Sida 1 av 1
Transientskydd
Postat: 19 september 2007, 09:38:21
av hakank22
Hej.
Jag behöver ett transientskydd i en applikation. Matande sida ligger på ca 18V. Den matande sidan består av bla elektrolyter som laddas upp under inkoppling och generarar rätt skapliga transienter. Jag hade tänkt mig en induktans med ett motstånd paralellellt i serie med + matningen. Max belastning ligger på 60-80A
Vad behöver jag tänka på när jag väljer ut värden för dessa komponenter? En annan lösning skulle ju kunna varit ett relä med motstånd över de slutande kontakterna, 0.1 ohm eller liknade för att begränsa strömmen vid inkoppling till relät drar men vill inte ha denna lösning.
/Håkan
Postat: 19 september 2007, 10:07:30
av Piratman
Intressant är och veta hur mycket ström det drar under normala förhållanden, är 60-80 A inrusningströmmen till kondingarna vid påslag?
Hur stora kondingar, och vad matas det hela med?
Det är ganska stora strömmar och det normala är att man gör en sån lösning som du nämner med seriemotstånd och kortslutningsrelä.
Hade det vara mindre strömmar finns lösningar med PTC motstånd, de blir varma av strömmen och ökar därför resistansen, sedan när kondingarna är laddande och strömmen sjunker så sjunker även motståndet.
Postat: 19 september 2007, 12:16:03
av hakank22
Inrusingström är okänd (har inget att mäta med) Kondingarna är inte så stora dock. De är inkapsladei krympslang och har inte tittat efter värde men gissningsvis runt 2X220microfarad parallellt.
Den bakomliggande kraftkällan är 4Ah Lipo batteri. LiPo batterier har en ganska hög kortslutningsström.
Normalströmmen är svår att förutsäga. Applikationen är ett fartreglage för borstlösa motorer till modellflygplan. Skulle tippa på ett medelvärde runt 1/3 av toppströmmen. ~20A
Anledningen till att jag vill försöka få bort transienterna är att jag redan förstört ett fartreglage och en mottagare (för RC).
/Håkan
Postat: 19 september 2007, 12:21:29
av peter555
Varför tror du att det är strömmen vid inkoppling som förstör dina prylar, går kondensatorerna sönder ?
Postat: 19 september 2007, 12:28:00
av Piratman
Hmm, tror inte att det är strömmen vi ska titta på då.
Är det transienter som slår sönder trissorna som driver motorn?
Det går att sätta ett transientskydd på ingången, men eftersom batterierna som matar är lågohmig tror jag inte felet är där.
Kan det vara motorn som inte passar mot fartreglaget?
Vad har det blivit för fel på fartreglaget?
Kortslutning, avbrott, ????
Postat: 19 september 2007, 12:31:17
av hakank22
Ja helt hundra kan man ju inte vara:-) Men de gick sönder vid just inkoppling. Vid tillfället kopplade jag in och ur ganska frekvent pga tester. Vid analys av mottagren hade ett motstånd på matande 6V (som tas från 18 volten) bränt. Har inte undersökt varför det bränt men det ligger förmodligen nån kortsluten halvledare efter motståndet. Har inte dissekerat fartreglaget ännu. Till saken hör att jag inte har någon strömbrytare utan kopplar ihop batteriet direkt i kontakter. Viss blixtbildning kan observeras just vid dessa inkopplingar..
/Håkan
Postat: 19 september 2007, 12:32:13
av peter555
Jag skulle satsa på att det är transienter från motorn som knäcker prylarna. Antagligen blir det kortis i H-bryggan först, sedan brinner den upp eftersom du har så mycket ström att tillgå.
Postat: 19 september 2007, 12:34:57
av hakank22
Piratman skrev:Hmm, tror inte att det är strömmen vi ska titta på då.
Är det transienter som slår sönder trissorna som driver motorn?
Det går att sätta ett transientskydd på ingången, men eftersom batterierna som matar är lågohmig tror jag inte felet är där.
Kan det vara motorn som inte passar mot fartreglaget?
Vad har det blivit för fel på fartreglaget?
Kortslutning, avbrott, ????
Det som har pajjat på fartreglaget är inte effektdelen utan styrelektroniken. Fartreglaget regagerar inte längre då man kopplar på spännimng. Samma sak med mottagren. Felet uppstod i direkt samband med inkoppling av batteriet, innan något motorpådrag.
/Håkan
Postat: 19 september 2007, 12:40:13
av peter555
OK, då låter det lite annorlunda. Har du schema, bilder ?
Postat: 19 september 2007, 12:45:40
av Piratman
Laga och kör....... vissa saker hittar man aldrig förklaringen till.
Ska grejorna passa ihop så borde det fungera!
Strömförsörjs mottagaren via fartreglaget?
I så fall verkar någon spänningsregulator ha hälsat hem i fartreglaget.
Postat: 19 september 2007, 12:50:58
av hakank22
Har ingen ritning på fartreglage eller mottagare. Jag ser dessa som förbrukade. Vad jag ville försäkra mig om var att det inte skulle hända igen. Därav transientskydd och funderade just därför på en induktans på matningen. Funderade på om man inte skulle kunna linda till ngt lämpligt med isolerad koppartråd. Det är ju hyffsat stora strömmar..
/Håkan
Postat: 19 september 2007, 12:58:08
av Piratman
Problemet kan bli mycket värre med en induktans i serie, när man stänger av måste magnetismen i induktansen ta vägen någon stans och då får du ett mot-EMK som kan slå sönder mycket mer.
Till så stora strömmar måste man leta felet någon annan stans, inte försöka dölja symtomen.
Postat: 19 september 2007, 13:10:03
av hakank22
Hade tänkt att ladda ur den via motsåndet som jag tänkte lägga parallellt. Hela ide'n kanske inte är bra men men..
/Håkan