Okänd Tranformator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sweee
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juli 2003, 17:11:40

Okänd Tranformator?

Inlägg av sweee »

Hej
Jag skulle behöva byta ut den här transformatorn. men jag har ingen aning om man kan ta "vilken" som helst. för jag får inte ut nått värde jag förstår från den här :( .
Jag är rätt ny och undrar om ni kunde hjälpa mig och kolla om det finns nån på elfa som skulle kunna funka istället?



Bild


Det är från en gammal DVD spelare. Det som står där på är:
BK-WYC2
BGE 9B

som sagt. är rätt ny.. visst är det en Transformator? :D

/Sebastian
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ja, det är en switchtransformator som arbetar på högre frekvenser än vanliga (om du menar den med gul tejp på). Är du säker på att det är den som gått sönder? Det ska rätt mycket till. Det är mycket vanligt att switchtransistorn gått sönder istället.
sweee
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juli 2003, 17:11:40

Inlägg av sweee »

hmm jag gissade på att det var den för att den lät om konstigt när man försökte köra dvd spelaren.

hmm kan det var nått annat som är sönder som få den att låta konstigt?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Börja med att mäta alla kylflänsmonterade halvledare. Den kan låta konstigt, "hicka", t.ex, då switchkontrollerkretsen försöker sparka igång den, men misslyckas.
sweee
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juli 2003, 17:11:40

Inlägg av sweee »

ah okay. ska göra det ikväll. ska ta och låna min brors multimeter =]
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Det är som sagt väldigt ovanligt att nätdelstransformatorerna går sönder, även om det förekommer. Tyvärr är det nästan omöjligt att få tag på nya transformatorer om det inte är en apparat från någon av de större tillverkarna.

Har haft en del problem med processorer i nyare DVD-spelare från det billigare prissegmentet. En processor går sönder, och drar ner matningsspänningen. Nätdelen försöker kompensera genom att höja utspänningen, vilket resulterar i att de andra utspänningarna skjuter i höjden. Kolla om du inte ser någon elektrolytkondensator som ser lite bullig ut i toppen. Det är också vanligt med söndriga dioder på sekundärsidan.
Skriv svar