Sida 1 av 3
kart bromsbänk
Postat: 10 januari 2008, 14:05:10
av Lindfalas
Hej på er alla experter
Har ett projekt som jag skall genomföre på något vis.
Dock har jag mycket problem med att förstå och veta vilka grjer jag skall ha.
Det som jag skall göra är en bromsbänk för kart motorer.
Det som behövs i start skedet är en varvtals läsare(sensor) på ett hjul.
Det skall räcka för att räkna ut hur mycket HP som motorn kan ha.
Dock har jag för mej att man kan använda en lastcell( eller vad det heter) och få det bättre.
Men min frågan är helt enkelt .. Vad behöver jag??
Sensor har jag fattat, men vilken?
I/O enhet är ju självklart, men vilken.
Sedan vad skall man ha för att progga dessa saker?
Jag vill gärna få dem i datorn via en fil med all data.
Även om det går att se data i realtid samt spara den.
Sedan kommer det att tillkomma flera funktioner i bromsbänken..
Typ temperaturer och sådant..
Mvh
Postat: 10 januari 2008, 14:10:42
av danei
Varvtalet behöver ju mätas, samt momentet. För att få momentet kan man räkna på accelerationen av ett svänghjul. Jag gissar att det var det du lite luddigt beskrev. Annars måste amn på något vi mäta momentet direkt. Då kan en lastcell funka. Men det kräver ju en broms som amn kan montera den på på ett bra sätt. En µC och en dator med serieport kan väl vara en bra kärna i projektet.
Tråden ligger för övrigt i fel kategori.
Postat: 10 januari 2008, 14:22:29
av Icecap
Det borde räcka med att bromsbänkens rulle kan ge en puls per varv, då kan man skala resten. Vid att mäta tiden mellan varje puls och räkna på det kan man få hastighet mycket exakt.
Vilken sensor beror på vilken hastighet det kan finnas på pulserna men en magnet på rullen och en hall-effekt-sensor torde vara en bra grej. Ska du mäta "uppe" i hastighet och inte bryr dig speciellt om mycket låga farter kan en magnet på trummen + en spola ge mycket bra pulser.
Effekten kan du räkna ut vid att ha koll på hur mycket du bromsar rullen och sedan hastigheten (som ju skalas till motorvarv) men har du inte en fungerande stabil belastning av rullen har du ingen mätning som är värd något och där kommer lastcellen in i bilden: den kan mäta belastningen och därmed ge ett värde på hur mycket rullen "håller emot".
Man kan dock även ha en känd (stor) vikt i rullen och sedan mäta accelerationen och få effekt på det vis men detta sätt medger inte effektmätning vid konstant hastighet.
Vad du behöver beror helt enkelt på vad du vill uppnå och vilka data du vill ha tillgång till.
Jag ser det som lämpligt att du har själva mätningsstyrningen som en enhet som har ett seriellt interface till din laptop eller kanske till ett SD-kort eller en kombination därav.
Allt detta är INTE ett nybörjareprojekt men man kan fint bygga ut eftersom man lär sig och får de enstaka delar att fungera.
Du behöver alltså att hitta lämplig mikroprocessor (PIC/Renesas eller till nöd AVR) som du kommer "överens med", sedan behöver du ett programmeringsmiljö till denna och en programmeringsenhet, väljer du PIC (ta PIC18F... serien då) är
Microchips MPLAB och
sodjans WISP648 ett bra utgångsläge, sedan kan du behöva något programmeringsspråk till PC'n om du ska ha en viss interaktivitet, jag använder BCB6 som fungerar bra för mig.
Postat: 10 januari 2008, 18:28:34
av Lindfalas
Daniel: Jo du har så rätt att jag skrev lite luddigt, men du förstog vad jag menade.
Varvtalet hade jag tänkt mäta med en sensor som läser på en bromskiva.
Borde räcka med en läsning per varv.
Men givetvis är en lastcell mycket intressant.
Dock har jag inte riktigt förstått hur den funkar eller hur den skall monteras.
Icecap: Låga varv är ju inte så intressant. Vad det exakt blir på "hjulet" vet jag ej.. motorn i sig klarar ju av ca 20.000 varv, men det lär ju vara mindre på hjulet antar jag.
Har du mera info om lastcellen hur det funkar???
För det är väl enda sättet att meta HP vid ett viss konstant varvtal?
Förstår att det inte är ett nybörjar projekt, men jag har tid till det och jag lär mej fort.
Lite bakgrund: JAg har hållit på med datorer sedan 1979. Både mjukvara och hårdvara. Har dessutom jobbat som programmerare i ca 5 år.
Är dessutom uppväxt med bilar etc. Så jag kan greja ganska mycket.
Dock är detta område nytt för mej så jag behöver all hjälp jag kan få..
HAr kollat runt på nätet och kommit fram att ni har en enorm kunskap här och givetvis vill man lära sej av sånna som kan lära ut det på ett bra sätt.
Har kollat mycket på Microchip..
Vilken PIC18F* är bäst då? Priset är ju inte speciellt högt på någon.
MPLAB är assembler va?
Sett lite med andra språk.. typ C...
Men det är väl bara för att programmera dem?
Infon du får ut till pc kan man väl använda vilket språk som helst eller?
Iofs blir det till fil är det ju ointressant, men om det skall vara live data är det ju trevligt om man har ett bra språk så man kan utnyttja andra saker.
Förgivetvis skall det vara ett windows progg som allt skall visas sej i.
BCB6, vad är det??
Skall kolla lite mera på WISP648 också.
Tack för all hjälp
Mvh
Postat: 10 januari 2008, 18:40:23
av Icecap
BCB6 = Borland C Builder version 6, en C++ kompiler med en hel del visuell hjälp, gammalt men fungerar fortfarande för mig.
En lastcell är bara mätaren, du måste fixa ett sätt att bromsa rullen och att styra bromsverkan.
Vilken processor som är bäst beror helt på ditt behov och i nuläget är det lönlöst att kolla på den biten, bromsningen av rullen är nog den svåraste att greja just nu.
Man kan använda C till att programmera i, jag använder det mycket även till PIC men jag har å andra sidan en ordentlig bas att "stå på" om man ser på kunnandet uti mikroprocessorer.
Så lös de mekaniska problem först, sedan kommer resten ganska lätt. Om motorn är på 20hk (på hjulen) blir det ju drygt 15kW som ska kylas bort från bromsen av rullen... och det är inte så enkelt!
Postat: 10 januari 2008, 18:52:07
av JonasB
du måste fixa ett sätt att bromsa rullen och att styra bromsverkan.
Borde man inte kunna ta en generator och "kortsluta" den med vridresistor?
Postat: 10 januari 2008, 18:52:18
av Lindfalas
Oki.. Var länge sedan jag tittade på Borland, men det är ju ett alternativ till MS Visual Studio...
Tja en bromsskiva är ju ett sätt att bromsa med och borde ju funka eller?
En ventilerad skiva borde funka utmärkt.. Man kan ju även sätta en liten fläkt till den så det blir mera flöde på luften.
Tror inte det är något problem. Just för den som gör bromsbänken bygger även motorn och själva karten..
Jag skall bara ta hand om mätningen. Så det är givetvis det jag koncentrerar mej på. Det andra får den andra personen lösa.
Mvh
Postat: 10 januari 2008, 18:54:26
av Lindfalas
JonasB skrev:du måste fixa ett sätt att bromsa rullen och att styra bromsverkan.
Borde man inte kunna ta en generator och "kortsluta" den med vridresistor?
Hur menar du då???
Mvh
Postat: 10 januari 2008, 18:57:34
av Electricguy
att man kopplar en pot på utgången så att generatorn får lite motstånd att jobba emot.
Postat: 10 januari 2008, 19:05:51
av jon_vareja
Bästa är nog att använda vatten att bromsa rullarna med för så är det ju på dom "riktiga".
Postat: 10 januari 2008, 19:14:08
av JonasB
Bromsa hjulet med en generator som du styr/kortsluter med en vridresistor (pot), mät antal volt du får ut och räkan ut effekten P=U^2/R
Vet inte om det funkar, bara en ide jag fick

