Sida 1 av 1

L och N på sekundärlindningen

Postat: 7 december 2007, 09:59:48
av maha
En liten snabb fråga. Det kan väl egentligen inte finnas något som heter fas och nolla på en trafos sekundärlindning? Sekundärlindningen är ju helt flytande så det är ju helt omöjligt och orelevant att veta vilken som är vilken så att säga.

Det hela utspelade sig för några år sedan då en väldigt stor artist från USA skulle uppträda på en stor scen i Stockholm. Vi hyrde in trafos för att de skulle kunna köra med sina egna stärkare, keybords osv. Jag fick VÄLDIGT stränga direktiv av dem att sätta i kontakten rätt väg så att fas och nolla skulle hamna på rätt sida i deras USA-kontakter. Javisst tänkte jag. Började mäta och insåg att sekundärlindningen var flytande i förhållande till skyddsjord. Tja, vad gör man då? Struntar blankt i deras stora bokstäver och kopplar precis hur som helst. Det går ju liksom inte att veta, och någon roll kan det väl heller inte spela? Någon som har någon anledning var för de tyckte det var så extremt viktigt att få fas och nolla rätt i sina uttag?

Postat: 7 december 2007, 10:14:38
av Icecap
Som du skriver: det finns ingen Fas/Noll på det vis men jag kan tänka mig en mycket sannolik orsak ändå: Att vissa utrustningar skulle matas med samma fas och alltså inte motfas, detta av störningshänsyn (brum osv.)

Postat: 7 december 2007, 12:32:58
av limpan4all
Nollan kopplas ju ihop med skyddsjord någonstans dvs chassit. Om man har korkat kopplad utrustning med felbalanserin på Y kondensatorer så spelar det roll.

Postat: 7 december 2007, 13:23:01
av HUGGBÄVERN
Skulle kunna ha att göra med, men tveksamt i detta fall, att ena trafouttaget har sina lindningar längst ut och om man använder det uttaget som nolla får man lite skärmeffekter... :?: