Sida 1 av 3

Åka Buss

Postat: 29 september 2007, 12:45:12
av SvenPon
Min sambo och jag åkte buss igår.I bussen fanns det en automatisk kvinnoröst
som ropade ut hållplatserna helt korrekt.

Genast kom funderingen och samtalsämnet upp.

Hur går det till att få denna synkronisering.
Vad händer om bussen råkar ta fel gata/väg ?

Postat: 29 september 2007, 12:48:08
av Illuwatar
GPS + databas över alla stationer (med tillhörande röstpromptar). Detta är min gissning...

Postat: 29 september 2007, 12:52:29
av Micke_s
Hjulräknare och sync på ändstationerna har jag för mig att de kör i lund förut.

Postat: 29 september 2007, 13:19:07
av 13th.Marine
GPS tror jag inte det är, när de byggde om en väg i lund så innebar det att bussen fick köra en omväg och då kom hållplatserna ur synk.

Postat: 29 september 2007, 13:25:43
av MadModder
Kommer inte ihåg om det är GPS eller annan radiokommunikation i Stockholmsbussarna, men det är inte död räkning mha hjulen iaf.
Bussarna i Stockholm som stannar vid hållplatserna som har en display med nedräkning i minuter till nästa buss, kör med en central dator som håller reda på var alla bussar håller hus nånstans, och sen skickas data ut till alla displayer och röstsystem.

Postat: 29 september 2007, 16:48:18
av Karro
I Göteborg, när jag bodde där, har jag varit med om att det varit ur synk. De hade också display på hållplatserna, som jag tror var ett separat system programmerat efter tidtabellerna.

Postat: 29 september 2007, 17:50:55
av squiz3r
Här nere händer det ofta att de är ur sync, ibland kan de vara på helt fel ställe.. Har för mig att jag har hört att de inte har råd med GPS i alla bussarna därför kör de dödräkning på hjulen.. :)

Mvh.

Postat: 29 september 2007, 20:39:12
av Cryptomaster
Jaha, tänk sån lyx man kan ha, här har vi då ingen röst alls i bussarna. Om inte föraren känner för att ropa upp hållplatserna då.

Vilken Hållplats !?

Postat: 29 september 2007, 22:14:48
av SvenPon
mmm... tänker i samma banor dvs GPS.

Undrar om det är rätta svaret.Trodde detta expert Forum skulle kunna
utreda detta för en funderande elektronik-freek.

Det där med hjulen verkar hisspigt stenålder.

Min snabba gissning var att chauffören trycker på en knapp.

Postat: 29 september 2007, 23:17:27
av speakman
De flesta skulle nog kunna göra en lösning, men du efterfrågar hur det fungerar idag, och då bör man nog ha haft någon kontakt med bussbolagen, annars blir det bara kvalificerade gissningar.

Postat: 30 september 2007, 12:35:53
av MicaelKarlsson
SvenPon: Varför frågade du inte chauffören?? Eller ringer bussbolaget?

Så kan du berätta här och allas nyfikenhet är stillad! :D

Postat: 30 september 2007, 14:31:41
av oJsan
Om nu detta stämmer så har åtminstone några stockholmsbussar GPS:
http://www.physto.se/~kr/GPS_S.html

Denna artikel (fem år gammal) säger att det sitter GPS i lokalbussarna på rätt många orter... bland annat här i Umeå. Jag minns att "utropssystemet" infördes strax efter att jag flyttat upp hit (vilket var ca fem år sedan).
http://www.nyteknik.se/art/23179

Edit: lade till "stockholms"

Postat: 30 september 2007, 23:09:37
av ristomemo
squiz3r skrev:Här nere händer det ofta att de är ur sync, ibland kan de vara på helt fel ställe.. Har för mig att jag har hört att de inte har råd med GPS i alla bussarna därför kör de dödräkning på hjulen.. :)

Mvh.
Är ju i dagens läge inte speciellt dyrt med GPS. Men är systemet mer än 10 år så kan det ju tänkas att det enbart är hjulmätningen det går på. Vet att vissa av de system som finns idag använder både GPS, hjulsignal, och synk via dörröppningarna på busshållplatserna.

Postat: 30 september 2007, 23:15:40
av jojje
Jag har skickat en fråga till SL (Stockholms Lokaltrafik).
Får se i morron om nån ids svara.

Postat: 1 oktober 2007, 17:49:41
av netrunner
I stockholm prioriterar trafikljusen alla bussar. Man kan lätt se detta på att det sitten en liten vit lampa som visar att trafikljuset väntar på att en buss ska passera innan det växlar grön -> rött.

På så sätt ska man öka medelhastigheten på bussarna genom att dom inte ska bli stoppade vi rött lika ofta. Tydligen har bytt systemet så att det nu är data-länk mellan trafikljuset och bussen.

Jag frågade nyligen på en buss vid starthållplattsen om han skulle gå till en viss hållplatts. Genast började föraren att slå på en liten pekskärm för att bläddra i ett menysystem. Där kunde han se alla hållplattser och när han skulle vara framme.

Man kan anta att det är ett ganska sofistikerat system som kan säga om han ligger före eller efter i tidtabellen och som även vet var han är.