Sida 1 av 3

Varvräknare med kabel!

Postat: 11 september 2007, 23:35:53
av PHermansson
Även jag har blivit sugen på att bygga varvräknare, äntligen en användning för en PIC i tvåtaktaren.
Har kollat på tråden om räknare utan kabel, denna idé tror jag jag står över då spänningen i tvåtaktaren inte är direkt vacker med mycket störningar från alla håll och kanter.
En köpt varvräknare kommer inte på fråga, de nya som säljs klarar inte tre cylindrar. Om man skulle ha tur och hitta en originalräknare lär den kosta alldeles för mycket.
De vanliga räknarna är dessutom inte särskilt snygga, tänkte mig därför en liten enhet med 2-4 små 7-segmentsdisplayer i instrumentbrädans underkant.
Planerna så här långt:
Varvtalsavkänning - krets på tändspolens minussida.
Processor - PIC16F628
Språk: C, inte mikroC men kanske C18?
Display - 2-4 små 7-segmentsdisplayer. Fyra är tydligast, men egentligen räcker det me två och visa varv*100.

Postat: 12 september 2007, 07:39:27
av Noxin
Inte ska du väl förstöra en så fin gammal kärra med digital varvräknare?! :shock:
Det är helgerån!
Hitta en snygg analog mätare med visare och bygg något sjysst interface till den.
Någon slags MC-mätare kanske kan vara något?

Postat: 12 september 2007, 08:24:24
av PHermansson
Nej egentligen vill jag inte förstöra den med någonting alls, men jag vill ha en varvräknare. Tanken var då att en digital räknare blir minst och kan monteras under instrumentpanelen där den knappt syns. En analog mätare blir oundvikligen större även om den kanske passar in bättre.

Postat: 12 september 2007, 10:39:29
av Icecap
Det går att trimma en "vanlig" varvräknare till att visa rätt, det är bara att byta ut ett motstånd.

En gammal SAAB ska inte förfulas med digitalgrejer om det inte är för att ha en gammal bil med nyaste elektroniken i på allt.

Varvräknare som kan kopplas om till olika cylinderantal har bara en brytare som väljer mellan 2 motståndsvärden och detta borde ju vara till att "trimma"

Postat: 12 september 2007, 11:53:51
av PHermansson
Men jag vidhåller det fortfarande... en rund analog räknare skulle synas och störa mer...
Tanken är ju att gömma det hela så att den bara syns från förarplats vid färd, en liten display på säg 12x30 millimeter... i underkant av panelen:

Bild

Jag tänker mig absolut inte något blaffigt så att det ser ut som en sen 80-talare...

Postat: 12 september 2007, 14:02:55
av Icecap
Jooo.... det förstås...

Men att använda C18 till en PIC16F628A.... tyvärr inte! C18 är till PIC18F-serien.

Men assembler är för killar med hår på bröstet!

Sköt om pärlan.

Postat: 12 september 2007, 15:30:24
av PHermansson
Icecap skrev: Sköt om pärlan.
Alltid! Tänk om vardagsbilen fick bara ett uns av den uppmärksamheten gamlingen får :)

Just det C18 går inte... Får ta någon annan C-variant då. Har programmerat tillräckligt med assembler, nu för tiden gör jag det om det verkligen behövs. C går mycket fortare :)

Postat: 13 september 2007, 01:48:40
av v-g
En sån här display kanske skulle kunna vara något?

Varför inte koda allt i assembler får du väl signalen filtrerad är allt i princip klart då programmeringen (för mig) är väldigt enkel.

Antigen tar du tid mellan två pulser eller räknar pulser under fast tid.

Postat: 13 september 2007, 03:54:29
av Icecap
En 5x5 matris ger fula tal, läsbara förvisso men fula.

Postat: 13 september 2007, 05:06:12
av v-g
Icecap:"Säljaren" har ju fler såna dära displayer men nu tänkte jag mest på principen. Var ju dessutom bara föraren som skulle se det.

Postat: 13 september 2007, 08:44:04
av Icecap
Den var ju avsevärd trevligare faktisk.....

Mätmetoden beror självklart på önskat noggrannhet och uppdateringsfrekvens.

Om man räknar-pulser-i-viss-tid och ska ha en upplösning på 10 RPM måste man räkna i 2 sek om man får 3 pulser/varv, med 1 puls/varv blir det självklart 6 sekunders uppdateringshastighet och det är "lite" sunkigt tycker jag, man hinner varva upp ordentligt under 6 sekunder.

Alltså vill jag förespråka att mäta tiden mellan pulser under ett antal varv, säg 2-4 varv. Är man riktig ambitiös skapar man en flytande medelvärdesbildning under t.ex. 8 varv, då får man snabb respons, "stabilt" värde osv. och det är inte så himla mycket krångligare. 8 varv då man lätt kan dela med 8, det är ju bara att shifta lite bits.

Postat: 13 september 2007, 09:26:44
av PHermansson
Lustigt att jag kollade på den sistnämnda displayen för en liten stund sedan och kom fram till att den skulle förenkla konstruktionen betydligt :)
Men tack för tipset ändå!

Postat: 13 september 2007, 09:36:00
av PHermansson
Hmm nu blir det som vanligt... Fler funktioner!? Batterimätare var det jag kom på nu, antingen ren mätare eller bara en Low bat-varning. Den sistnämnda vore enkel med en spänningsdelare och en Schmitt-trigger...

Postat: 13 september 2007, 12:23:27
av Icecap
En PIC med AD-omvandlare, en pålitlig 5V (blir ju referens) och en spänningsdelare....

Postat: 13 september 2007, 12:55:38
av PHermansson
Sant, enkelt! Tror det ligger en 16F88 och skräpar någonstans, borde funka. Får ta och beställa en display, rita schema och bygga!
Yttertemperaturmätare? Varför inte :)
Mätaren visar vanligtvis varvtalet, trycker man på en liten knapp så kommer batterispänningen. Ett tryck till så visas temp. Ett tredje tryck så?