Sida 1 av 1
UPS + massa bilbatterier?
Postat: 15 december 2007, 12:16:53
av digitaliz
Hej hopp!
Vad skulle hända om man opererade en liten UPS och kopplade in t.ex. 4 bilbatterier på 75 Ah istället för det lilla 6 Ah som sitter i den...?
Det är samma typ av batteri (bly-ack).
Att ladda upp batterierna skulle ta lång tid antar jag... men där kan man ju eventuellt hjälpa till genom att ladda manuellt innan man kopplar in dem...
Klarar en normal UPS att ladda kontinuerligt i flera dygn utan att brinna upp...?
Kommer den att skrika "replace battery"?
Jag har en liten server i garderoben och servern sitter på en 500VA UPS från APC. När strömmen bröts i 2 timmar förra veckan så orkade den hålla igång servern i hela 10 minuter... hade hoppats på 20 minuter iaf

Postat: 15 december 2007, 14:35:33
av 007sweden
Kanske du måste kyla upsen lite grann också om den skall hålla igång längre än den är gjord för.
Postat: 15 december 2007, 14:47:25
av MadModder
Problemet ligger inte i laddtiden, utan när man väl kör UPSen på batterierna. Små UPSer är konstruerade att ganska precis klara värmen som blir efter den maxtid som originalbatteriet ger. Kör man med exempelvis bilbatterier blir ju körtiden MYCKET längre, och kraftkomponenterna i UPSen kommer garanterat att bli överhettade. Bra kylning (som sagt) är här A och O.
Postat: 15 december 2007, 16:37:35
av xxargs
Ha speciell koll på stora klumpar som trafo, det är som som har svårast att bli av med värme och märks inte att de blir (för) varma förrän efter ett tag, halvledare är ofta bättre kyld.
kör på fullast i timmar, 'lukta' efter värme och försök se om det är något som blir misstänkt varm - speciellt första halvtimmen, medans 'klumpar' inte käns överhettadde förrän efter någon timme. Stoppa i fläktar etc. där det blir lite för varmt. Trafo bör inte vara över 80 grader då kärnan närmar sig curire-temperaturen med allt högre förluster vid samma magnetiska utstyrning samt kopparen har 20-30% högre förluster än vid rumstemperatur och hela paketet kan börja rusa i temperatur om den är dåligt kyld enligit ju varmare den är ju mer förluster etc.
till detta så behöver du en extern laddare då den interna laddaren klarar på sin höjd underhållsladdningen för stora batterier. Se till att den externa och den interna laddaren inte blir osams med varandra ur övevakningssynpunkt.
kom ihåg att blybatterier skall ladda till 60-70% laddstatus helst inom 24 timmar och defintivt inom 48 timma om det inte skall ta skada av sulfatisering - det är alltid batterierna som är dyra i UPS-sammanhang.
Postat: 15 december 2007, 22:46:59
av speakman
Hade inte ett alternativ varit att köpt en C-tek batteriladdare och en växelriktare?
Ingendera är ju gjord för en förutbestämd tid...
Postat: 16 december 2007, 02:35:44
av xxargs
Problemet är att hitta laddare i tillräcklig stor klass - den skall klara hela växelriktarens last + att ladda batteriet inom rimlig tid - det är därför det är SPS:er idag med klena laddare även om de kallas för UPS...
Laddaren måste dessutom vara av väldigt bra kvalitet så att den pulsande strömmförbrukningen från växelriktaren tas av laddaren och inte glättas av batteriet då batteriet åldras väldigt fort av spännings och strömrippel.
Lamporna mörknar i rummet när laddren i min gamla uveco UPS slås på med inte allt för toppladdade batterier - laddaren är förmodligen på över 1 kW kapacitet trots att själva växelriktaren bara är på 500 Watt.
Postat: 16 december 2007, 10:20:48
av grym
lånar tråden lite då jag håller på att skramla ihop delarna till min hpd ups, har lite olika växelriktare och en hel del batterier och nu fick jag kanske material till laddare med
xxargs, vad är rimligt rippel?
tar resten i tråden om trefasladdare
Postat: 16 december 2007, 13:01:48
av digitaliz
Tackar för alla svar, återkommer med info när jag har påbörjat projektet

Har nu hittat en gammal UPS med trasigt batteri att operera (så jag slipper slakta den fungerande).
Postat: 16 december 2007, 17:03:28
av xxargs
grym skrev:
xxargs, vad är rimligt rippel?
Enligt Sonnenschein för Dryfit, andra batteritillverkare kan ha andra värden.
alla är RMS-värden
Cyklisk drift max Iac=0.1 * C20
Standby-drift Max Iac = 0.05 * Cnom
Max Uac= +/- 1% av laddspänningen
0.5 ampere på en 10 Ah batteri låter kanske inte så farligt, men indikerar ändå att laddaren måste ha väldigt låg impedans ut i alla lägen om du tex. parallellkör en växelriktare på 200 - 300 Watt lastgrad. - bara några mV rippel från likriktaren pga. pulsförbrukande last ala växelriktare kan lätt få batteriet att agera kondensator med mer än 0.5 Ampere rippel.
Allt handlar också om hur länge dina batterier önskas hålla - ett blybatteri kan hålla 7 år vid 20 grader, men håller bara 2-3 år vid 30 grader - hur varmt har du i rummet när det väl kommer till kritan ??

Postat: 16 december 2007, 19:26:01
av grym
låter bra, är det så känsligt kanske man kan fundera på en större kondensator och en liten induktans mellan batteri och kondensator
får prova vad rippelströmmen blir i olika fall, tur nog så har jag ganska mycket batterier så det jämnar ut sig ganska bra
och laddaren blir ju med trefaslikriktning och förhoppningsvis med en induktans i serie
bra temp, dom är nu i en gammal matkällare så runt 10-15 grader året runt och långsamma temperaturförändringar

Postat: 16 december 2007, 22:04:39
av blueint
Man skulle kunna koppla in och ur batterier. Dom måste ju inte nödvändligtvis stå inkopplade hela tiden. Så behöver man kanske inte så häftig laddare?
Postat: 17 december 2007, 01:01:50
av xxargs
beror på om man accepterar kort avbrott eller inte, förr så accepterades inte ens ms i omkopplingstid för att dåtidens datorer (80-tal) inte skulle få hicka.
För att få kallas UPS på den tiden så var det bokstavligen störningsfri sinus ut oavsett vad som hände på strömmatningssidan. på den gamla uvecon jag har så är det 10 mm luftgap mellan matningsidans N och L och apparatens som skall matas. mao. ingen galvanisk kontakt med elnätet förutom skyddsjorden
idag med switchade aggregat och gångtidsreserv på kanske 10 ms (en saknad period) är det SPS som gäller - även om de numera kallas UPS - där matas elapparaten från elnätet 99% av tiden med kanske lite extra överspänningsskydd, och en vågformananalysator som kopplar in till en snabbstartande växelriktare så fort inkommande spänningen är utanför specarna.
Det är därför många av dessa är knepiga att koppla till mindre bensingeneratorer då kurvformen är distad, inte så nogrann spänningsreglering och gungar i frekvens.
Postat: 17 december 2007, 01:35:33
av blueint
Man kopplar in ett batteri till förutom det som används. Sedan kan man koppla ur det batteriet som användes från början.
Urkopplade batterier kan laddas korrekt i lugn och ro.