Sida 1 av 2
Vad behöver jag för komponenter till detta?
Postat: 9 november 2007, 14:29:11
av flaektrem
Såhär är det nu: Jag har en Dodge RAM Cummins ÅRSMODELL 1998 med elektroniskt styrd automatlåda där lock-upen går i beroende på gaspådrag och hastighet osv
Såhär vill jag ha det: Jag vill med hjälp av en momentan knapp (så liten som möjligt) på växelföraren vid ratten kunna styra lock-upen själv så den inte kopplas ur vid en viss hastighet tillexempel för det är så störande. Finns en guide hur man gör detta fast då med en vippbrytare på instrumentpanelen, fast de tycker jag är lite B (längst ner på denna sida:
http://www.bouldermaskin.se/tips/tipsram.html)
Funktionen som önskas är följande:
* Direkt efter att bilen har startats utan någon knapptryckning ---> Växellådan följer datorns instruktioner precis som vanligt
* Första knapptryckningen, oavsett om lock-up är aktiverat eller ej ---> Växellådan skiter i datorns instruktioner och lyssnar enbart på föraren och lägger i lock-upen
* Andra knapptryckningen, oavsett lock-upens läge ---> Datorn återtar kontrollen över växellådan och lägger i eller ur lock-upen beroende på varvtal osv osv
* Tredje knapptryckningen ---> Samma som första osv osv osv...
Det uppstår säkert frågor, men de är bara å fråga på

Jag vill bygga detta så proffsigt som möjligt så om nån vet var de finns små momentana knappar som lämpar sig att monteras på något runt (10-15mm) så säg gärna till
Hoppas nån har lust att hjälpa mig
Postat: 9 november 2007, 14:59:55
av Icecap
Det du behöver är i all enkelhet en 1-bit räknare med nollställning vid power-on. För att vara säker behövs det även debounce på knappen men resten är enkelt till tusan.
Men nu kommer den stora fråga: kan du knåpa ihop sånt själv? Har du lödkolv osv.?
Postat: 9 november 2007, 15:35:51
av flaektrem
Givetvis kan jag montera och löda och allt det där, jag tänkte bara hör med er vilka komponenter jag behöver för DET har jag ingen aning om
EDIT: Förresten, går det inte bra med ett impulsrelä? Vet inte hur många ampere spolen i dessa drar, jag vill ju ha en så liten tryckknapp som möjligt
Postat: 9 november 2007, 17:17:33
av Andy
Jag vet inte exakt hur Mopars styrbox för automat/diesel fungerar men jag rekommenderar att inskaffa ett komplett schema på boxen först. Om man ska överrida utgången till lockupen utan att riskera boxen så måste man ha klart för sig vad man sysslar med.
Postat: 9 november 2007, 17:42:50
av flaektrem
Det är möjligvis inte bara så enkelt att låta en diod skydda boxen mot strömmar åt fel håll så att säga?
Postat: 9 november 2007, 22:15:56
av mikebike
Eller något så enkelt som en växlande omkopplare med dubbeltryck?
Postat: 9 november 2007, 22:23:33
av flaektrem
Vad är det och hur fungerar den? Dubbeltryck?
Postat: 9 november 2007, 22:34:12
av mikebike
Som en kulspetspenna....och växlande så att växellådans solenoid matas från datorn eller från +.
Postat: 10 november 2007, 11:05:22
av flaektrem
Jaha, men anledningen till att jag inte vill ha så är att då krävs så stora klumpiga tryckknappar, om inte du vet några små smidiga som lämpar sig att montera på en 10-15mm axel (växelspaken)
Postat: 10 november 2007, 11:34:22
av Lindqvist
Angående knappar så leta på
www.elfa.se. Då kan du själv bilda dig en uppfattning om knappen passar eller ej.
Titta på
tryckströmställare
Finns skapligt små (8mm i diam) miniatyrtryckströmställare som är 1-poligt växlande med dubbeltryck, så du kan styra ett relä.
Postat: 13 november 2007, 23:04:04
av flaektrem
Okej ja jag får kika vad som finns, kanske tröttnar å gör en vippbrytare på panelen istället allt verkar vara så krångligt
tack för hjälpen iaf
Postat: 14 november 2007, 09:16:36
av Icecap
Enl. det schema du länkar till är det inte alls besvärligt!
GND till rätt ledning och det är klart, "släppa" ledningen och det är normalt... hur svårt kan det bli?
Steg 1: Hitta lämplig betjäningsknapp.
Steg 2: Skaffa en 4013 (CMOS logikkrets) + lite motstånd och kondensatorer samt en N-MOSFET transistor som tål att göra jobbet, t.ex. IRF530N eller liknande samt lite experimentplatta och en kapsling (låda).
Steg 3: Löda ihop det hela.
Steg 4: Montera.
Steg 5: Kör bilen.
Knappen måste ha en debounce, detta görs med ett motstånd och en liten kondensator. Räknaren (4013) ska kopplas så att den räknar, det görs vid att koppla ihop D-ingången med -Q-utgången (står minus-Q), då kommer den att växla läge vid varje puls på CLK-ingången.
Men den ska starta i avstängd läge, alltså måste det ett reset-kretslopp till också, det består av en kondensator, en diod och ett motstånd som kopplas till RESET-ingången på 4013'an.
Transistorn ska styras, det görs vid att koppla Source till GND, Gate till Q-utgången och utsignalen finns på Drain som alltså ska kopplas till ledningen som det refereras till i länken.
Lite avstörning vore bra, ett motstånd och en elektrolytkondensator + en 100nF är bra.
Packa in skiten och kör!
Postat: 14 november 2007, 09:20:49
av flaektrem
Tack för svaret, precis vad jag ville ha
Detta ska jag lägga på minnet å börjar kolla på de komponenter du tipsade om
en experimentplatta har jag redan som jag kan prova allt på å de är ju bra
EDIT: en sak bara, du skrev "lite motstånd" man kan väl inte välja vilken resistans man vill?
Postat: 14 november 2007, 09:37:20
av Icecap
I en 4013 finns det 2 st D-flipflop, du behöver bara den ena. Koppla ihop alla ingångar på den OANVÄNDA till GND.
SET (inte RESET) på den använda delen av 4013 till '0' (= GND)
Brytaren kopplas till + på ena sidan och till ett pull-down motstånd på andra sidan. Signalen därifrån leds via ett motstånd (~2,2K) till en 100nF konding mellan CLOCK och GND, detta ger avstörning.
Reset kretsloppet:
En 100nF kondensator mellan VCC och RESET-ingången, ett motstånd mellan RESET-ingången och GND och en 1N4148 (eller liknande billigt skit) över motståndet, katod mot RESET-ingången. Dioden ger snabb urladdning av kondensatorn, kan eg. avvaras.
Vill du vara riktig jävla säker tar du en diod (1N4003 eller liknande) mellan V+ och Drain, katod mot V+, denna diod "dödar" spik om man driver en induktiv last.
Sådär, bygg och njut!
Postat: 14 november 2007, 12:54:48
av flaektrem
Haha utmärkt

rekomenderas nått ställe på nätet att beställa prylarna ifrån?