Funderingar kring IMU
Postat: 9 november 2007, 16:33:51
Var och köpte mig en liten RC helikopter i veckan och det tog inte lång tid innan man började fundera på nån form av autopilot till den. Kom ihåg att det varit uppe här på forumet innan så jag kollade lite i dessa trådar och kom då fram till att en IMU hade varit bra till detta. Däremot har jag inte hittat så mycket mer info om hur dessa fungerar så jag tänke höra efter här. Kanske nån som lyckats bygga ihop ett eget IMU system ?
Har kommit fram till att det behövs tre gyron och tre accelerometrar för att kunna bestämma position och hastighet utifrån en given startposition och hastighet. Vinkelhastigheterna runt systemets tre axlar mäts med gyrona som integeras till vinklar som då beskriver systemets orientering. Accelerometrarna ger accelerationen längs systemets tre axlar och integreras till hastighet och position. Med hjälp av systemets orientering så transformeras sen accelerationerna längs systemtets axlar om till axlar i ett fixt kordinatsystem. Efterom orienteringen är känd kan även tyngdkraftens bidrag subtraheras bort.
Ovanstående antar jag löses med en del trigonometriska samband men har läst på flera ställen att de använt kalmanfilter. Har inte varit så detaljerat beskrivet så jag antar att de menar att de använt det för att kompensera driften hos IMU systemet med andra system såsom GPS eller kan man använda kalmanfilter i själva IMU systemet också på något sätt ?
/Magnus
Har kommit fram till att det behövs tre gyron och tre accelerometrar för att kunna bestämma position och hastighet utifrån en given startposition och hastighet. Vinkelhastigheterna runt systemets tre axlar mäts med gyrona som integeras till vinklar som då beskriver systemets orientering. Accelerometrarna ger accelerationen längs systemets tre axlar och integreras till hastighet och position. Med hjälp av systemets orientering så transformeras sen accelerationerna längs systemtets axlar om till axlar i ett fixt kordinatsystem. Efterom orienteringen är känd kan även tyngdkraftens bidrag subtraheras bort.
Ovanstående antar jag löses med en del trigonometriska samband men har läst på flera ställen att de använt kalmanfilter. Har inte varit så detaljerat beskrivet så jag antar att de menar att de använt det för att kompensera driften hos IMU systemet med andra system såsom GPS eller kan man använda kalmanfilter i själva IMU systemet också på något sätt ?
/Magnus