Sida 1 av 2

bygga färddator till bilen

Postat: 29 oktober 2007, 18:24:33
av Åke persson
hej har lite funderingar om att bygga en färdator till min volvo 960 -96. tyvärr finns det inte att köpa till som extrautrustning :( . det finns ju som tillbehör till 850an , men den har ju samma spridare fast den bara 5 min har ju 6 spridare . det går kanske att bygga om en sådan :roll: . så till frågan hur fungerar då en färddator villka signaler använder den sig av? det finns ju signalen fån spridaren / speedpulsen / tankmätaren . någon som vet hur det hänger ihop :?: mvh Åke.

Postat: 29 oktober 2007, 18:32:08
av danei
Det vanliga är att alla spridare är kopplade parallellt. Det är vad jag har hört iafa. Så det kvittar hur många det är.

bygga färddator till bilen

Postat: 29 oktober 2007, 18:42:25
av Åke persson
jo så kan det kanske var men det jag tänkte på var ju mänden bränsle som sprutas in! om man provar att montera en dator från en 5 cylindrig motor ( volvo 850 ) varjespridare ger 299cc , så mänden blir ju mer då . mvh Åke

Postat: 29 oktober 2007, 18:47:47
av danei
JA det blir det ju.

Postat: 29 oktober 2007, 20:14:44
av hakank22
danei skrev:Det vanliga är att alla spridare är kopplade parallellt. Det är vad jag har hört iafa. Så det kvittar hur många det är.
Mäter man inte den totala mängden bränsle som förbrukas?oavsett hur många sprdare man har. Eller mäter Volvos dator förbrukningen för en spridare och multiplicerar med antal spridare?

/Håkan

Postat: 29 oktober 2007, 20:16:41
av hakank22
Var meningen att citera trådskaparen och inte danei
/Håkan

Postat: 29 oktober 2007, 20:21:57
av danei
Jag skulle tro att alla bilar gör så. Spridarna ger en känd volym/tid. Och man vet hur länge de är öppna.

hakank22: skriver du fel så kan du ju ändra i ställer för att göra ett inlägg till. Citatet behövdes nog inte ändå.

Postat: 29 oktober 2007, 20:30:59
av Åke persson
SKULLE TRO ATT MAN ENDAST BEHÖVER MÄTA PÅ EN SPRIDARE

Postat: 29 oktober 2007, 20:33:18
av danei
Börja med att läsa reglerna och sluta skrika är du snäll.

Ligger de parallellt så är det ju samma signal på alla. Om de mot förmodan skulle öppna vid olika tider så öppnar ju alla lika länga ändå. Så det stämmer.

Postat: 29 oktober 2007, 20:40:45
av Åke persson
fårlåt om jag jag uppför mig lite klumpigt ! har inte så stor erfarenhet av datorer och forum ! men jag försöker lära :(

Postat: 29 oktober 2007, 20:42:51
av danei
Det är en bra inställning. Börja med att läsa första regeln.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18141

bygga färddator till bilen

Postat: 29 oktober 2007, 20:50:22
av Åke persson
ok ! tack för upplysningen ! hoppas att jag gör rätt från och med nu då mvh Åke :)

Postat: 29 oktober 2007, 23:17:05
av bearing
Om det går att koppla in en dator i färddatorenheten för att ändra konstanter för t.ex. spridarflöde/öppningstider/osv så borde det ju gå att använda datorn från 850.

bygga färddator till bilen

Postat: 30 oktober 2007, 01:12:51
av Åke persson
jo det går kanske ! men motorstyrnings boxen är nog lite annorlunda på en 960 . så jag vet inte riktigt var man tar signalerna till färddatorn.

Postat: 30 oktober 2007, 02:08:10
av bearing
Aha. Trodde den tog signalerna direkt från spridarkontakterna.

Bygga själv går ju, om du lär dig/kan mikrokontrollers.