LED i lågenergilampa

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jo, men , för min del så väljer man först systemspänning, och i detta fallet 12 v för att man har det på andra ställen, till exempelvis bilarna, båten och lite annat, den finns även på andra bilar, sedan så finns det massor av färdigutvecklade 12v prylar, oftast tack vare att det finns mycket 12v fordon

problemet med kablar är att hålla förlusterna nere så behövs det hyggligt kraftiga kablar , vilket är möjligt men inget jag vill ha, kollade för 12m, och 0.2v vid 140A ger det 160 kvadrat

men annars håller jagmed dig :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sätt dit en SMPS per rum eller liknande?
(48V som stamnät i huset mao)

Biltema har en 31-621 500kr växelriktare som ger 300W "modifierad sinus" ut. Innanmätet ser ut som nedanstående, med två chips identifierade. Det intressanta med den är att det exemplaret jag kollade hadde märkning för 12-24-48V inspänning. Så den är tydligen konstruerad på ett sätt så att man kan ändra inspänningen.
Kommer någon på hur så.. ;), misstänker att SG3525 pin1 sitter i någon spänningsdelare el liknande. Då denna pinne jämförs med en 5.1V inre spänningsreferens. Kanske en ledtråd..
Med denna kan man dra 48V kabel, och driva en ordentlig dator med monitor. Utan ofrivilliga värmeslingor.

U1 = SG3525 (Regulating pulse width modulators)
U2 = LM321N (Low Power Single Op Amp)

Bild
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Annars är väl 48V en lämplig spänning. Då den är lovlig för ej behöriga elektriker.
Vadå är inte definitionen för starkströmanläggning fortfarande "farlig för liv eller egendom" ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jag tror du har helt rätt Mindmapper... jag tror han syftar på att allt under 50v är klenspänning som brukar anses som ofarlig i dom flesta fall.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är en juridisk definition. Man bör alltid se upp när stor mängd energi är i rörelse. Mao man bör ha respekt även för <50V.
Senast redigerad av blueint 19 oktober 2007, 22:05:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Micke_s skrev:Moodspot lät intressant.
Jag har en sånn, helmysig när den bytar runt slumpmässigt bland grön/blå. Den röda växlningen är lite väl snabb.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Det är en juridisk definition. Man bör alltid se upp när stor mängd energi är i rörelse. Mao man bör ha respekt för <50V.
Det är den definitionen som styr om man behöver elbehörighet eller inte. 48V från batterier som kan kräma ut massor med ampere är definitivt en starkströmsanläggning, och inte bara en juridisk påfundighet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

<50V betraktas normalt som ofarligt men om det som sagt samtidigt är högström involverat så kan det vara en helt annan sak.

Exempelvis 48V och säg en 10mA ser jag inte som något farligt, men 48V och säg tex kanske en 350A+ eller så hade jag absolut haft respekt för. Så strömstyrkan har ju också en betydelse i det hela.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Så vad hænder om man sætter in en læmplig sækring? Som ej behørig så borde man ju inte kunna anførtros att koppla in sækringen korrekt och så vidare.
Betyder detta då att om jag vill koppla in ett litet 12V-næt hemma eller i sommarstugan, før att driva diverse LED-belysningar och dylikt, så måste jag slæpa dit en elektriker som får sækra av mitt bilbatteri så att det blir "ofarligt" att koppla med?
Jag vet att det var 48V i exemplet ovan men ett ensamt bilbatteri eller x antal parallellkopplade kan ju spotta ur sig tillræckligt med energi før att det skulle kunna vara "fara før liv och egendom".
Gissar att om ovan ær sant så finns det en hel del olagliga eldragningar i diverse sommarstugor runt om i Svea Rike. =)

/Tottish
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Då jag lärde mig om detta i skolan (militärets skola i elektronik) var definitionen att allt upp till 24Vac och 36Vdc var "svagström", allt över var "starkström". Att dessa begrepp egentligen borde vara lågspänning hhv. högspäning är en annan sak.

Men visst är farligheten beroende av antalet Watt som kan brännas av.

Jag håller på att fundera lite över om de vore möjligt (frugan och hennes estetiska krav) att bygga ett extra nät med en lämplig spänning (24V är ett bra värde) och en RS485-kommunikation i, då kan man ganska enkelt bygga lite fönsterlampor samt deras styrning (av/på/dimma/byta färg osv.), driva sensorer (t.ex. temp. sensorer lite varstans, inne & ute, rörelsesdetektor ute & inne, ringklockan...). Till en "lindrig" hus-automatisation vore det riktigt trevligt med de möjligheter faktisk.

Att jag funderar på 24V är för att det blir enkelt att ha en mindre switch ner till 5V eller vad elektroniken kör på, vid 48V blir det mindre urval och att driva en 1W LED i en fönsterlampa kommer bara att dra 34mA vid 80% effektivitet i en switchregulator, 34mA kan man fint belasta en RJ45 med, tunna (=lättplacerade) kablar osv.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Med extremt låg baudrate kan ju kablarna i princip se ut hur som helst.
Hur kommer RS485 att reagera om man bygger det som stjärnnät (eller "små" stubbar iaf)?
Eller kommer du dra *en* slinga runt kåken?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om man kör låg hastighet på RS485'an och sedan drar ett stubb/stjärnnätskulle det nog gå bra, systemet kan fint fungera på 2400 baud ju.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

2400? Så snabbt? :)
Försvaret kör 50 baud på vissa sträckor där man kör data över risiga radioförbindelser.
Kom bara inte ihåg vad det var som styrdes... :?

Men 2400 borde ju kanske inte vara något problem.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon kabel som är billigare än Cat. nätverkskabel. Men ändå har kontrollerad impedans osv..? Gärna två par.
Hur snabbt kan man pumpa data i en multidrop cat.5 annars..?, tänkte om man kunde ansluta lite webbkameror för stillbilder mha rs485 el likn. Men det kräver ju en del överförings kapacitet.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

De PCI-kort för RS485 jag använt har varit begränsade till 1Mbit. Det borde tyda på att det inte är omöjligt iaf.
Skriv svar