Sida 1 av 1

Bygga värmefläkt av effektmotstånd

Postat: 15 oktober 2007, 10:28:09
av PHermansson
Behöver en värmefläkt till min husvagnrenovering, dels för att fukta av innan plastning, dels för att få värme i vagnen när den är klar. Jag har tyvärr ingen enkel tillgång till nätspänning så det måste vara 12 volt, det blir också mer praktiskt sen.
På Biltema finns en 12 volts kupévärmare som ger 200W för 189:- som borde gå att använda, men det vore roligare att bygga själv. Dessutom kan man få mer finesser som effektreglering och rumstermostat.
Tanken är att montera en datorfläkt, 80mm eller 120mm, som får blåsa genom ett rutnät av effektmotstånd. De motstånd jag har till hands är 10st 1ohm/20W, borde räcka ett tag.
Är det någon idé att börja räkna på detta eller ska jag ta en tur till Biltema?

Postat: 15 oktober 2007, 10:57:54
av maha
3st av dina motstånd i serie med varandra och så 3st sådana slingor parallellt med varandra borde bli ganska lagom. Själv skulle jag dock aldrig börja bygga något liknande om du för 189:- spänn får en färdig lösning som troligtvis fungerar bättre. Iväg med dig till Biltema... :wink:

Postat: 15 oktober 2007, 11:00:47
av prototypen
Ska det bli batteridriven värmefläkt?? Har du ens tänkt på hur länge ett 80Ah skulle räcka? 10A ger 130 Watt och batteriet är slut på 8 timmar (teoretiskt).

500W så räcker batteriet ca 2 timmar.

Har du elanslutning och ska ändå köra med 12 V så behöver du en SMPS på en kW eller så.

Inte funderat på gasolvärmare?

Prototypen

Postat: 15 oktober 2007, 11:18:23
av PHermansson
Hmm börjar ju bli stamkund på Biltema :)
Visst skulle batteriet ta slut rätt fort om man kör hög effekt. Biltemas variant är på 200W, då kan man räkna med att den drar uppåt 20A? Fast den kopplas ju till cigguttaget, där får man väl inte ut så mycket ström? Skumt...
Frågan är också hur mycket effekt man behöver, det får ju gärna vara reglerbart. Husvagnen är inte stor men inte heller välisolerad, kan väl uppskatta att det är 14-15 kubik luft som ska värmas.

Postat: 15 oktober 2007, 11:21:49
av Minus
skaffa en torrboll eller fyll ett durkslag med salt som suger åt sig fukt och lägg durkslaget ovanpå en hink så får du bort en del fukt utan att använda ström

kan ju vara en början iallafall o se hur fuktigt det är i vagnen glöm inte o stänga ventilationen som är gjord för att man ska kunna använda gasolspisen o värmeanläggning

alternativet är väl att köra gasolvärme men det blir ju dyrt i längden :(

Postat: 15 oktober 2007, 11:43:56
av speakman
Vill du ha finesser kan du väl styra Biltemas fläkt lika gärna?

Postat: 15 oktober 2007, 12:45:51
av PHermansson
Jo så sett. Börjar känna mig nedröstad :)

En torrboll kan vara bra under vinterförvaring senare, men i dagsläget har vagnen varken rutor, taklucka eller dörrlist, så jag väntar nog med det :)

Postat: 15 oktober 2007, 14:33:03
av xxargs
PHermansson skrev:Hmm börjar ju bli stamkund på Biltema :)
Visst skulle batteriet ta slut rätt fort om man kör hög effekt. Biltemas variant är på 200W, då kan man räkna med att den drar uppåt 20A? Fast den kopplas ju till cigguttaget, där får man väl inte ut så mycket ström? Skumt...
Frågan är också hur mycket effekt man behöver, det får ju gärna vara reglerbart. Husvagnen är inte stor men inte heller välisolerad, kan väl uppskatta att det är 14-15 kubik luft som ska värmas.
200 Watt är inte mycket och leka med i uppvärmningväg, och skall du dra ut fukt ur väggarna så måste det dessutom vara en viss ventilation. Tänk på att vatten kräver 629 Wh per liter som skall dunstas bort.