Postat: 10 januari 2008, 19:30:07
av Lindfalas
jon_vareja skrev:Bästa är nog att använda vatten att bromsa rullarna med för så är det ju på dom "riktiga".
Hur mäter man det sen då???
Mvh
Postat: 10 januari 2008, 19:30:18
av Fagge
Gnäll på:
Lindfalas:
App app, inte skapa ett nytt inlägg efter bara 2 min, använd edit knappen ist.
Flyttar även tråden till idébanken då projektet fortfarande ligger i planeringsfasen.
Gnäll av:
Som ni förstår så har moderatorerna lingonvecka just för tillfället.
Välkommen till forumet föresten!.

Postat: 10 januari 2008, 19:33:23
av Lindfalas
JonasB skrev:Bromsa hjulet med en generator som du styr/kortsluter med en vridresistor (pot), mät antal volt du får ut och räkan ut effekten P=U^2/R
Vet inte om det funkar, bara en ide jag fick

Låter inte som en säker lösning och inte speciellt exakt.
mvh
Postat: 10 januari 2008, 19:39:03
av Icecap
Det går att göra med en generator och en konstlast men det blir feta motståndar om man ska kyla bort 15kW...
Jag har, i ett annat sammanhang, jobbat med just detta (en MYCKET avancerat "motioncykel" till rehab) och då var det just en generator som "hölls emot" av en lastcell och som var styrbar ung. som en bilgenerator.
På det vis gick det att bygga en regler-loop som medgav konstant belastning.
Men ett vältränat människa kan under kortare tid trampa ca: 1hk och en kart med bra motor kan "trampa" en hel del mer = mycket mer att kyla bort.