Sida 1 av 3
Glappande instrument, Skoda Octavia.
Postat: 9 december 2007, 23:07:12
av sodjan
Jag vet inte om detta passar under "mätinstrument", men men...
"Mätinstrumenten" för bensin, temp, varv och hastighet i våran Skoda Oktavia
fungerar sporadisk. Det verkar vara någon matningsspänning som faller bort.
Det kan fungera OK i ett par dagar, sedan lägger det av under ett par dagar o.s.v.
Klockan och tripp fungerar hela tiden (de har spänning även när tändningen
är avslagen) och bakgrundsbelysningen är OK hela tiden. Det är bara de 4
visarinstrumenten som lägger av.
Jag har haft hela panelen bortmonterad och avsynat det hela med lupp (ett
stort kretskort bakom hela panelen). Jag lödde om pinnarna där de två
stora kabelkontakterna ansluts.
Problemet är att man måste åka till märkesverkstad för att byta panel. Det
är något med kodningen och stöldskydd som gör att man inte kan
skaffa en ny panel på skroten. Verkstaden får tydligen någon kod
från VW i Tyskland som måste läggas in inom 4 timmar annars fungerar
den inte. Ett byte på verkstad kostar 6-8.000:-, och det känns lite mycket
för en glappkontakt...
Tja, är väl mest intresserad av om någon mer haft liknande problem.
Som tur var fungerarde det under besöket på bilprovningen förra veckan.

Men det var lite av en schansning...
Postat: 9 december 2007, 23:28:09
av MiSTer
Hehe... *känner igen det där*
Hade också den extrema turen att det fungerade just vid besiktningen...
Jag grävde inte direkt i problemet...
Men hade inne bilen en gång för felsökning... då byttes tempgivare... även bromslamporna eftersom de tydligen inte fungerade... (tot pris: 1300:-)
Under färden hem varnade bilen för fel...
Handbromsvändning och ilfart tillbaka...
Efter felsökning med detta fantastiska j-a verktyg kallat ODB-interface, kom de två (!) smarta "mekanikerna" fram till att tryckkontakten för bromspedalen var sönder...
Den byttes utan kostnad... märkligt... kanske de skämdes?
Instrumenten för bensinmätare och temperatur slutade att fungera nån månad senare, igen....
När det var fuktigt ute eller ibland när bilen var varm funkade instrumenten...
Min Far hade också problem med instrumenten och centrallåset & larm...
Skoda erbjöd sig att ordna problemet genom att byta låskolvar (!) Detta skulle kosta 8000:-
Han avböjde och löste det hela med att rycka säkringen för centrallåset/larmet...
Mitt inlägg kanske inte hjälper... men erbjuder däremot en fängslande historia...

