Sida 1 av 1

Behöver spänningstak på 4,5V, vad använda?

Postat: 25 november 2007, 02:25:16
av sentic
Hej.
Jag har en sensor som ger 0-5v ut. Den är kopplad till en styrdator (bil) som får fnatt och går in i felsäkert läge då sensorn ger >4,5v då detta indikerar övertryck (big no no tycker orginaldatorn).

Jag skulle därför behöva någonting som släpper fram allt under 4,5V (mer eller mindra oförändrat), men lägger ett effektivt tak däromkring (egentligen skulle jag nog behöva tak på 4,2 , 4,3 , 4,4V också för att prova mig fram.

Nu vänder jag mig därför till er i expertisen, vad behöver jag? finns detta? Var hittar jag det? Komponenten i fråga bör klara klimatet under en motorhuv, dvs minusgrader vid uppstart och upp till +40C, den bör även klara fukt.

tack / Niklas

Postat: 25 november 2007, 06:09:59
av EEPROMdanne
Sätt en diod efter sensorn. Har inte testat det själv någon gång men många har sagt att det funkar. Tror 1N4148 skulle fungera. Den klarar 150mA men sensorn drar nog inte så mycket ström. Du kanske får ha 2 eller 3st för att spänningen ska gå ner lagom mycket men en diod borde räcka. Fast dioden kommer sänka alla spänningar. Så istället för 3V kanske det blir 2,5V. Men som sagt så har jag inte testat det själv.

För att skydda den mot fukt kan man sätta krympslang över den och på alla lödningar där det inte finns isolering.

Postat: 25 november 2007, 08:41:38
av blueint
Sätt en resistor + zener på utgången.

Edit: (förtydligande)
* --Zener-- * --Resistor --*
In över hela "spänningsdelaren", och utgång över zenerdioden.

Postat: 25 november 2007, 10:57:00
av squiz3r
Håller med blueint. Det kommer bara plocka bort spänningarna som går över zenerdiodens värde.

Mvh

Postat: 25 november 2007, 10:59:30
av EEPROMdanne
Tänkte inte på det. Men det är ju klart att det ska vara så. :)

Postat: 25 november 2007, 20:57:42
av Andy
Med en zener så blir det ju ingen spänningsändring över zener-spänningen, det blir en fast spänning då.
Med en diod får man fortfarande en linjär (on den nu är linjär) ändring men framspänningsfallet sänker spänningen med ca 0,5 – 0.65 Volt.
Jag tror på dioden (dioderna) i det här fallet.

Postat: 25 november 2007, 21:32:31
av EEPROMdanne
Om man har en zener på ca 4,5V och den inte blir så mycket högre(kanske 0,5V) tror jag zener är bäst ädå. Eller har jag missat något?

Postat: 25 november 2007, 23:43:07
av BEEP
Jag hoppas att du har något som ger motorn mer soppa när turbotrycket ökar över styrdatorn övre gräns för annars så är chansen stor att du fördärvar motorn.

Postat: 26 november 2007, 18:49:37
av Andy
Problemet är att med zener dioden så slutar utspänningen att ändra sig vid just zenerspänningen!
Med en eller flera dioder så ändrar sig utspänningen hela tiden som utspänningen från givaren ändrar sig.

Jag vet inte om jag uttrycker mig tydligt eller inte.

Normalt vill man ju ha en varierande utspänning när det man mäter på ändrar sig och inte en fast utspänning över en viss nivå!

En bra anledning kan vara just den som BEEP nämner att du kanske inte vill bränna hål i kolvarna t ex! Då kan det ju vara bra att ha ett mätvärde som följer ”hädelsernas utveckling” :D

Postat: 26 november 2007, 19:03:31
av arte
fast när späningen bara är t.ex 2v så kommer det väl bara vara 2v över zenerdioden (- litet späningsfall över resistorn pga strömmen)? När sedan spänningen börjar närma sig 4.5 så börjar zenerdioden leda i backriktningen.

Det är väl precis så han vill ha det?

altså en y=max( x , 4.5)

Postat: 26 november 2007, 19:11:52
av squiz3r
Jag säger samma som arte, det var exakt så jag fattade att han ville ha det.

Från hans första inlägg:
"..något som släpper fram allt under 4,5V (mer eller mindra oförändrat)"

Mvh

Postat: 26 november 2007, 21:27:42
av EEPROMdanne
Jag med. Så det blir bäst med zener verkar det som. :)

Postat: 27 november 2007, 19:27:02
av Andy
Jag är tydligen dålig på att förklara så att det når fram.
I give up! :?

Postat: 15 februari 2008, 03:12:32
av sentic
Lyfter tråden från de döda och tackar för hjälpen. Mycket riktigt är det 0-4,5 men inte över som gäller.
En piggyback styr soppan vid övertryck/absoluttryck, denna går på en separat MAP, problemet har bara varit att lura orginaldatorn från att gå in i felsäkert läge.

Vi provar era tips, just nu är bilen i fråga i garage igen, så det blir nog inget förrän vid vårkanten, men tack så mycket allihopa.

Postat: 15 februari 2008, 07:53:17
av grym
ta en titt på tl 431
73-137-03 på elfa