Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var farsan som fick en inköpslista så han åkte förbi ett Biltema på vägen hem från Åmål. Har inget Biltema inom rimligt avstånd härifrån. Kanske skulle ha sagt att han inte skulle ta en mätare som hänger/ligger längst fram i hyllan...

Har bara ett par svagare membranpumpar förutom kolvpumpen, och jag är inte säker på hur lågt tryck de kan uppnå. Den andra lilla mätaren jag har stannar på -700mmHg. Biltemamätaren stannar på runt -730mmHg. Kanske lite väl optimistiskt. 20 Torr... :P

Sen funderade jag på en liten elektronisk sak faktiskt ändå. Jag måste ha en avlastningsventil på sugsidan också märkte jag nyss. Jag har ett par magnetventiler, så en sådan skulle ju passa. Sen nånting som jag kan kolla om det finns vakuum eller inte med. Om det finns, ska ventilen öppna när pumpen stannar. Undrar om det går att greja till nån vakuumströmbrytare själv...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

"Undrar om det går att greja till nån vakuumströmbrytare själv..."

Om inte annat kan du kanske plundra en gammal tvättmaskin från tippen på en tryckdosa och sätta ett relä emellan för att invertera, om det nu funkar med fasta lägen.

(kanske någon fjäderbelastad kulventil eller annat före som går att ställa tryck (eller mer korrekt avsaknad av detsamma) på
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu när jag tänker efter har jag nån slags tryckgrej från en kaffebryggare liggandes i en låda längst in i skrubben. Den har legat där i minst 10 år. Ska se om det går att vända på funktionen. Och om jag hittar den igen. :D

Undrar om jag ska flytta på kompressorbygget. Har slagit i fötterna nästan varje gång jag klivit över, och nu blev det ett rivsår också. :P

Hmm... Måste applicera vakuumet på andra sidan membranet för att det här ska funka. Jobbigt att täta alla skruvhål och flatstiftsgenomföringar. Men det är nog inte omöjligt. :)
Eller vänta! Om jag sätter en fjäder på utsidan som trycker ner membranet! Jag såg en bra fjäder nånstans på bordet nyss...

[edit]
Ja det funkade ju bra. Om inte pinnen inuti hade hoppat ur vid lite lägre tryck... :P

Sen var ju den här backventilen från Biltema inte så bra för vakuum. Är egentligen till för tryck över flera bar annars sluter den inte tätt, och vakuum kan ju aldrig bli mer än 1 bar tryckskillnad. Det blev inte mycket bättre med silikonolja på gummiproppen.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Uj, uj, det blir mycket presss på den stackars mebranet om ena sidan evakueras till några torr, den är gjord för att känna av vattenytan på cm nivå med kanske totaltryck på någon dm vatten - med vakumet motsvarar det nu 7-10 meter vattetryck...

bli inte förvånad om den lägger av...

---

bladventil eller kulventil kanske, dock måste stängtrycket/vikten vara synnerligen litet om du vill komma åt dom sista 100-10 tal mBar/torr då lyftverkan inte är speciellt hög vid dom här låga trycken om man säger så.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sitter bladventiler i vakuumpumpen. De verkar ju funka bra. Dock upptäckte jag förut när jag mekade isär den att det bara satt mothåll (så inte den tunna metallflärpen kan svänga ut för långt) på den ena. Kan tänka mig hur den andra vibrerar. :P
Ska se om det blir nån skillnad om jag sätter dit en bit plåt ovanför.

Backventilen jag har får duga så länge. Vakuumet i tanken håller några minuter iaf. :D

Membranet i bryggarbrytaren såg ut som om det satt i en såndär vakuumformram för plexi mm. :lol:

[edit]
Nähä. Det ska visst vara sådär. Får inte plats något mer. Kolven går nästan ända mot cylindertoppen. Ganska logiskt. Det är urfräst i kolven där skruv och bricka går ner. :D

Passade på att göra rent inuti pumpen. Tog bort avlagringar i cylindern mha lackrengöring. Det blev lite blankare. Nu går vakuummätaren nån mm längre på skalan. Och jag får upp trycket över 8 bar. Ville inte gå längre. Pumpen började låta ansträngd. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skruvade ihop det jag kunde av vakuumdelen. Det fattas en övergång från invändig 3/8" till utvändig 1/4", så jag får ihop backventilen med resten.

Gjorde ett M6-gängat hål i en 1/4"-plugg, och gängade upp röret på mätaren till M6. Blev bra med Loctite sen. Det blev inte exakt 90°.

Kulventilen och snabbfästet har jag där för att snabbt kunna tömma något på luft. En påse t.ex. :)
vakuummmätare_mm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Bara som jämförelse så stannar min biltemamanometer av samma typ och lamellvakumpump igång precis mitt över högra skruven (-30 in-Hg) på skalan. På en sådan här manometer är det omöjligt att avgöra om denna position avser 0.5 mBar, 5 mBar eller tom. 10-20 mBar från absolut vakum....