Postat: 10 december 2007, 00:03:06
av sodjan
Jag tror inte att det är givarna.
Alla 4 visarinstrumenten lägger *alltid* av samtidigt.
Antingen fungerar inget av dom eller så fungerar alla...
Postat: 10 december 2007, 01:05:52
av limpan4all
Eller som min gamla chef på fult allvar sa till oss när vi hade problem med ett av oss utvecklat militärt underrättelsesystem.
"byt alla halvledare, börja från vänster"
Postat: 10 december 2007, 02:06:41
av Khaki
Jodå, har varit med om liknande, har dock ingen erfarenhet av mätarna på just Skoda Octavia.
Mätare som skall visa samma värde oavsett motorvarv (och varierande spänning över generatorn) matas från någon typ av spänningsstab. Resten av instrumenten + lampor kopplas till +/tändning.
Eftersom det funkar ibland låter det som glapp. Plocka loss panelen igen och försök leta upp kretsen som matar mätarna (sitter nog på kretskortet). Det där fixar du säkert.
Skoda har annars väldigt billiga reservdelar, tycker jag. Men det är klart, hela instrumentet + byte kostar ju en del.
Postat: 10 december 2007, 07:21:33
av Jeppsson
Det hade varit intressant att koppla till en OSB2 avkodare (eller vad det heter) och kolla om värdena till mätarna finns i systemet även när mätarna inte fungerar och utesluta detta!
Postat: 10 december 2007, 22:39:30
av sodjan
> Eftersom det funkar ibland låter det som glapp.
Japp, vissa indikationer tydde på att man kunde "bända" på kontakterna
på baksidan och forcera fram felet (eller få det att fungera). Jag lödde om
alla pinnarna på motsvarande "header" på kretskortet + lite till, och jag
trodde att det hade hjälpt, ett tag. I alla fall så att jag han besiktiga...
> Mätare som skall visa samma värde oavsett motorvarv
Det är någon slags stegmotorer eller DC motorer med återkoppling
eller liknande. Så de styrs mer komplext än vad ett vanligt vridinstrument
gjorde. När spänningen är frånslagen kan man ställa visarna hur man vill,
de återgår till "nollan" (eller var de nu ska peka på) med en mjuk
"programmerad" rörelse.
> Skoda har annars väldigt billiga reservdelar, tycker jag.
Jo, men just instrumentpanelen kostar i original 6-7000:-, och det
finns ingen skrot som säljer dom begagnade (längre) p.g.a av att man
ändå inte kan byta panelen själv...
Postat: 10 december 2007, 23:19:52
av Khaki
Ok, vet ej om det skiljer på årsmodeller eller vad du har, men det är ett vanligt problem och det beror nog på dålig konstruktion.
Enligt min skoltyska ska det sitta en "svart transistorliknande anordning med 5 anslutningar" (på höger sida av kretskortet?) som skall vara en spänningsregulator. På andra sidan kretskortet (dubbelsidigt?) ska det sitta två motstånd som ställer utspänningen.
Kolla lödningarna där, kolla också om ledningsbanorna är skadade.
Annars finns det reparations-handledning för gds-are att köpa på e-bay.
Postat: 16 december 2007, 14:04:39
av v-g
Det är inget så simpelt som ett säkringsglapp i matningsströmmen till panelen? Kan ju vara i presskopplingarna bakom panelen eller så i krimpkopplingarna i säkringsdosan.
På min (betydligt äldre) passat visade de elektroniska mätarna fel, de matades från en spänningsregulator som såklart var kallödd. Tydligen standardfel på dessa.
Hur ofta är mätarna "nere" så att säga?
Postat: 16 december 2007, 14:22:06
av sodjan
Mätarna kan gå "på" eller "av" med 10-15 minuters intervall, ibland
tätare. De uppför sig som en glappkontakt.
> svart transistorliknande anordning med 5 anslutningar"
Japp, den har jag varit på med lödpennan.

Och lite prylar runtomkring...
Det kan vara i själva anslutningskablarna bakom panelen också.
Men men, det funkade på besikningen så nu får det vara tills i sommar
så man kan titta på det utan att förfrysa fingrarna...

Postat: 18 december 2007, 00:39:36
av Khaki
Kanske kan vara värt 10 och investera i en rep-guide.
Gå in på:
http://www.ebay.de/
och skriv i sökrutan:
"Octavia-Tacho-defekt"
eller
"Kombiinstrument Skoda, Seat, VW Reparaturanleitung"
så kommer du till en snubbe som säljer reparations-beskrivning till detta vanliga fenomen hos VW-koncernens produkter. Eller som han själv uttrycker det:
Ein häufiges Phänomen bei bestimmten Baureihen im VW-Konzern ist, dass die Kombiinstrumente temporär oder permanent ausfallen.
(Ausfall der Analoganzeiger - Drehzahl, Tacho, Tank, Temperatur und div. Warnleuchten...)
Postat: 18 december 2007, 20:37:53
av Andy
På en del bilar räcker inte kylningen på regulatorerna så dom stänger ner ibland för över temp, så leta gärna efter termiskt glapp också inte bara elektriskt. (ytmonterade effektare med endast benen lödda) t ex.
Att tänka på i övrigt; många Skoda komponenter är identiska med VW delar ett par tre år bakåt i tiden.
Postat: 22 december 2007, 21:08:22
av v-g
Funkar det alltid då bilen stått en stund så är överhettning en möjlig orsak. Min regulator blir varm som fanken men jag tvivlar på att den har överhettningsskydd
När jag får dylikla fel brukar jag dra lite här och var i kabelhärvan för att se om felet blir bättre eller värre. Kan jämföras med att "knacka" en TV.
Postat: 22 december 2007, 21:25:38
av TomasL
Jordfel tenderar och ge samma mystiska effekter också.
Postat: 23 december 2007, 11:43:32
av sodjan
Spelar ingen roll om det är direkt vif kallstart eller eftr ett tag.
Ibland "hjälper" det med att damma till med knytnäven ovanpå
instrumentbrädan...

Men nu är den besiktigad och klar, så jag lägger ner det hela
fram till sommaren...