig pga. den höga strömstyrkan utan avstängningen förutsätts skötas av den tillkopplade utrustningen. Du måste göra något motsvarande skyddskrets - helst på cellnivå och allt dränksäkert och fuktskyddat (för att ev. korrision inte börjar ladda ur batteriet under 2.5 Volt/cell innanför din säkerhetskrets) om du tänker dig använda elmodellflygsbatterier för annan användning.
---
Skall du ha batterier som är stryktåliga och inte behöver detaljerad specialistvård hela tiden för att inte bli farliga så är det NiMh och blybatterier som gäller.