Sida 1 av 1

Varvräknare utan kabel !

Postat: 10 september 2007, 09:35:20
av Capten
Hej,
Jag är en glad amatör som behöver lite hjälp och idéer i mitt nya projekt som säkert intresserar fler motorintresserade.
Jag vill bygga en så kallad "shift light" till MC och vill göra det utan inkoppling i kablaget, endast spänningsmatning.
Jag har sett att det finns för bilar. se exempel här http://www.streetpower.se/webbutik/shif ... r_315.html

Jag antar att de har någon frekvens-puls räknare som räknar generatorns varv eftersom den passar alla bensinmotorer med alla antal av cylindrar och har en manuell inställning.
MC´n har ju en fast stator och kan jag bara begripa hur jag skall kunna mäta dess frekvens/pulser bör det ju gå att räkna dessa och dividera med antalet spolar i lindningen.
Min tanke är att sedan andvända en PIC.

Alla idéer är varmt välkomna.

Postat: 10 september 2007, 10:46:14
av Icecap
De räknar knappast generatorns varvtal, det är sannolikt tändningspulserna de räknar då dessa stör en hel del.

Det är nog möjligt att ta ett högpassfilter på matningen och kolla om det finns pulser över ett visst "varvtal" och sedan räkna på detta.

Men det förklarar inte varför du gärna vill göra ingrepp på matningen men inte på en enda extra ledning: tändningen. Någon speciell anledning?

Postat: 10 september 2007, 11:21:48
av Capten
Det är en fyrhjuling och det finns cigg uttag. Men det finns även spänningsmatning upp till instrumentet(hastighet, tank, klocka mm) men någon varvräknare finns inte.
Högpassfilter??? Vad för komponent pratar vi om nu?

Postat: 10 september 2007, 11:37:53
av Icecap
Ta inte illa upp men när du inte ens vet så mycket lär det nog bli svårt för dig att knåpa ihop detta.

Ett högpassfilter är i sin enkelhet en kondensator och ett motstånd kopplat så att höga frekvenser släpps igenom och låga dämpas betydligt. Vilka frekvenser som är vad beror på komponentvärden.

Dessa signaler ska sedan förstärkas och filtreras och sedan omvandlas till stabila tydliga signaler, det är inte så himla svårt om man kan en del om elektronik men är man inte helt hemma på detta blir det inte helt enkelt.

Sedan ska dessa pulser överföras till en shiftlight-funktion, ganska enkelt det också men ändå lite krävande och innan måste man ju kolla att det är rätt signal man faktisk mätar, det vore ju för djävligt om den inte mätar motorvarv men istället blinkersfrekvensen. :wink:

Postat: 10 september 2007, 13:54:31
av Capten
Jo, man är ju amatör. Att det var 15-18år sedan man satt och klurade/lödde kopierings interface till VIC-64 gör ju inte saken lättare :D
Tid lär det ju ta men envis e man ju så det räcker.
Eftersom mina kunskaper är lite bristfälliga i det elektriska frågar jag ju här. Mjukvaran har jag lättare för.
Jag tror jag kanske ska åka hem till morsan och rota i källaren och se om mitt gamla oscilloskåp finns kvar. Då kanske man kan se vad för frekvenser som finns där och vad för styrka.
Vad tror ni mer begåvade på området?

Postat: 10 september 2007, 14:09:39
av Icecap
Att ta fram oscilloskopet (det är väl inte så stort att det har blivit till ett skåp?) kan vare en mycket bra idé, då vet du vad du har att göra med. Koppla den till AC och mät matningen i uttaget när den kör, då ser du om du har pulser som kan vara tändningspulser. Om du har den information lär mycket bli enklare.

Postat: 10 september 2007, 14:36:44
av Capten
:lol: Så stort är det inte men morsan kan ju någon gång tyckt att det var en ynklig TV som låg i källaren och då ligger det på skroten Ω
Ska jag börja med att filtrera bort de lägsta frekvenserna innan oscilloskåpet eller ska jag bara koppla på och se vad som finns? Om jag letar lite finns säkert lite komponenter över sen man byggde ljudanläggning i bilen för 10 år sen. :roll:

Postat: 10 september 2007, 15:03:04
av Icecap
Kolla först med OSCILLOSKOPET, slå den i AC och se hur pulserna ser ut när du varvar och dylikt. Kan du ta ett kort eller skissa lite kommer du att ha halva jobbet klart.

Postat: 10 september 2007, 16:13:26
av Capten
Undrar var skÅÅpet kan stå igentligen. 8)

Ni ska få höra resten men där är jag nästan i land. Varv informationen ska in i en PIC tillsammans med undertrycket från motorn via en trycksensor. Den är redan inhandlad. Jag måste såklart veta när jag ska växla ner eller när växeln ska hållas kvar lite längre. Sen blir det programmering.

I mitt nästa liv ska jag bygga en växellåda.

Postat: 10 september 2007, 20:24:49
av kifkroker
varför nöja dig med en låda? bygg ett växelskåp! =)

Postat: 11 september 2007, 09:21:48
av Capten
Det e ju en strålande idé faktiskt. Kanske lägre resistans ocksåΩ