Sida 1 av 2

lindningarna

Postat: 6 november 2007, 11:53:16
av john deere
Hej ! blir så trött på alla beskrivningar och ritningar på hur lindningarna ligger i statorn på en induktionsmotor eller rättare sagt det finns inga tydligen? eller är det någon som vet någon bra sida på nätet eller eventuellt någon bra bok som visar exakt hur det ser ut ? jättetacksam för svar.

Postat: 6 november 2007, 17:25:55
av Mizzarrogh
Menar du en vanlig Asynkronmotor, eller?

Skall rota litet och se vad vi kan hitta i så fall... :)

Postat: 6 november 2007, 18:04:50
av ojjan
Alltså en vanlig asykronmotor..?
Finns ingen bra bild i min motorstyrningsbok..tyvärr..Och har tyvärr inte tid att förklara nu..
Men ska scanna in bilden som finns, kanske e till någon hjälp..Återkommer senare ikv..


EDIT: Bilden.
EDIT2: Lyckades inte bra..så la bara länken.

http://img218.imageshack.us/my.php?image=statorcm3.jpg

Vanlig asynkronmotor

Postat: 6 november 2007, 18:53:37
av john deere
Jag tar gärna bilder och funktionsbeskrivningar på både enfas tvåfas trefas när det gäller asynkronmotorn tack.

Postat: 6 november 2007, 19:34:09
av ojjan
Bild på lindningarna ligger i stator/kopplingsboxen eller, hur dom kopplas..
eller hur man kopplar en trefas i till enfas/två fas..eller?..

I statorn

Postat: 6 november 2007, 20:19:43
av john deere
Hur lindningarna ligger i statorn är det intressanta för min del. Hur det ser ut i kopplingsboxen tror jag att jag har lite bättre koll på.

Lindningarna

Postat: 6 november 2007, 20:42:35
av john deere
Alltså, lindningen till en fas har väll alltid minst två poler alltså (två spolar) som ligger seriekopplade där spolarna ligger lindade olika så att man får en syd och en nordpol, men hur går egentligen magnetfälten i spolen ? Eller har jag fattat fel, menar man kanske att en tvåpolig lindning inte har två spolar utan har en spole men med en syd respektive nordpol som sitter mitt emot varandra

Postat: 7 november 2007, 21:04:36
av danei
Lindningarna i rotorn är som ett hamster hjul. Varje lindning har två spolar i en tvåpolig motor. de sitter på var sin sida om motorn fasvända mot varandra.

Lindningarna

Postat: 7 november 2007, 21:52:06
av john deere
Vad menar du med på var sin sida, ute i (gavlarna) eller inne i statorspåren ? ?

Postat: 7 november 2007, 21:59:42
av danei
på var sin sida om rotorn.

Lindningarna

Postat: 7 november 2007, 22:41:58
av john deere
Men vad menas med inga utpräglade poler som man talar om i samband med asynkronmotorn ? ?Och hur kommer det sig att på trefasmotorn som jag har här hemma (har tagit isär den) så verkar det inte vara samma avstånd mellan alla (spolar), vad jag menar då är inte avståndet till nästa spole utan jag menar då avståndet inne i spolen alltså det verkar som vissa har större (omkrets) några ligger lindade runt i statorspåren precis intill varann och några ligger lindade med flera andra spår och lindningar emellan.
Om jag räknar spåren så är där 24 stycken, är det en 4polig motor jag har då ?

Postat: 7 november 2007, 23:01:12
av danei
Hur många poler det är kan du läsa ut av varvtalet på märkskylten. en tvåpolig ligger på knappt 3000rpm. 2800 kan det kanske stå, jag kommer inte ihål riktigt. en fyrpolig ligger på ca 1450rpm. Samma lindning kan vara spridd på flera spår. Det låter lite konstigt när du beskriver lindningarna.

Lindningarna

Postat: 7 november 2007, 23:15:27
av john deere
Okey jag tror jag förstår vad du menar men det är ändå något som inte stämmer i mitt tankesätt när jag refererar till motorn jag har, ska försöka ta en bild på den imorn och lägga upp den så du får se den, då kanske du kan förklara (mystiken) i den.

Postat: 8 november 2007, 17:45:56
av ojjan
Allt som behövs ska stå på din märkplåt som danei säjer..

Där ser du vad det varvtalet är. Hur den ska kopplas(Y eller D), m.m..

Poltal å varvtal:
2 - 3000 r/m
4 - 1500 r/m
6 - 1000 r/m
8 - 750 r/m
10 - 600 r/m

Detta är det Synkrona varvtalen, dvs att asykronmotorer har något lägre varvtal pga eftersläpning.

Jag tror att varvtalet som står på märkplåten är det asykrona, men är inte säker..

Vad har du för problem med din motor? eller e de bara i ren nyfikenhet du frågar?

Postat: 8 november 2007, 19:21:48
av danei
Det är det asynkrona varvtalet som står på skylten.