Strömtransformator
Postat: 27 september 2007, 00:02:59
I en annan tråd skrev jag att jag hade problem med elektromagnetisk störning från en trafo. Den är på 48VA. Jag vet inte vad typen heter. Den ser ut som en C-kärna med två spolar, men kärnan är kvadratisk som en E-kärna. Hammond beskriver den så här: "Low profile mounting, dual - split bobbin design. Low primary to secondary coupling, balanced windings, no electrostatic shield required and low EMF radiation due to semi-toroidal design."
Jag köpte en ny trafo hos Elfa. Det är annan tillverkare, men är av samma typ. Det är möjligt att det blev någon förbättring (trafon är mindre), men ingen av betydelse. (Jag tror inte C eller E spelar någon roll här.) Jag har fortfarande svårt att förstå, än mindre acceptera, att en strömtrafo kan avge så mycket elektromagnetism som dessa tycks göra.
Ringkärnor är bättre än andra typer i detta avseende. Det är något jag är medveten om. Men "bättre" kan vara allt från marginellt bättre till natt och dag. Jag har helt enkelt inte sett något skäl att bry mig om dem. (Jag har använt ringkärnor tidigare. Men det har inte varit så att jag har kunna härleda ett projekts framgång eller misslyckande till trafon. Trafon i sig har helt enkelt inte varit en faktor som jag såg det.) Men nu hade jag hamnat i en situation var ringkärnan var mitt sista hopp.
Hur som helst, jag provade nu med en ringkärna. Trafon var inte inkapslad så kablar (inte minst de från strömuttaget) begränsade mig något. Jag kunde inte placera trafon hur som helst för att se om övrig elektronik påverkades. Men från mitt korta test kan jag konstatera att ringkärnan inte påverkade elektronik eller signalkablar alls. Där var inget hum eller brum alls.
Hum uppstod när jag skruvade upp volymen tillräckligt. Men skillnaden är natt och dag. Jag fick tidigare ge upp min tanke på att ha RIAA-försteget och nätdelen i samma chassi. Efter allt jobb jag haft med detta så skulle jag aldrig försöka mig på att placera RIAA-steg och nätdel i samma chassi om jag inte kände mig säker på saken. Det finns givetvis inga garantier. Men jag kommer att ge mig på det så fort jag får tid.
Lika svårt som jag har att förstå hur problematiska de andra transformatorerna är, lika svårt har jag att förstå att där kan vara sån här skillnad. Jag är förbannad. Jag vet att jag inte är en idiot. Men de problem jag haft den senaste tiden, vilket inkludera mitt vanliga försteg, har fått mig att känna mig som en. Det har tvingat mig att ställa desperata och omöjliga frågor här.
Från nu är det endast ringkärnor som gäller för mig. Trist bara att jag nu har fem C- eller E- vad det nu är för kärnor liggande till ingen nytta.
Detta var inte menat som en fråga, utan bara en observation. Och för att få skriva av mig min ilska, frustration och, emellanåt, förtvivlan. Men där är fortfarande en fråga jag inte kommer undan. Som sagt, jag har fortfarande svårt att förstå denna skillnad. Det känns overkligt, som om det bara är jag som har dessa problem. Men om nu skillnaden är så här stor och andra transformatorer är så problematiska (vilket fortfarande är obegripligt för mig), varför används de? Varför finns de ens?
Jag köpte en ny trafo hos Elfa. Det är annan tillverkare, men är av samma typ. Det är möjligt att det blev någon förbättring (trafon är mindre), men ingen av betydelse. (Jag tror inte C eller E spelar någon roll här.) Jag har fortfarande svårt att förstå, än mindre acceptera, att en strömtrafo kan avge så mycket elektromagnetism som dessa tycks göra.
Ringkärnor är bättre än andra typer i detta avseende. Det är något jag är medveten om. Men "bättre" kan vara allt från marginellt bättre till natt och dag. Jag har helt enkelt inte sett något skäl att bry mig om dem. (Jag har använt ringkärnor tidigare. Men det har inte varit så att jag har kunna härleda ett projekts framgång eller misslyckande till trafon. Trafon i sig har helt enkelt inte varit en faktor som jag såg det.) Men nu hade jag hamnat i en situation var ringkärnan var mitt sista hopp.
Hur som helst, jag provade nu med en ringkärna. Trafon var inte inkapslad så kablar (inte minst de från strömuttaget) begränsade mig något. Jag kunde inte placera trafon hur som helst för att se om övrig elektronik påverkades. Men från mitt korta test kan jag konstatera att ringkärnan inte påverkade elektronik eller signalkablar alls. Där var inget hum eller brum alls.
Hum uppstod när jag skruvade upp volymen tillräckligt. Men skillnaden är natt och dag. Jag fick tidigare ge upp min tanke på att ha RIAA-försteget och nätdelen i samma chassi. Efter allt jobb jag haft med detta så skulle jag aldrig försöka mig på att placera RIAA-steg och nätdel i samma chassi om jag inte kände mig säker på saken. Det finns givetvis inga garantier. Men jag kommer att ge mig på det så fort jag får tid.
Lika svårt som jag har att förstå hur problematiska de andra transformatorerna är, lika svårt har jag att förstå att där kan vara sån här skillnad. Jag är förbannad. Jag vet att jag inte är en idiot. Men de problem jag haft den senaste tiden, vilket inkludera mitt vanliga försteg, har fått mig att känna mig som en. Det har tvingat mig att ställa desperata och omöjliga frågor här.
Från nu är det endast ringkärnor som gäller för mig. Trist bara att jag nu har fem C- eller E- vad det nu är för kärnor liggande till ingen nytta.
Detta var inte menat som en fråga, utan bara en observation. Och för att få skriva av mig min ilska, frustration och, emellanåt, förtvivlan. Men där är fortfarande en fråga jag inte kommer undan. Som sagt, jag har fortfarande svårt att förstå denna skillnad. Det känns overkligt, som om det bara är jag som har dessa problem. Men om nu skillnaden är så här stor och andra transformatorer är så problematiska (vilket fortfarande är obegripligt för mig), varför används de? Varför finns de ens?