Tändningsproblem - nytt system baserat på nuvarande stator
Postat: 3 oktober 2007, 16:41:10
Bara för att jag gillar att dunka huvudet i väggen har jag köpt en moped (Piaggio Ape 50) med diverse elektriska fel. Det som får mig att klia mig i skallen är tändningen, eller kanske snarare avsaknaden av sådan.
Tändsystemet är av CDI-typ, alltså Capacitor Discharge Ignition. (För er som inte vet hur det fungerar: en kondensator laddas upp till några hundra volt, en tyristor laddar ur den genom tändspolens primärlindning och man får en gnista, något förenklat givetvis.) På statorn finns två spolar för tändsystemet:
Strömförsörjning, ger ca 150VAC peak obelastad när startmotorn körs
Givare, ger en negativ puls på ett par volt
Så långt verkar det hyfsat okej, även resistansmätningarna ger ganska rimliga resultat så statorn verkar vara frisk - men det är lite svårt att vara säker.
Elektroniken och tändspolen är ingjuten ihop i någon hård ingjutningsmassa, så det enda man kan säga där är att den ser bra ut utvändigt. Mätningar är ganska lönlösa utan siffror att jämföra med, och det har jag inga... Men i alla fall, statorn verkar ju frisk och tändsystemet består bara av stator och denna (så kallade) CDIn, så jag är ganska övertygad om att felet finns dolt någonstans inne i denna stenhårda epoximardröm. Enda sättet att veta säkert är att prova att byta ut delarna, men med en prislapp från 1000kr styck och uppåt är det ganska ointressant. Att försöka öppna CDIn undviker jag också helst så länge jag inte är SÄKER på att den är död. Är den det inte från början lär den ju vara det efteråt.
Det uppenbara alternativet blir ju att bygga ihop elektronik själv, och jag har gjort det en gång förut, men det systemet hade positiv utsignal från givaren = busenkelt att trigga tyristorn.
Så, äntligen, här kommer frågan: Har någon några bra, billiga, enkla förslag på hur jag kan göra om den negativa pulsen till positiv? (Det FINNS ett 12V batteri så ström finns tillgängligt, men jag vill helst undvika att använda det då det skulle göra det nästan omöjligt att starta med tomt batteri.)
Tändsystemet är av CDI-typ, alltså Capacitor Discharge Ignition. (För er som inte vet hur det fungerar: en kondensator laddas upp till några hundra volt, en tyristor laddar ur den genom tändspolens primärlindning och man får en gnista, något förenklat givetvis.) På statorn finns två spolar för tändsystemet:
Strömförsörjning, ger ca 150VAC peak obelastad när startmotorn körs
Givare, ger en negativ puls på ett par volt
Så långt verkar det hyfsat okej, även resistansmätningarna ger ganska rimliga resultat så statorn verkar vara frisk - men det är lite svårt att vara säker.
Elektroniken och tändspolen är ingjuten ihop i någon hård ingjutningsmassa, så det enda man kan säga där är att den ser bra ut utvändigt. Mätningar är ganska lönlösa utan siffror att jämföra med, och det har jag inga... Men i alla fall, statorn verkar ju frisk och tändsystemet består bara av stator och denna (så kallade) CDIn, så jag är ganska övertygad om att felet finns dolt någonstans inne i denna stenhårda epoximardröm. Enda sättet att veta säkert är att prova att byta ut delarna, men med en prislapp från 1000kr styck och uppåt är det ganska ointressant. Att försöka öppna CDIn undviker jag också helst så länge jag inte är SÄKER på att den är död. Är den det inte från början lär den ju vara det efteråt.

Det uppenbara alternativet blir ju att bygga ihop elektronik själv, och jag har gjort det en gång förut, men det systemet hade positiv utsignal från givaren = busenkelt att trigga tyristorn.
Så, äntligen, här kommer frågan: Har någon några bra, billiga, enkla förslag på hur jag kan göra om den negativa pulsen till positiv? (Det FINNS ett 12V batteri så ström finns tillgängligt, men jag vill helst undvika att använda det då det skulle göra det nästan omöjligt att starta med tomt batteri.)