Externt batteripack till laptop

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Externt batteripack till laptop

Inlägg av Jine »

Hej!

Jag har en liten idée nu... Min laptop håller sig runt 2h med medelbelastning på det inbyggda batteriet. Det duger fint för mindre användning och liknande - Samt att det nästan alltid finns ett vägguttag i närheten.

Nu har jag dock kommit på en lösning, ett extern batteripack som kopplas in på sammasätt som AC adaptern.

Första problemet jag kom på då, är givetvis precis det jag sa ovan - AC ADAPTERN.
Frågan är nu om det handlar om AC som kommer IN i datorn - eller om likriktar spänningen först? Nån som vet?

Jag har inte tillgång till den just nu, och kan därför inte mäta eller liknande. Så hoppas att nån har koll på läget.

Sen uppstog det även ett annat problem. Vad ska man fåtag på passande batteripack?
Jag tittade runt och hittade conrad.se, vilket har ett batteripack (Artikelnummer: 227908) på 14,4v samt 2300mAH vilket låter ganska bra. Tar man 2st sånna och pallarellkopplar borde ju kapaciteten räcka ganska långt! Batteripacket är på 12st NiMH 1,2v celler.

Hur står sig tex Li-jon batterier mot NiMH i prestanda samt pris?

Hjälp mig!

mvh Jim
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

först och främst så borde du kolla antingen på datorn eller laddaren vad för typ av ström den ska ha och hur många volt. jag antar att det är 12 volt likström den ska ha. och då kan du ju köpa en blyack på 12 volt och ca 7 amp eller nåt sånt
Senast redigerad av Electricguy 4 april 2008, 07:24:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ber om ursäkt för detta nu, innan jag skriver nåt.

Rifakungen:
JAHA?! Men om du hade spenderat lite mer tid på svenska lektionerna - Så kanske du hade haft högre betyg i läsförståelse, samt kanske stavning med?

Jag har ingen lust att släpa runt på en hel väska med blyaccar, och inget av det du skrev har nånting alls att göra med nån av mina frågor?

Givetvis kommer jag stämma av spänningen samt strömmen så det matchar laddaren till DATORN (Eller menar du informationen), och precis det där med "antar" är samma antagande jag har, hjälpte inte ett dugg tyvär.

Och som sakt igen, förlåt för det där. Men jag är lättretlig idag.
Nån annan som har nån aning om det brukar vara AC eller DC som input till laptops?

Handlar om en Acer Travelmate 5520G om nån kanske har en sån, eller liknande? Har letat som en galning på nätet efter fakta, men har inte hittat nåt relevant alls.

Mvh Jim
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ska kolla på min laddare vad det står...

"först och främst så borde du kolla antingen på datan eller laddaren"

Datan? Datorn?!?!

Edit: På min står det:

Input: 100-240V 1,5A 50-60Hz
Output: 19v (tecken för likström) 3,42A

Och jag har en Fjuttig ;) siemens amilo pro :D
Senast redigerad av ElectricMan 7 december 2007, 15:04:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

DC 19 Volt har iallafall mina tre laptopar.

EDIT:4,7 Amp kan åtmisntonde den ena laddaren ge.
Senast redigerad av björn 7 december 2007, 15:04:14, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Min Acer vill ha 19VDC som nästan alla andra bärbara.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jävlar vad det ramlade in inlägg :D
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

19v alltså? Jäklar, det va mer än vad jag trodde.
Jag gissade på nånstans runt 13-14v - Dvs strax över 12v.

Kanske blir till att jag måste seriekoppla några fler celler då alltså...

Nån som vet hur dyra Li-Ion celler är? Är dom lätta att ladda? Samt hur bra dom är? (Till prestanda/pris)

Sen nån som vet nån grosist eller lik som säljer celler löst? Gärna JÄVLIGT billigt ;)

mvh Jim
Senast redigerad av Jine 7 december 2007, 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min laptop gillar DC input 19V 3.16A och har 14.8V 4000mAh Li-Ion batteri (ganska dött nu men men).
Har för mig dom flesta laptop klarar 12V in direkt MEN då laddar dom inte batteriet. Och pga ökat amperetal kan switchtrafo/halvledare bli överhettade.

Har inte sett någon laptop som vill ha annat än DC in. Nätadapters brukar vara switchade så dom likriktar i vilket fall som helst ingående spänning. Och klarar ung 100-240V, har sett ända ner till 85V. Så du bör kunna mata din nätadapter med 100-170V DC.

Enklast är att köpa en "laptop adapter" för bilbruk som omvandlar 12V->19V direkt.
Li-Ion/Poly batterier är i princip en kontrollerad bomb. Men har högt energivärde per kg och står sig länge. NiMH är förmodligen billigare, men är framförallt ganska ofarliga i jämförelse. Blyack är billigt, men klarar djupurladdning dåligt och väger en del som bekant.
Li-Ion/Poly celler SKALL ha strömbegränsning åt båda håll (missat något?).

Inköpskälla för Li-Ion/Poly kan väl vara Hobbex eller andra RC relaterade affärer. Och Sony batterier skall man visst undvika.. :D
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Tack för seriös och bra post blueint!

Frågan som uppstog nu är bara om de är värt att leka med kontrollerade bomber eller skall jag sattsa på NiMH istället?

Laptop adapter för 12->19V låter avancerat, eftersom jag endå planerade att bygga laddaren, samt skydsselektroniken själv - vore det inte lättare att sattsa på 16st 1,2V celler direkt - istället för att ha onödiga DC-DC konvertrar?

Sen varför skall man undvika Sonys batterier? :)

mvh Jim
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sen brukar det ju funka med nästan allt möjligt i inspänning, tror inte batterierna laddar om det blir för lågt men datorn brukar fungera ändå

runt 19v har alla mina haft, men jag har kört en laptop ända ner på 12v nån enstaka gång bara för att prova

aldrig sett en dator med AC in utan bara DC, därför man har en extern nätaddapter då den ju tar lite plats
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Du kanske har missat det, men ca. 15 milj. Li-ion batterier av fabrikatet Sony har bytts ut, då de har en tendens att explodera. Dagens ska dock vara säkra att använda.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Oj du, jäklar. Det har jag faktist missat helt.
Men som sakt, Li-Ion eller NiMH? Pris/Prestanda? Explosionsrisk?

Plus minus noll. Vilket rekomenderar ni mig, för detta projekt?
Batteripacket skall byggas in i en liten plastlåda och bäras med i laptopväskan. (Kan skiten smälla då? :P)
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Explotionsrisken borde vara väldigt låg, det var väl i somras man bytte batterier för fulla muggar. Jag tror att Li-Ion är vad du ska välja, då det känns logiskt med tanke på att typ alla slaptopbatterier bygger på den tekniken. Sålänge du inte tänkte kasta omkring batterierna så ska det inte hända något negativt :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns väldigt enkla switcher kretsar. Och batterispänning är långt ifrån konstant..

Blir lite grann som en mini ups:
240V -> AC/DC -> batteri -> DC/DC -> laptop.

Sony = Klantarslen, dom tappade metalspån i Litium batterierna.. INTE bra (sen grisar dom sig med inmaterialrättigheter också..).
Skriv svar