0-gradig luft kan innehålla max 5 gr vatten/m^3, medans 15 gradig luft kan innehålla max 13 gr/m^3 - och det krävs bra många kubikmeter utventilerad uppvärmd luft för att torka ur 1 liter vatten ur husvagnsmöblemanget...

En torrboll/kalciumklorid kan man ha om det redan är torrt och ventilationen är minimerad, men skall man torka ut möbler och väggar så handlar det om många liter vatten.

Om husvagnen står utomhus så kan en solcellsaktiverad fläkt vara lösningen (sådana man har på taket till båtar mm.) och går igång bara när husvagnstempen pga. solen är högre än omgivningen, och på så sätt pumpa ut lite varmare och mer fukthungrig luft än den svalare luften som tränger in och med tiden torka ut vagnen.

Skall sådant gå fort så kostar det dessvärre mycket värme och måste elda gasol/el i 0.5 - 1 kW-klassen med ventilation igång i flera dagar i sträck innan man fått ut fukten. Energin i bilbatteri räcker inte långt här, om det inte bara just används för att styra och driva strömsnål ventilationen och använder solen som värmekälla av hela husvagnet när den nu dyker upp. Har man dessutom solpanel som laddar batteri så kan det bli riktigt långlivad lösning rent tork/ventilationsmässigt.

Ventilation är A och O och använd naturliga värmekällor när dom finns för att driva ut fukten, och stäng till när temperaturförhållandena är omvända för att inte få in fukten igen... fukt går alltid mot kallare ytor/områden.

Postat: 15 oktober 2007, 14:52:59
av xxargs
prototypen skrev:Ska det bli batteridriven värmefläkt?? Har du ens tänkt på hur länge ett 80Ah skulle räcka? 10A ger 130 Watt och batteriet är slut på 8 timmar (teoretiskt).

500W så räcker batteriet ca 2 timmar.

Har du elanslutning och ska ändå köra med 12 V så behöver du en SMPS på en kW eller så.

Inte funderat på gasolvärmare?

Prototypen
Med peukertkonstanten 1.23 så skulle en 80 Ah-batteri hålla ca 3 timmar vid 200 Watt med beräknad ström vid 11 Volt polspänning, vilket knappt räcker till för att förånga en liter vatten eller att värma 115 m^3 luft 15 grader, eller om man så vill, energin räcker till ungefär för att dunsta av 0.5 liter vatten samt värma upp 57 kubik 0-gradigt fuktmättad luft till 15 grader och transportera ut den avdunstade 0.5 liter vatten som fuktmättad 15 grader varm luft utan kondensutfall - det under förutsättning att det inte fins några övriga förluster eller saker som kräver uppvärmning...

(vid 500 Watt uttag så skulle 80 Ah batteri hålla ca 1 timme)

Energimänden motsvarar knappt värmen från påslagen biltema gaslykta på full flås och 50 gram gasol under en timme (detta ger ca 634 Wh)

med detta får man också en insikt varför dieser/besinbilar är så mycket populärare än dito elbilar med batteri...

Postat: 15 oktober 2007, 15:56:45
av Rocky_AL
Varför använda effektmotstånd? Är det inte både billigare och enklare att bara köpa motståndstråd som är tillverkat för just sådana här ändamål.

Postat: 15 oktober 2007, 16:14:29
av PHermansson
Billigare hade det väl värt om man inte haft 10 motstånd liggande :)

Tack för utläggningen xxargs! Sammanfattningsvis räcker bilbatteri inte långt till att driva ut fukt, men frågan är hur mycket vatten det egentligen finns att driva ut?

Husvagnen står idag under presenningar, det finns inga rutor eller taklucka, bara en otät dörr. När solen är framme blir det ett litet växthus, alltså varmt, och ventilationen är god.
Väggarna i vagnen består av ett glasfiberskikt ytterst, sedan 15mm isolering av kartong(!), sedan ett inre glasfiberskikt. Håller på att riva bort det inre skiktet där väggarna är mjuka och det uppenbarligen finns fukt. Problemet är sedan att jag vill ha det helt torrt innan jag lägger in ecoprim, glasfiberväv och plastar på så att jag inte bygger in fukt i väggen.

