Sida 1 av 1

trefas batteriladdare

Postat: 10 december 2007, 21:48:32
av grym
tänkte sätta igång en lite udda tråd, mest för att kolla om det finns någon annan som kanske behöver den sortens trafo jag fick tag i

fick tag i några kraft agg för 24 v, med en y kopplad trefas trafo på 650va
trodde först att jag inte behövde dom men en tanke dök upp att jag behöver kraft till en hpd online ups, har sinusväxelriktare och en batteribank , men hittils ingen vettig batteriladdare

'trafon gick smidigt att koppla loss från Y och för att testa så monterades det lita kablar i D provisorisk, med en halvdann likriktare fick jag toppspänning på 15.6 och rms på 14.9 v , topparna är ganska tillplattade i nätet så det hjälper lite, mätt med några A grundlast

råkade dessutom kolla kortslutningströmmen , 80A när jag från fel håll läste 1R på ett effektmotstånd, men som vid rättvänt motstånd stod R1 :oops:

nu till funderingarna, jag behöver två saker, eller en hur man nu ser på det
toppspänningen är lite hög och jag skulle vilja ha en spänning runt 13.6 på batterierna vid låg last

en kraftig laddare kommer bestå av två sådanna trafos med en liten reglerkrets, men jag funderar på hur jag ska få ner spänningen

några allternativ
1 on off, en komperator som drar kontaktorn när spänningen understiger 12.x v och som släpper den vid 13.x v
ihop med denna lösningen ska jag i så fall ha en liten underhållsladdare på 13.6v och kanske 10 A, som får stå för finliret

2 en extra diod i serie

3 en induktans som drar ner toppspänningen till medelspänning

4 en aktiv reglering, lite jobbigt att reglera bort en volt eller två vid som mest 40A, men det går med några mostrissor, effektförlusterna är rimliga

5 , en shuntregulator som drar ner batteribanken till 13.6 v, inte helt kul och icke trolig lösning

denna laddare skall bara vara igång vid förväntat kraftbehov, via en manuell strömbrytare som även sätter igång växelriktaren

annars får bansken underhållsladdning från en mindre laddare

några förslag och funderingar på detta?

och är det någon som har hyggligt effektbehöv på 12v och har trefas i närheten kans jag kanske ordna någon trafo till

Postat: 11 december 2007, 20:33:41
av bengt-re
Det finns spännande konstruktioner med thyristorer istället för kiseldioder till likriktaren och lite motstömsspolar dioder och kondensatorer - har setat och tittat på schemat till en sådan variabel likriktare en gång (prylen var ritad sent 60-tal), men förstod inte till 100% hur tusan tankarna bakom elektroniken var.

Till din lösning borde annars en mycket långsam PWM fungera, slå på, slå av basrerat på en komparator som sensar batterispänningen.

Ett annat sätt kan ju vara att linda av några varv ifårn sekundärarna om det går göra smidigt.

Att elda lite effekt vid lågslast är också en möjlighet och när lasten går upp kortsluta serieresistansen (eller seriediod, dioder)

Finns många sätt att göra det på, men då det är rätt dyra komponenter så vill man ju gärna göra det så billigt som möjligt också.

Postat: 13 december 2007, 23:49:59
av kimmen
Byt ut en diod per "ben" i likriktaren mot tyristor och fasvinkelstyr skulle jag nog satsa på :)

Postat: 15 december 2007, 03:27:13
av xxargs
Det är den vanliga lösning förr i tiden ty 80-tal - med en stor drossel och frihjulsdiod i serie mot batteriet för att det inte skall bli höga spikströmmar och därmed värmebildning i trafo och slitage i batteri - drosseln trögade ner hela strömripplet till hanterbara områden både ur tyristorernas och batteriernas synvinkel.

Det som kan vara lite knepigt är att göra är själva fasstyrningen till tyristorerna så att det inte kommunterar fel gentemot varandra och den vägen skjuter några tyristorer etc... - räkna med lite japansk magisk rök utsläppt i utvecklingsskedet...

Postat: 16 december 2007, 10:29:10
av grym
är inne på Skit viktiga bestyr, var ute i garaget och håller på med kite annat och dessutom plocka ner dom trefas aggen jag fick, för att kolla om man kan sy ihop något lämpligt

kom även på att jag hadde en vettig ringkärne induktans liggandes
och med i aggen så fanns det ett effektmotstånd för ström avkänning som tappar en 0.5 V vid max ström

så jag hadde tänkt prova följande först, kontaktor styrd on off med lagom fördröjning så det inte börjar klappra, eftersom jag har två trafos i en låda så kan jag stega in dom vid högre belastning

bara likriktar kör via motståndet och A mätaren och till induktansen och sedan ut via en strömshunt som jag hittade i gömmorna, så jag kan fjärrmäta ström och spänning

räcker inte detta för att få vettig reglering så får jag ta bort den sista volten eller så via några mostrissor, blir nog inte mer än en volt eller så det felar, men det får vi se under hjulledigheterna om jag hinner så långt

edit . ödestigert stavfel

Postat: 16 december 2007, 10:46:44
av blueint
Likrikta ingående nätspänning och låt två mosfets driva en "push-pull" transformator vid ett tiotal kHz. Så att ingående AC kan betraktas som DC. Så kan du ganska precist reglera utspänning också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Postat: 16 december 2007, 12:18:45
av Johan.o
Mycket ideer, men jag tycker verkligen du satsa på en styrd likritare med tyristor.
I serie med lasten sätter du en induktans, Spänningen över lasten blir då en intergral
av spänningen efter likriktaren.
Det är såhär man oftast bygger batteriladdare för stora batterier.
Komponentmässigt är det den enklaste lösningen.

Leta upp boken EL-kraft handboken - Elmaskiner (Liber).
Där står det hyggligt bra, lite jobbiga beteckningar bara.

Det fina med styrd likriktare för batteriladdning är att du kan ladda ur batterierna direkt
mot elnätet!

Postat: 16 december 2007, 12:38:17
av grym
alla sätt är säkert bra, nu fick jag nästan allt jag behövde för första testet via skrotcontainern, och det är ett relativt enkelt bygge så jag börjar där, funkar inte det så fortsätter jag testandet därifrån

Postat: 16 december 2007, 12:55:24
av blueint
Provade igår att koppla ihop en "laptop-smps-cigg" omvandlare till biltemas 60W 12V agg, men det verkar inte fungera. Kan det bli några speciella interferens fenomen som gör att smps-batteri-laddare inte fungerar också?

Postat: 16 december 2007, 15:42:57
av xxargs
kan vara så enkelt att din 12V 60W aggregat inte kan ge tillräkligt med ström när det behövs i pulser och det hamnar i något läge då den inte vill starta.

provat med en fet konding, provat med MC/undehållsfritt batteri?? - dom kan ge betydligt mera ström än en nätaggregat.

vad är det för grejor (biltemanummer etc.)