Att du når -730 mmHg vakum med din kolvpump betraktar jag som väldigt bra (Max vakum är -30 in-Hg = -760 mm-Hg), skall du ha ännu djupare vakum så måste du använda annan pumpteknik (typ lamellpump) serie med din vakumpump, har du Henry-ambitioner så behövs det ytterligare en diffusions/ejektorpump före lamellpumpen... och en molekyldragpump ytterligare i serie om du skall ha vakum som är duglig för radiorör/CRT-rör...

I radiorör vill man nämligen ha 1e-7 torr (0.0001 micron) eller 1e-10 bar i tryck, en elektron skall kunna färdas i 10 km sträcka i röret innan den stöter på en luftmolekyl, och då skall man ha klart för sig att det blir ändå miljoner träffar per sekund för ett normalt arbetande radiorör/CRT

Det är dom 'krockade' nu positivt laddade luftmolekylerna som är farliga inne i röret då dom drar sig mot katoden, accelererar i elekriska fältet och daskar i hårt i katoden och skadar den (striping), som får allt svårare att avge elektroner, CRT-röret mörknar och ändra gammafaktor, ljusstyrke och kontrastpoten räcker inte riktigt längre.

Hur fort en CRT-TV och CRT-datorskärm åldras beror till en stor del på hur väl vakumsugen den är - och jag misstänker att samma sak gäller även för plasma-skärmar då dom i grunden också kör med elektronkanoner .
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Angående den elektriska avkänningen av vakuumet, tänkte jag att man kunde ju svarva till nån slags vakuumklocka. Först som en tratt, med nippel under. På tratten ett riktigt tjockt gummimembran. Kanske 1cm tjock. Sen ett lock eller liknande på det, och dra åt med skruv runtom. I mitten på utsidan av gummit fästs en liten axel, kopplad till en potentiometer. Den borde ju då rimligtvis röra på sig. Då skulle man ju kunna trimma in start och stopp-lägen med nån opamp eller två.
Vad tros om detta?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag såg nånstans nåt DIY projekt med en kylskåpskompressor som vakumpump var man använde vakumklockan från en bil för att switcha kompressorn av och på. En mikrobrytare kopplad direkt på vakumklockans axel. En spiralfjäder och en pinnbult var också kopplad till axeln för att justera lagom tryck.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

gummimebran... vid nära 1 kg/cm^2 är trycket så högt att det bör vara en ganska olastisk typ och kraftig fjäder som håller emot för rimlig rörelselängd - ser bara på gunilla-marmeladburken hur mycket plåtlocket sugs ned då effektiva diametern är ca 7.3 cm så blir ytan runt 42 cm^2 och därmed lika många kilo som trycker när det är full vakum...
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nu vill jag ha en scrollkompressor.... :/
Häftig setup du har, har du tänkt ut några användingsområden för den ännu? :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jodå. Tryckluften ska driva lödpastadispensern. Mer har jag inte tänkt ut ännu, men man kan ju blåsa rent saker från damm också.
Vakuumet ska jag ha till avlödningspennan, samt vakuumpincett. Sen kan man ju alltid hitta på andra saker med vakuum... :D

Vakuumklocka till bil... Det är ju genialt! Varför kom jag inte på det :?
Kollar på Mekonomen imorrn. Ingen skrot är öppen imorrn vad jag vet...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Var förbi skroten här tidigare idag. Fick tag på två vakuumklockor. De är inte så vanliga direkt... En från en gammal Toyota, och en från en gammal Mazda.
Den ena, som satt på en fördelare, läcker lite, så den går bort.
Den andra är rätt fin, i aluminium, och isärtagbar. Fjädrar och grejer inuti. Dock är den för känslig, och jag har bara en starkare fjäder som passar ungefär, men den är för stark så vakuumet orkar inte dra ner membranet istället.

Killen på skroten var lite nyfiken på vad jag skulle ha dem till, så jag berättade om avlödningen, vakuumtanken och det. Då nämnde han att han har en vakuumpump ståendes. Jag var välkommen tillbaks nån dag när det är ljust, och kolla på den. Han sa att det var ett jävla drag i den, och han hade provat att sätta pekfingret för röret, och efter en stund hade blod sugits rakt ut genom huden. Undrar vad det är för pjäs... Och ganska tyst var den visst. Blev rätt nyfiken. :D Men det var kolsvart ute, så det får vänta tills jag är hemma tidigare eller så.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

MM: hur går det med projektet?? färdigt/nerlagt?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag är lite nyfiken, hur dränerar du kondensvattnet från brandsläckaren äh.. jag menar trycktanken? :?
Skriv svar