Postat: 15 oktober 2007, 16:19:15
av prototypen
Om du plastar både in och utvändigt så blir det väl som Plymouthen i USA, fukt kommer säker in men inte ut.

Protte

Postat: 15 oktober 2007, 19:30:07
av xxargs
PHermansson:

Förmodligen har du massor av vatten absoberat inne i husvagnens möbler väggar och golv, kanske 50 - 100 liter - kanske mera

Att torka ur 100 liter vatten kräver 60 kWh i förångningsvärme, som du förstår nu så räcker inte ditt batteri särskilt långt i det avseende.

Har du fukt så har inte ventilationen fungerat bra - punkt. En otät dörr är ingen som helst garanti för god ventilation om det inte fins andra vägar högt upp som kan ventilera ut av solen etc. skapad varmluft med vattenånga.

Med för små ventilareor i utrymmen utan/liten egenvärme så kan man tom. få en motsatt effekt som är välkänd från oljetankar och apparatskåp där 'andningen' mellan svalare nätter och varmare fuktiga dagar gör att skåpet blir våtare och våtare invändigt med bokstavligen kondensdropp och översvämning efter ett tag oavsett hur täta packningarna till dörr och lock än är...


---

Första åtgärden - om du inte tänker renovera nu under vinterna, är att dra bort pressenningen och se till att ventilationen fungerar - om så kanske du får sätta dit en vind eller solcellsdriven ventilator på utsläppet ala för segelbåtar så att det verkligen suger ut luften ur husvagne hela tiden och verkligen gör det när solen för en gångssskull värmer husvagnen - det behövs över 100-tal, kanske över 1000 kubikmeter luft genomvädrat för att torka en enda liter vatten i husvagnen om temperaturkillnaden mellan in och utgående luft är liten och har hög luftfuktighet.


Ventilationen är det viktigaste att fixa, sedan kan man fundera på extravärme för att påskynda processen och då kanske ha några strålvärmare ala koltrådslampa då den även värmer golv och nederdelar av väggar med sin värmestrålning, vilket inte varrmluft självklart gör.. och låter dessa vara igång hela vintern igenom

Vill du renovera nu så är det 10 kW byggfläkten och närmast öppen dörr under några dagar som gäller - efter att du rivit upp all 'förslutande plast' i väggar och golv...

när det gäller den nya väggen måste du tänka dig för två gånger, fuktig luft gå alltid mot kall yta, även i isolering - och någonstans på vägen igenom så uppnås 100 % RF och det börja fälla ut - detta kan kanske accepteras i isoleringen om den snabbt torkar upp igen vid varmare väderlek - men är det mellan två plastskikt så har fukten ingen stanns att ta vägen och efter ett tag blir det så mycket att det blir problem då fukten inte hittar ut samma väg som den en gång hittade in bakom plastskiktet.

innerväggarna på din husvagn får absolut inte byggas fukttät, gör du det ändå får du snart mögellhus II

Postat: 15 oktober 2007, 19:56:52
av PHermansson
Får förtydliga lite: Det finns inga fönster i vagnen, inte heller någon taklucka är monterad. Det ligger presseningar över för att skydda mot regn, men det är inte lufttätt.
Den kartongisolering som finns mjuknar av fukt. Där kartongen inte är mjuk kan det finns fukt, men inte i större mängder.
Jag river bort plasten på insidan där det är mjukt och tar bort den fuktiga kartongisoleringen. När detta är gjort är allt som återstår av golv/tak/vägg ett kompakt glasfiberskal på ett par millimeter. Det finns även en stomme av träreglar emellan plastlagren, dessa får naturligtvis kontrolleras. Det finns i princip inga möbler/inredning, inte när jag är klar med röjandet i alla fall.
Lite bilder finns här:
http://patrikhermansson.se/?q=image/tid/9