Sida 1 av 2

Effektivaste kylningen - Inblås eller utblås?

Postat: 8 september 2007, 12:15:50
av tax
Håller på att bygga om en rc-båt från att haft två motorer på 2x40W till att den plötsligt har 2st motorer 200W. Detta gör att motorerna blir väldigt varma trots att det är brushlessmotorer.
Skrovet är extraförstärkt med glasfiber och polyamidplast så nu återstår bara kylningen.

Som ni ser på denna bilden:
http://home.vxu.se/taxsv97/victory.jpg
Finns det två ventilationshål (1)
Jag hade tänkt att vid (2) borra ett gäng hål inom en kvadrat av 40mmx40mm och sedan sätta en fläkt under där.

Tänkte även placera en fläkt vid motorerna, tex. bakom dem.
Varje motor har en alluminium-kylfläns på sig från en modifierad cpu-kylar-fläns.

Min fråga är nu: Åt vilket håll skall fläktarna blåsa för att bli effektivast?
Se denna bild för motorplacering:
http://home.vxu.se/taxsv97/motorplacering.jpg

Kan jag göra på något annat sätt för att få effektivare kylning?

Tack på förhand

Postat: 8 september 2007, 12:29:42
av Calle
Beror på, är de inrunners så kan man du vira en bunte tunna kopparrör runt dem och dra en slang som får vatten via propellern, så har du nog kylning som är bättre än fläktar.

outrunners borde man kunna montera en liten fläkt på motorkroppen
så kyler de sig själva.

Postat: 8 september 2007, 12:31:33
av tax
det är inrunners. Anledningen med fläktarna är att undvika krånglet med vattenkylning. Så jag undviker helst det så mycket det går.

Postat: 8 september 2007, 13:40:56
av gvs
Ha! en sådan båt har jag, dock fortfarande omodifierad. Tyckte det var ett så bra pris på den så jag kunde inte låta bli att köpa den :) Att ha tid att fixa den är ju ett senare projekt

Postat: 8 september 2007, 14:07:24
av Greensilver
Det viktiga är hur många luftombyten/tidsenhet som du får samt att den luft som byts ut passerar kring det som du vill kyla. Har inte kikat på din bild men det känns som om övertryck i motorrummet är bättre än undertryck så förslagsvis sätter du fläkten så att den trycker in luft från lämpligaste (torraste) ställe. Luften kan sedan ventileras ut med frånluftsventiler utan att placeringen av dessa blir så kinkig.

Tror jag! :P

Postat: 8 september 2007, 14:40:46
av JimmyAndersson
Instämmer med Greensilver. :)
Undertryck gör iofs att man får lite hjälp på traven med inblåset,
men det är bäst att blåsa in luft mot de varma stället. Så det stämmer utmärkt. :)

Postat: 8 september 2007, 16:14:54
av tax
typiskt att det skulle bli den svåraste varianten att applicera :) haha

ok, men var ska jag blåsa in luft?

Postat: 8 september 2007, 16:45:10
av peter555
Eftersom du ska ha så kraftiga motorer antar jag att det är tänkt att den ska gå fort. Är det inte risk att du får in en massa vatten genom ett så stort hål ?

Kan du inte montera motorerna i ett aluminumblock och sätta dit en heatpipe-kylare som kyls direkt i vattnet ? Det borde gå att sätta en plåt på undersidan av båten så du inte ökar strömningsmotståndet nämnvärt.

Postat: 8 september 2007, 16:52:10
av tax
intressant förslag!!! Kollat lite på olika heatpipes men ingen verkar kunna passa så bra för denna appliceringen?

Ska trixa lite till ikväll och sen tar jag kort och lägger ut här så att ni kan se mer exakt hur det ser ut nu...

Postat: 8 september 2007, 16:58:40
av peter555
Det blir nog lite trixande för att få till eftersom de oftast är gjorda för att kylas med luft, men det ger alldeles för stort motstånd i vattnet. Du behöver dock inte ha så stor kylyta i vattnet eftersom värmeledningen är så bra.

Postat: 8 september 2007, 23:45:06
av Henry
Heatpipes fungerar som bäst (och i vissa fall enbart) om den delen på röret som värms upp är längst nere och den delen av röret som skall kylas är längst upp då den varma gasen som skapas stiger upp, kyls ner i toppen och då kondenseras och rinner ner igen i botten där då motorerna skulle varit. Vattnet som då skulle kylt den övre delen av röret är ju då där nere vid fel ände. Så då skulle man satt fast en kylfläns ovanpå skrovet utanför på toppen för bästa effektivitet, men jag tror nog inte det hade sett så speciellt fint ut, fast då hade man visserligen kunnat få hela skrovet vattentätt utan några hål i det.

Postat: 9 september 2007, 00:05:24
av peter555
Jag provade en CPU-kylare och körde den i "fel läge", den fungerade utmärkt. Jag antar att när det sitter en veke i den så transporteras vätskan effektivt med kapillärkraften.

Postat: 9 september 2007, 00:59:18
av Henry
Kom precis när skrev det att det ju finns 2 typer; den ena fungera i vilket läge som helst men inte den andra typen som fungerar sämre och i vissa fall som sagt knappt något på fel håll. Har dock för mig att den som fungerar i vilket läge som helst numera är den vanligaste typen.

Nja veke och veke, mer en porös sintrad metall har jag för mig som sitter i röret och som har ett hål i mitten som varm gas går upp i. När det kommer till toppan och blir till vätska så sugs vätskan in i den porösa metallen och när det sedan kommer till botten så är det ett lite lägre tryck där än vad vätskan har vilket skapar en tryckgradient vilket gör att det hela fungerar i princip som ett kylskåp i miniatyr. Eftersom röret i sig är likadant uppbyggd på toppen som botten så fungerar det också på vilket håll som helst, helt rätt. :)

Däremot menar jag mer att man inte kan ha värmen upptill och kylan där nere mot vattnet då vätskan i röret måste kunna rinna ner mot motorn som då skall kylas.

Postat: 9 september 2007, 01:12:00
av peter555
Nja, vätskan sugs ju upp av "veken" och kan transporteras "mot" gravitationen. Jag värmde ovanför där jag kylde och det fungerade utan problem.

Postat: 9 september 2007, 06:05:34
av Henry
Ok, ja då är det andra principer igång än jag får ihop och tänkte då mer på den varma gasen som bildas. Tänkte som så att varm gas går upp precis som varm luft stiger och inte sjunker nedåt men det fungerar visst annorlunda i dessa rör, där ser man. Det hela borde då i så fall baseras på tryck differentialer i röret som agerar pumpmekanism för annars får jag inte ihop det.